سهم اشتغال تویسرکان 95 درصد تحقق یافته است
کد خبر: 4105136
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

سهم اشتغال تویسرکان 95 درصد تحقق یافته است

فرماندار تویسرکان بیان کرد: سهم اشتغال شهرستان از یک هزار و 650 نفر تعهد اشتغال یک هزار و 565 نفر، معادل 95 درصد تحقق یافته که با ظرفیت دوم، سهم تویسرکان یک هزار و 866 شغل بوده که از این تعداد یک هزار و 565 نفر معادل 84 درصد محقق شده است که رتبه خوبی در استان است.

فرمانداری تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، سیدمجتبی حسینی، سرپرست معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری همدان، 15 آذرماه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان تویسرکان که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری تویسرکان برگزار شد، اظهار کرد: طی بازدید در اولین سفر کاری خود به‌عنوان معاون اقتصادی استان که از چهار واحد تولیدی در تویسرکان داشتیم یکی از حرکات خوب و مبارک در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان در شهرستان تویسرکان رقم خورده است.

وی با اشاره به مسئله اقتصاد به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و همچنین استاندار و پایه سرمایه‌گذاری، ادامه داد: در بحث ایجاد اشتغال سهم استان در سال 1400 بالغ بر 927 میلیارد تومان بود که توانستیم قریب به یک هزار و 200 میلیارد تومان بودجه که تا پایان آذرماه فرصت دارد را برای استان جذب کنیم.

حسینی ادامه داد: همچنین سهم استان در سال 1401، دو هزار و 200 میلیارد تومان است که با تدبیر استاندار و توزیع دستگاهی که در حال اجراست و به سه دستگاه ابلاغ شده و طی هفته آتی به باقی دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد بتوانیم بیشتر از دو هزار و 200 میلیارد تومان ابلاغی را در استان جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در مشاغل خرد خانگی هم بند تبصره 16 را داریم که در سال 1401، دو هزار و 558 میلیارد تومان بوده که یک هزار و 612 میلیارد تومان آن ذیل جزء دو یا ماده 12 است که توزیع دستگاهی دارد و برای حمایت از مشاغل خرد خانگی استفاده می‌شود، گفت: 110 میلیارد تومان هم برای مشاغل خانگی ابلاغ شده که در شهرستان تویسرکان تاکنون 39 درصد جذب اعتبار شده است.

حسینی با بیان اینکه 160 میلیارد تومان از مبلغ یک هزار و 612 میلیارد تومان با هماهنگی اداره تعاون برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است که امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم با قید پایدار بودن اشتغال، تعداد بیشتری اشتغال‌آفرینی کنیم، افزود: در بخش اشتغال می‌توان گفت تویسرکان یکی از پیشتازها در این عرصه بوده و در بخش سرمایه‌گذاری خارجی تویسرکان اولین شهرستان در استان است و می‌توان ادعا کرد در کشور هم جزء اولین‌هاست که نشان از تلاش فرماندار شهرستان دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری همدان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بر زیرساخت‌های اقتصادی گفت: در حوزه تحقق اشتغال تکلیفی استان، سهم استان 23 هزار و 589 نفر بوده و سهم شهرستان تویسرکان از این تعداد یک هزار و 866 نفر عنوان شده است که ما این تعداد را یک سهم حداقلی می‌دانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به همدان عنوان شد که انتظار از همدان 40 هزار شغل است، اظهار کرد: در دفتر اقتصادی استانداری طرحی تحت عنوان «کانون‌های اشتغال» به‌منظور ایجاد اشتغال مازاد تدوین شده است که در شهرستان‌ها تا حدودی پیش برده‌ایم و انتظار داریم تویسرکان در این طرح پیشگام باشد.

حسینی توضیح داد: براساس این طرح، در هر شهرستان دو روستای مستعد ایجاد کانون اشتغال با توجه به گستردگی حرفه‌ای که می‌شود ایجاد کرد یا از قبل وجود داشته است را در نظر می‌گیریم که تاکنون در این رابطه 41 روستا در سطح استان شناسایی شده‌ که قابلیت ایجاد خوشه یا کانون اشتغال را دارند و امیدواریم با فعال کردن این کانون‌ها بتوانیم اقتصاد روستاها را احیا و تقویت کنیم.

وی گفت: پایش ما در شهرستان‌ها و مرکز استان این خواهد بود که نگاه سازمانی به شغل و ایجاد اشتغال نداشته باشیم، باید نگاه شهرستانی و استانی داشته باشیم و نه صرفا نگاه اداری و سازمانی تا بتوانیم از اقتصادی پویا در مرکز استان و شهرستان‌ها بهره ببریم و برای انجام این تکلیف تلاش می‌کنیم.

حسین افشاری، فرماندار تویسرکان بیان کرد: ایجاد اشتغال مؤثر و مستمر در رونق اقتصاد و ایجاد نشاط در بین جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این‌رو از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی خارج از شهرستان در قالب طرح‌های مختلف صنعتی وارد چرخه اشتغالزایی شهرستان شده است.

وی افزود: در بحث کارآفرینی برای شهرستان چهار اولویت را مشخص کردیم که اولویت اول افزایش درآمد و حفظ مشاغل موجود و بالا بردن درآمد است، چراکه شهرستان تویسرکان نرخ بالایی در مهاجرت دارد و با آسیب‌شناسی انجام شده بالا رفتن درآمد برای پایین آوردن و متوقف کردن نرخ مهاجرت و برگرداندن امید در جوانان به‌منظور جذب و نگهداری جمعیت شهرستان و ایجاد مهاجرت معکوس، حائز اهمیت است.

افشاری با بیان اینکه دومین اولویت ما استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی که بهترین راه برای ایجاد اشتغال پایدار و هدایت سرمایه‌های مردم به سمت اشتغال است، گفت: خوشبختانه تاکنون در این امر موفق عمل کرده‌ایم، چراکه استفاده از تسهیلات باعث ایجاد تورم و مشکلات زیادی در بحث اشتغال و حتی منجر به تعطیلی کار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار میلیارد تومان طرح در دست اقدام داریم که کل این مبلغ را طی یک سال گذشته از بخش خصوصی جذب کرده‌ایم، افزود: به‌طور مثال یکی از طرح‌هایی که امروز به همراه معاون استانداری بازدید کردیم، 16 میلیون دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته و بدون تسهیلات انجام شده است.

افشاری اظهار کرد: سومین اولویت را در بحث اشتغال افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی موجود و گسترش و توسعه واحدهای فعال و راه‌اندازی بخش‌های جنبی و تکمیلی این واحدهاست، چراکه این واحدها آمادگی جذب نیروی بیشتری برای کار را دارند و اولویت چهارم ایجاد مشاغل خرد خانگی است که باید از نیروی کار خانگی خصوصا خانم‌های سرپرست خانوار برای رشد اقتصادی خانواده و رونق اقتصادی جامعه استفاده کرد.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه مدیران بخش‌های اقتصادی و بانک‌های شهرستان همکاری لازم را در بحث ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته‌اند، گفت: مشکلی که برای ایجاد اشتغال وجود دارد طرح‌های توجیهی و ابهاماتی است که برای متقاضی وجود دارد. از مدیران مربوطه تقاضا داریم این افراد را به سمت مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های زودبازده و سودآور هدایت کنند تا بعدا در این زمینه با مشکل مواجه نشوند.

افشاری همچنین اعلام کرد: در خصوص سهم اشتغال شهرستان از یک هزار و 650 نفر تعهد اشتغال یک هزار و 565 نفر، معادل 95 درصد تحقق یافته که با ظرفیت دوم، سهم تویسرکان یک هزار و 866 شغل بوده که از این تعداد یک هزار و 565 نفر معادل 84 درصد محقق شده است که رتبه خوبی در استان است.

انتهای پیام
captcha