جام جهانی قطر فرصتی برای بازنگری کشورها در پروژه عادی‌سازی است + فیلم
کد خبر: 4106351
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌و‌گو با ایکنا:

جام جهانی قطر فرصتی برای بازنگری کشورها در پروژه عادی‌سازی است + فیلم

یک تحلیلگر و فعال حوزه فلسطین معتقد است که جام جهانی قطر موفقیت بزرگی برای آرمان فلسطین بوده و حمایت گسترده مردمی از فلسطین در این رویداد ورزشی در آینده باعث تجدید نظر سران کشورها در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد شد.

جام جهانی قطر فرصت بسیار بزرگی برای طرفداران آرمان فلسطین و مطرح‌شدن جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم مظلوم این سرزمین بوده است.  سرباز روح الله رِضوی، تحلیلگر و فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیامدهای این حمایت گسترده برای فلسطینیان، تأثیر آن بر سیاست‌های کشورها در قبال رژیم صهیونیستی و شگفتی شهروندان این رژیم از میزان نفرت مردم جهان نسبت به جنایات این رژیم اشغالگر سخن گفت.

جام جهانی و بیان احساسات واقعی مردم 

سرباز روح الله رضوی در پاسخ به این سؤال که حمایت گسترده از فلسطین در جام جهانی قطر چه پیامی برای مردم فلسطین دارد گفت: البته این حمایت پیام‌های زیادی برای مردم فلسطین دارد. مردمی که از همه رسانه‌ها و تریبون‌های جهانی محروم هستند و رسانه‌های جریان اصلی آنها را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: فلسطینیان معمولاً در رویدادهای جهانی مثل جام جهانی تلاش می‌کنند تا شاید بتوانند جنایات رژیم صهیونیستی علیه خود را افشاگری کنند اما این بار، جام جهانی 2022 قطر یک پیروزی تمام عیار برای آرمان فلسطین بوده است زیرا نه تنها عرب‌ها و مسلمانان بلکه بسیاری از مردم آزاده جهان همه با هم پرچم فلسطین را با خود حمل می‌کنند. آنها سرودهای فلسطینی می‌خوانند؛ آنها نام‌های فلسطینیانی را فریاد می‌زنند که به طور وحشیانه توسط صهیونیست‌ها کشته شده‌اند. از سوی دیگر رسانه‌های جریان اصلی، صهیونیست‌هایی را که در آنجا حاضرند در این رویداد نادیده گرفته‌اند و آنها با احساس واقعی مردم جهان نسبت به رژیم صهیونیستی روبه‌رو می‌شوند. پس از این همه تبلیغاتی که برای پوشش عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام شد، این رسانه‌ها اکنون با احساسات واقعی مردم آشنا می‌شوند.

رضوی ادامه داد: صهیونیست‌ها که در فکر توافق با کشورهای عربی پس از توافق ابراهیم هستند و فکر می‌کنند همه چیز خوب است، رسانه‌های خود را برای تهیه گزارش به قطر فرستاده‌اند اما با واکنش مردم روبه‌رو شدند که بسیار روشن بود. همه کسانی که آنجا بودند و خود من هم این فرصت را داشتم که آنجا باشم شاهد ماجرا بودیم. من شب‌ها در بین مردمی بودم که شعارهایی در طرفداری از فلسطین سرمی‌دادند.

وی افزود: آنها دریافتند که روایت و دیدگاه مردم کاملاً متفاوت از تعداد محدودی از حکومت‌های عربی است که به دنبال عادی‌سازی روابط هستند و این پیام بزرگی برای مردم فلسطین دارد.

شکاف عمیق بین مردم و حکومت‌ها

رضوی درباره پیام این حمایت گسترده برای رژیم صهیونیستی گفت: البته عادی‌سازی روابط ربطی به مردم ندارد و یک شکاف عمیق بین مردم و حکومت‌ها وجود دارد. مثلا مراکش را در نظر بگیرید. وقتی مراکش به توافق ابراهیم(توافق عادی‌سازی با صهیونیست‌ها) پیوست آنها انتظار داشتند که آمریکا حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد و در عوض مردم مراکش رژیم صهیونیستی را به عنوان یک حکومت قانونی به رسمیت بشناسند. اما در این تورنمنت و رویداد بین‌الملی همه دیدند که همه مردم مراکش از فلسطین حمایت می‌کنند این یک پیام روشن برای رژیم صهیونیستی دارد که به دنبال روابط با بحرین، امارات، سودان و مراکش هستند که این توافق معنایی ندارد و پایدار نخواهد بود. شما نمی‌توانید این توافق را ادامه دهید زیرا مردم علیه آن هستند و امروز یا فردا آنها این توافق را لغو خواهند کرد.

رضوی درباره حیرت شهروندان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان و اشغالگران از این حمایت‌ها در جام جهانی گفت: کاملاً روشن است. گزارش‌هایی که به طور زنده از قطر و دوحه پخش می‌شوند یا ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده‌اند، گویاست. واکنش‌ها کاملا واضح است. بعضی از آنها گفتند ما دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم و قطر را ترک می‌کنیم.

وی افزود: شما می‌‌دانید که برخی گزارش‌ها از قطر موجود است که آنها هویت واقعی خود را افشا نمی‌کنند و اشغالگرانی که برای تماشای جام جهانی به قطر رفته‌اند هویت خود و شهروندی اسرائیل را پنهان می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم که پیام این حمایت کاملاً برای مقامات این رژیم و شهرک‌نشینان و اشغالگران روشن است. 

تأثیر حمایت از فلسطین بر تصمیمات کشورها

رضوی درباره این که این حمایت از فلسطین تا چه حد بر تصمیمات کشورها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت، گفت: ممکن است در کوتاه‌مدت اتفاقی نیفتد؛ اما پیام قاطعی دارد. این حمایت باید ادامه پیدا کند ما باید به صحبت‌کردن، نوشتن و برجسته‌کردن موضوع فلسطین ادامه دهیم.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: ممکن است در کوتاه‌مدت اتفاقی نیفتد و حکومت‌های دیگری هم به عادی‌سازی فکر کنند؛ اما اگر رژیم‌های دیگری هم به این امر فکر کنند این کار را متوقف خواهند کرد. کشورهای عربی دیگری هم هستند که به پیوستن به گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فکر می‌کنند اما با این حمایت‌ها در تصمیم خود بازنگری می‌کنند. من فکر می‌کنم آنها پس از تجربه خیابان‌های دوحه و احساسات مردم و مسلمانان و مردم همه دنیا علیه رژیم صهیونیستی تصمیم خود را تغییر خواهند داد.

گفت‌وگو از محمدعلی حق‌شناس

ترجمه: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha