چگونه رفتار کنیم که فرزندمان لوس و پرتوقع نشود
کد خبر: 4106019
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
تراشیون پاسخ داد

چگونه رفتار کنیم که فرزندمان لوس و پرتوقع نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون طی سخنانی درباره اینکه چگونه رفتار کنیم که فرزندمان لوس و پرتوقع نشود، گفت: دریافت محبت با قاعده و اندازه، تهیه امکانات به اندازه نیاز، تعادل رفتاری با فرزندان و وابسته نکردن فرزندان به خودمان در کارهای روزمره‌شان، از عواملی است که می‌تواند مانع لوس شدن فرزندان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون کارشناس تربیتیبه گزارش اینکا از قم، بی‌شک همه‌ والدین می‌خواهند فرزندانی سالم، شاداب، مؤدب و دارای اعتماد به نفس تربیت کنند. برخی از خانواده‌ها نگران لوس‌ شدن فرزندان خود هستند، اما نمی‌دانند چگونه رفتار کنند که فرزندشان لوس و پرتوقع نشود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی به این سؤال پاسخ می‌دهد که در ادامه می‌آید: 

در این زمینه باید از اصل پیشگیری استفاده کنیم. یعنی عوامل لوس شدن بچه‌ها را شناسایی و آن را رفع کنیم، تا بچه‌ها در رفتارشان متعادل شوند؛ وقتی فرزندمان محبت بی‌اندازه دریافت کند، دچار چنین آسیبی خواهد شد؛ محبت بیش از حد، موجب لوس شدن بچه و بالا رفتن انتظاراتش می‌شود؛ اگر چه محبت، نیاز اساسی انسان است؛ ولی باید به‌‌جا و به اندازه باشد.

هرجا محبت زیاد شود، توقع نیز افزایش پیدا می‌کند و وابستگی نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین، باید والدین محبت‌ خود را متعادل و گسترده‌تر کند. به این معنا که ابراز محبت‌ها را در طول روز گسترده کنند تا هم محبت تقسیم ‌شود و حجمی از محبت یک مرتبه به او انتقال پیدا نکند که وابستگی و توقع او افزایش یابد و هم اینکه از آن طرف، فضای محبت در خانه افراطی نشود.

وقتی بیش از نیاز فرزند برایش امکاناتی تهیه کنیم، تا لب تر می‌کند، هر چه می‌خواهد، برایش تهیه شود، پرتوقع و لوس می‌شود.

وقتی از فرزندمان حمایت بیش از اندازه داریم، بیش از اندازه در کارها به خودمان وابسته کردن‌شان از موارد آسیب‌زاست؛ باید فرزندان را در کارهای خودشان و حتی کارهای منزل مشارکت دهیم؛ مشارکت دادن کودکان در کارها براساس توانمندی‌های آن‌ها موجب افزایش اعتماد به‌ نفس و رشد فکری و عملی آن‌ها می‌شود.

باید با بچه‌هایمان به‌صورت متعادل رفتار کنیم. بچه‌هایی که تعادل رفتاری در خانواده‌شان حاکم است، قطعا همراهی تربیتی بهتری با والدین خواهند داشت.

درمان لوس شدن بچه‌ها نیازمند قاطعیت پدر و مادر و توجه به نکاتی اساسی مانند کمتر کردن توجه به کودک لوس، ایستادن در مقابل خواسته‌های افراطی و غیر منطقی کودک و استفاده از روش حواس‌پرتی و جایگزین کردن کاری در برابر درخواست بیش از حد اوست.

انتهای پیام
captcha