ارتقای سطح تواشیح بانوان نیازمند تجربه اجرای زنده در محافل است
کد خبر: 4106573
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

ارتقای سطح تواشیح بانوان نیازمند تجربه اجرای زنده در محافل است

در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، برای نخستین بار دو گروه بانوان از خوزستان در رشته مدیحه‌سرایی شرکت کردند که به اعتقادشان تقویت گروه‌های تواشیح بانوان نیازمند کسب تجربه بیشتر در زمینه اجرای زنده در محافل و برنامه‌ها است.

تواشیح بانواندر چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، برای نخستین بار دو گروه بانوان در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم از استان خوزستان موفق به شرکت در مرحله کشوری بخش نغمات دینی شدند. «نور الزهرا» از شادگان و «ریحانةالنبی» آبادان در این رقابت‌ها که از 18 تا 20 آذرماه برگزار شد، رتبه‌های چهارم و پنجم را به دست آوردند. 

ابتسام نعیماوی، سرپرست گروه مدیحه‌سرایی نورالزهرا شادگان درباره این رقابت به ایکنای خوزستان، گفت: گروه ما حدود هفت ماه پیش تشکیل شد. این گروه متشکل از شش عضو است که توانستیم در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن رتبه چهارم را کسب کنیم.

وی اظهار کرد: سطح مسابقات بسیار خوب بود و اکثر گروه‌ها سابقه فعالیت 9 یا 10 ساله داشتند. گروه‌ها قوی بودند و ما با چنین گروه‌های باسابقه‌ای رقابت کردیم. در مرحله کشوری مسابقات مدیحه‌سرایی، 6 بخش مورد داوری قرار می‌گرفت و هر بخش 2 داور داشت. شیوه امتیازدهی داوران امسال به صورت الکترونیکی بود. اکثر داوران از اجرای هر دو گروه خوزستان رضایت داشتند.

نعیماوی اظهار کرد: تنها ضعف گروه از نظر داوران، عدم هماهنگی در برخی موارد بود. به گفته آنها این ضعف با اجرای زنده در محافل و زیر نظر استاد قابل رفع است. ما نیز با همت بیشتر سعی می‌کنیم این ضعف را برطرف کنیم. از اساتیدی که ما را در این مسیر تشویق کردند، سپاسگزارم.

رقابت سنگینی در این دوره برگزار شد

عاطفه خطاریان، سرگروه ریحانةالنبی آبادان نیز گفت: با توجه به اینکه مسابقات امسال، تجربه نخست گروه ریحانةالنبی در مرحله کشوری مسابقات است، تجربه کافی را برای کسب رتبه‌های بالاتر نداشتیم. رقابت سنگینی در این دوره برگزار شد و گروه‌های قوی از کشور در این مسابقات شرکت کردند.

وی گفت: داوران نسبت به انسجام و شباهت صدای اعضای گروه رضایت کامل داشتند. نظارت مستقیم آقای مجیدی‌مهر بر مسابقات نیز از نکات خوب این مسابقات بود.

خطاریان با اشاره به تأثیرات مثبت شکل‌گیری این گروه در ایجاد انگیزه برای حضور بیشتر بانوان در گروه‌های مدیحه‌سرایی گفت: گاهی از شهرهای مختلف استان با گروه ما تماس می‌گیرند و برای تشکیل گروه‌ مشورت می‌گیرند. از طرفی ما در آبادان گروه دختران نوجوان را نیز تشکیل دادیم که کارهای خوبی اجرا می‌کنند. در یکی دو سال گذشته از طریق صدا و سیمای آبادان پیگیر پخش کارهای مدیحه‌سرایی بانوان بودیم و در حال حاضر این فضا برای بانوان فراهم شده است.

این فعال قرآنی درباره دلایل باز ماندن این گروه از کسب رتبه‌های بالاتر گفت: رقابت امسال برای گروه ریحانة‌النبی، تجربه اول اجرای زنده در مسابقات کشوری بود. این اجرا برای ما خالی از استرس نبود. برای اینکه اعضای گروه بتوانند در مسابقات به راحتی اجرا کنند باید از پیش تجربه اجرای زنده در محافل و برنامه‌ها را داشته باشند. تجربه کمی در اجرای زنده در محافل داریم. اگر مسئولان بیشتر به این امر بها بدهند این فضا برای ما فراهم می‌شود. اجرای زنده در تقویت گروه خیلی مؤثر است. در اجرای مسابقه، نتوانستیم گام‌های بالاتر را به خوبی اجرا کنیم و با وجود اینکه هماهنگی گروه خیلی خوب بود، هرچه گام بالا می‌رفت خروج لحنی داشتیم.

خطاریان در پایان گفت: در مسابقات امسال آیاتی از سوره شعرا را همخوانی و تواشیح گروه مصباح الهدی به نام «ولد الهدی» را اجرا کردیم. سرپرست گروه آقای رسول مظفری از اعضای گروه مدیحه‌سرایی مصباح‌الهدی آبادان هستند که از گروه حمایت بسیار کردند. 

انتهای پیام
captcha