درگذشت سرباز مسلمان شده ارتش شوروی در هرات
کد خبر: 4110423
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

درگذشت سرباز مسلمان شده ارتش شوروی در هرات

سرباز بازمانده از شوروی‌ سابق در ولایت هرات که به دین اسلام گرویده بود، همزمان با سالروز تجاوز ارتش سرخ به افغانستان درگذشت.

به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری آوا، خاکیموف، سرباز بازمانده از ارتش سرخ شوروی که پس از شکست سربازانش، ولایت هرات را برای ادامه زندگی انتخاب کرده بود، دیروز (سه شنبه) در سن ۶۵ سالگی در این ولایت درگذشت.

او بعد از مسلمان‌ شدن نامش را به شیخ عبدالله تغییر داده بود.

مولانا نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با اعلام این خبر می‌گوید که شیخ عبدالله تنها سرباز بازمانده از ارتش شوروی در هرات که در دوران جنگ مشرف به اسلام شده بود و تاکنون در هرات زندگی می‌کرد، دار فانی را وداع گفت.

این سرباز «خاکیموف باخرتدین شاراپوویچ» نام داشت که از پدر و مادری اوکراینی به دنیا آمده بود و در گذشته کاتولیک بود، پدر و مادرش از نظامیان سابق بوده‌اند و به همین منظور، وی در جوانی در سال ۱۳۶۲ بعنوان داوطلب برای صفوف نظامیان شوروی، به افغانستان آمد و بعنوان توپچی در فرودگاه نظامی شیندند در نبرد علیه مجاهدین افغانستانی شرکت کرده بود.

به گفته کمیته جستجوی سربازان ناپدید شده اتحاد جماهیر شوروی سابق، به جز شیخ عبدالله، دو سرباز این کشور در ولایت غور و نیمروز زندگی می‌کنند و شماری دیگر هم بعد از شناسایی در ولایات پنجشیر، تخار، بدخشان و دیگر ولایات شمالی و جنوبی به روسیه بازگشتند و تعدادی هم همانند شیخ عبدالله بازگشت را نپذیرفتند و زندگی در افغانستان را ترجیح دادند.

تجاوز ارتش سرخ شوروی در دی ۱۳۵۸ (۲۴ دسامبر ۱۹۷۹) به فرمان لئونید برژنف، رهبر شوروی به افغانستان سبب کشته، زخمی و ناپدید شدن و مهاجرت میلیون‌ها افغان شد.

انتهای پیام
captcha