وجود 188 مسجد در شهرستان بانه
کد خبر: 4106588
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

وجود 188 مسجد در شهرستان بانه

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بانه با اشاره به اینکه از لحاظ آماری شهرستان بانه رتبه اول تأسیس ساخت مسجد در استان کردستان را داراست، گفت: 188 مسجد در سطح شهر و روستاهای این شهرستان احداث شده است.

عارف رازیانی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بانه

حجت‌الاسلام عارف رازیانی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بانه در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: مساجد در شکل‌گیری انقلاب و تا بعد از پیروزی انقلاب نقش تأثیرگذار و حیاتی در انقلاب داشته‌اند که باید این جایگاه امروز دوباره احیا شود.

وی افزود: از آنجا که مساجد به عنوان پایگاه دینی و سیاسی مسلمانان در صدر اسلام تاكنون از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از این‌رو در منطقه كردستان و به ویژه شهرستان بانه نیز مردم به خاطر دیانت و خداپرستی و انجام فعالیت‌های دینی اقدام به احداث مسجد زیادی كرده‌اند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بانه با اشاره به قدمت مساجد این شهرستان بیان کرد: مساجد جامع، شیخ الاسلام، قاضی، حافظ، خان، حاجی ویسی، سید و حاجی کافیه خان دارای قدمت ساخت و مساجد تاریخی روستاهای هفتاش، شوی، نژو و تاژان نیز دارای قدمت تاریخی هستند.

وی ادامه داد: با گذشت قرن‌ها از احداث این مساجد، مرمت و بازسازی آن در جهت حفظ و نگهداشت این میراث معنوی و كهن امری ضروری است كه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و استان در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است.

حجت‌الاسلام رازیانی با تأکید بر توجه به ارزش و اهمیت مسجد گفت: در راستای ساماندهی دقیق و به روزرسانی آمار مساجد و اماکن عبادی شهرستان بانه در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ آماری شهرستان بانه رتبه اول تأسیس ساخت مسجد در استان کردستان را داراست، گفت: 188 مسجد در سطح شهر و روستاهای این شهرستان احداث شده است.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بانه افزود: براساس آمار اكنون ۶۸ مسجد در شهر و ۱۲۰ مسجد در روستاها فعال و دارای امام جماعت، خانه عالم و هیئت امنا هستند.

وی در پایان یادآور شد: از جمله اطلاعاتی که در مورد مساجد استان جمع‌آوری خواهد شد شامل نام مساجد، سال ساخت، تعداد نمازگزار آقا و بانو در موقع نماز، اسامی امام جماعت و هیئت امنای مسجد، مساجد قدیمی، خانقاه، تکیه‌ها، حسینیه‌ها، وجود مؤسسه‌های خیریه و مراکز نیکوکاری و قرآنی و فرهنگی در مساجد است.

انتهای پیام
captcha