وجود ۲۰۰ مسجد و حسینیه در منطقه ثامن مشهد
کد خبر: 4103254
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

وجود ۲۰۰ مسجد و حسینیه در منطقه ثامن مشهد

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: تعداد ۲۰۰ مسجد و حسینیه در مسیر خیابان‌ها و پروژه‌های منطقه ثامن وجود دارد که هر یک نمادی از فرهنگ‌های اقوام مختلف ایران هستند.

ساسان نورین‌مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهدساسان نورین‌مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی با بیان اینکه اسکان‌های جمعی در قالب موکب‌ها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها که خود دربردارنده فرهنگ‌های متفاوتی از اقصی نقاط کشور بوده و هرکدام از آنها دارای علقه فرهنگی خاص خود هستند، اظهار کرد: نمایش فرهنگ‌ها در قالب دسته‌های عزاداری در منطقه ثامن صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که تظاهر آن در فضای شهری در خیابان‌های اصلی اطراف حرم و در ایام عزاداری قابل مشاهده است.

وی با اشاره به تجمیع برخی حسینیه‌ها بیان کرد: تعداد 200 مسجد و حسینیه در مسیر خیابان‌ها و پروژه‌های منطقه ثامن وجود دارد که هر یک نمادی از فرهنگ‌های اقوام مختلف ایران هستند و مراسم عزاداری و آیین‌های خاص‌ خود را اجرا می‌کنند. در آداب تمامی این فرهنگ‌ها این موضوع وجود دارد که در پایان مراسم به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند و این حرکت از مسیرهایی موسوم به گذرهای تشرف، اتفاق می‌افتد.

نورین‌مقدم تأکید کرد: خدمت خاص و متمایز منطقه ثامن، همین خدمت معنوی است که رد پای مکانی جغرافیایی ندارد و تمامی این آداب جریان زیارت می‌تواند ثبت شود و شایسته ماندگاری است.

شهردار منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه خانه داروغه به‌عنوان اثر تاریخی ثبت شده، اما هیچ‌گاه به این موضوع پرداخته نشده که متولی آن، 10 زورخانه را وقف تجمع اهالی یزدی در مشهد کرده است، گفت: جریان اخلاقی و آداب زیارت، به‌عنوان میراث معنوی ثبت نشده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری زائران در دهه آخر صفر و جمعیت قابل توجه زائران پیاده که در مسیر تشرف نیاز به امکانات بهداشتی از جمله حمام و سرویس بهداشتی دارند، افزود: چیزی حدود ۱۰ هزار چشمه سرویس بهداشتی پیرامون حرم در ایام پیک نیاز است.

وی ادامه داد: این نیاز در حالی است که در داخل حرم حدود ۱۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد و تا قبل از ماه صفر با مشارکت مدارس و مساجد ۴۱۶ چشمه ظرفیت دیگر هم داشتیم که البته به همت همکاران منطقه ثامن و پشتیبانی شهردار، 453  چشمه دیگر نیز اضافه شد و تا رسیدن به تعداد 5000 چشمه سرویس بهداشتی، نیاز به حداقل دو برابر تعداد حاضر داریم.

‌نورین‌مقدم بیان کرد: خدمت متناظر با زائر خدمتی متمایز از سایر مناطق است که در منطقه ثامن تعریف می‌شود و چنین تعریف خدماتی مانند سرویس بهداشتی، حمام و ... در سایر مناطق وجود ندارد. حدود ۴۰ چشمه دوش در حرم مطهر رضوی وجود دارد که ضروت دارد حداقل این تعداد در اطراف حرم دو برابر شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد تصریح کرد: کمبود ۲۵۰۰ سرویس بهداشتی در ایام پیک با همکاری و مشارکت مردم منطقه که در خانه‌هایشان را روی زائران گشودند و شهرداری هم نظافت آن را بر عهده گرفت، تا حدودی رفع شد.

وی با اشاره به احداث موکب مشترک شهرداری و آستان قدس رضوی افزود: ساکنین خانه‌های اطراف آن موکب، عهده‌دار شستن لباس‌های زائران ساکن موکب شدند و روز اول تعداد چهار لباسشویی تا روزهای آخر به ۱۶ رسید، همچنین ۲۴ خانواده، دوش و حمام خود را در اختیار زائران قرار دادند.

شهردار منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه در دهه آخر ماه صفر آمار جمعیت متغیر، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است، تأکید کرد: این آمار روزهای خاص مانند تاسوعا، عاشورا، ایام نوروز، اربعین، روزهای زیارتی و ... بوده و متوسط جمعیت زائر در ۳۶۵ روز حدود 30 میلیون نفر است.

وی با تأیید جهش جمعیت زائر در دوران پساکرونا گفت: نباید به این عدد مغرور شد، باید این افزایش حضور را به فنری که تحت فشار بوده و اکنون رها شده، تشبیه کرد که از اقتضائات پساکرونا است.

انتهای پیام
captcha