افتتاح نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای کتاب و ادبیات در مجلس + صوت
کد خبر: 4106189
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

افتتاح نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای کتاب و ادبیات در مجلس + صوت

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح نخستین نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی حوزه کتاب و ادبیات در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

افتتاح نخستین نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی حوزه کتاب و ادبیات در مجلس شورای اسلامیمحمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نخستین نمایشگاه ظرفیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی حوزه کتاب و ادبیات که از 20 تا 23 آذرماه در مجلس شورای اسلامی برپا شده است گفت: این نمایشگاه چهار بخش دارد. یک بخش نمایشگاه آیینه نشر و بیان ظرفیت‌های بزرگ و مهم این حوزه است. بخش دیگر به ارائه اطلاعات کالبدی نشر از جمله آمار و ارقام انتشار کتاب در 15 ماهه ابتدایی دولت سیزدهم، سهم موضوعی کتاب‌ها، آمار فروش طرح‌های فصلی و نمایشگاه‌های کتاب مجازی و استانی،  آمار ناشران، مولفان و تولید کتاب در هر استان به تفکیک و این دست مسائل اختصاص دارد.

وی افزود: دستاوردهای فرهنگی معاونت فرهنگی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که از آن جمله می‌توان به دستاوردهایی در حوزه تخصیص و یارانه خودکفایی کاغذ اشاره کرد. علاوه بر این فعالیت‌های حوزه نمایشگاه‌ها، خدمات‌دهی به اهالی قلم، راه‌اندازی سامانه‌های فروش و سامانه جامع امور نشر در این نمایشگاه در معرض دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. یک بخش دیگر نمایشگاه برنامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد تا پایان دولت است تا بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی و کیفی حوزه کتاب و ادبیات را ارتقاء دهیم.

کد

مرادیان «بیان چالش‌ها» را از دیگر بخش‌های این نمایشگاه خواند و توضیح داد: این چالش‌ها به‌منظور توجه‌دهی نمایندگان مجلس ارائه و بیان شده است تا متوجه مسائل و مصائب ما در این حوزه برای بحث حکمرانی فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: برای مثال بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1390 به ارزش امروز 69 میلیون دلار بوده و امروز به 7 میلیون دلار رسیده است؛ یعنی ارزش ریالی خرید معاونت فرهنگی در ده سال گذشته 2 هزار و 568 میلیارد تومان بوده اما الان بودجه ما به لحاظ ریالی 260 میلیارد تومان است. پس بودجه معاونت فرهنگی در ده سال گذشته حدودا 10 برابر کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وقتی گردش مالی بازار نشر ایران هفت هزار و 400 میلیارد تومان و ما در معاونت فرهنگی 190 میلیارد تومان برای حمایت از صنعت نشر داریم، یعنی دو و نیم درصد در کل حوزه فرهنگ و نشر اثرگذاریم و با این میزان نمی‌توانیم جایگاه واقعی خود در حکمرانی فرهنگی را بهبود ببخشیم و جامه عمل بپوشانیم. بنابراین این نمایشگاه برای توجه‌دهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسائل و بیان اهمیت حوزه فرهنگ و کتاب و ادبیات به آن‌ها است.

مرادیان ضمن بیان اینکه این نمایشگاه مقایسه فعالیت‌ها و دستاوردهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 15 ماه آخر دولت دوازدهم و 15 ماهه نخست دولت سیزدهم است، اضافه کرد: در این نمایشگاه  اطلاعات حوزه کتاب و آمارهای حوزه نشر در قالب اینفوگرافیک، فون‌بورد و به‌صورت جزوه ارائه می‌شود.

این نمایشگاه یکشنبه 20 آذر با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی و یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی مدیرکل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیران کل معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha