مسئولیت اجتماعی؛ دال مرکزی گفتمان زن در اسلام
کد خبر: 4100831
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱

مسئولیت اجتماعی؛ دال مرکزی گفتمان زن در اسلام

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: دال مرکزی مسئولیت زن از دیدگاه اسلام همین مسئولیت اجتماعی اوست که تبلور آن متفاوت است یعنی، به‌عنوان نمونه گاه شبیه الگویی می‌شود که ما از مادران شهدا مشاهده می‌کنیم.

فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی عصر امروز، ۲۸ آبان‌ماه در «نشست تبیینی زن، زندگی، آگاهی» که با حضور جمعی از بانوان فعال فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری در سالن اجتماعات اداره کل جهاد کشاورزی استان برگزار شد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی دو روایت و کلان‌گفتمان در حوزه زنان مطرح است، اظهار کرد: یکی گفتمان تجدد و مدرنیزاسیون است. با نگاهی به تاریخ مشروطه و بعد از آن در ایران، در می‌یابیم که حضور و مشارکت اجتماعی زنان به‌عنوان یکی از جلوه‌های مدرنیزاسیون در کشور دنبال می‌شود، البته باید گفت که این تجدد در سایه تعلقات خاطر جامعه زنان به ارزش‌های ایرانی و آموزه‌های اسلامی پیگیری شده است.

وی روایت دوم را مربوط به روایت زن سنتی دانست و ادامه داد: در این گفتمان، ارزش‌های زن سنتی همان‌هایی هستند که امروز نیز برای یک زن ایرانی به‌عنوان ارزش‌های متعالی پذیرفته شده است؛ زن سنتی ایفاگر نقش خانه‌داری است و جز این، نقش‌آفرینی مؤثر دیگری را در جامعه ایفا نمی‌کند.
اسلام، گفتمان با اصالت را از زن ارائه می‌دهد.

قاسم‌پور با تصریح اینکه زنان سنتی نیز با اینحال در طول تاریخ نقش‌آفرینی‌های جدی داشته‌اند، گفت: در این خصوص می‌توان به تلاش و مشارکت زنان در جنبش تنباکو، قیام نردم تبریز، جنبش مشروطه و بسیاری دیگر از صحنه‌ها اشاره داشت؛ با اینحال الگویی که انقلاب اسلامی به‌برکت نگاه امام راحل(ره) باعنوان الگوی سوم زنان به دست می‌دهد، گفتمان با اصالتی است که همه تلاش و نگاه ما این است تا این گفتمان با اصالت که به تعبیر مقام معظم رهبری نظام جهانی را به چالش کشیده است، در زنان ساری و جاری باشد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری قائل هستند که زن باشرف و اصیل ایرانی درواقع گفتمان جهانی را به چالش کشیده است؛ گفتمان یا الگوی سوم ناظر بر این موضوع است که زن ایرانی در کنار نقش‌آفرینی در خانه و خانواده و حفظ ارزش‌های خانوادگی در اجتماع نیز حضور مؤثر و پراجتماع دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دال مرکزی مسئولیت زن از دیدگاه اسلام همین مسئولیت اجتماعی اوست که تبلور آن متفاوت است یعنی، به‌عنوان نمونه گاه شبیه الگویی می‌شود که ما از مادران شهدا مشاهده می‌کنیم، همچنین مادر خانه‌داری که فرزندان خود را تربیت می‌کند و در مناصب اجتماعی و سیاسی هم منصب دارد یا بانویی که ورزشکار است و غیره از دیگر قالب‌ها هستند.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه الگوی سوم زن ایرانی گفتمانی است که حضرت امام(ره) خلق و رهبر معظم انقلاب آن‌ را تکمیل و متبلور کردند، گفت: همه ما محصول این نگاه هستیم که توانسته‌ایم هم وارد عرصه‌های علمی شویم و هم نقش‌آفرینی کنیم.

مصادیق الگوی سوم زنان

وی با تأکید بر اینکه مصادیق الگوی سوم زنان نیز فراوان هستند، گفت: از جمله می‌توان به مرحوم مرضیه دباغ اشاره کرد که در سالگرد فوت وی نیز قرار داریم، او زن مبارزی با نقش‌های جدی بود که نگاه سوم به زن در وجود چنین زنانی متبلور شده است. امروز ما این الگوها را به نسل نوجوان و جوان معرفی نکرده‌ایم و در این خصوص نقش هویت‌بخشی به‌خوبی ایفا نشده است.

قاسم‌پور با استناد به سخنی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که قائل بود فرصتی که در تهدیدها هست در خود فرصت‌ها نیست، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز امروز در دیدار با مردم اصفهان فرمودند که اطمینان دارند تهدید اغتشاشات در کشور توسط مردم تبدیل به فرصت خواهد شد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به اینکه الگوی اسلام از زنان باید نسل به نسل انتقال یابد، بیان کرد: مطالباتی که امروز در حوزه زنان مطرح می‌شود با این الگو فاصله دارد و لذا این حوادث باعث شد تلنگرهایی در ذهن ما ایجاد و ما را از خواب غفلت بیدار کرد تا در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان بیشتر گفت‌وگو کنیم.

چرایی بروز حوادث اخیر در کشور

وی در تبیین چرایی بروز حوادث اخیر در کشور، توضیح داد: این موضوع علل مختلفی دارد اما امهات بحث را با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری به‌مناسبت روز ۱۳ آبان‌ماه امسال مطرح می‌کنم که به تغییر چهره جهان اشاره داشتند و قائل بودند که استکبار به دنبال ایجاد نظم نوین جهانی است‌. استکبار به‌دنبال این است که همه کشورهای دنیا ثمره این نظام فکری باشند اما جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان عامل اصلی به چالش کشیده شدن این نظم جهانی می‌دانند.

قاسم‌پور ادامه داد: قاعدتاً وقتی کشوری در مقابل ابرقدرت و جامعه جهانی می‌ایستد، این قدرت نیز بیکار نمی‌نشیند بلکه دنبال چالش‌آفرینی برای اوست، شاید دو ماه قبل و در اوایل اغتشاشات، این حقیقت چندان شفاف نبود و هر چه پیش آمده‌ایم موضوع بتدریج روشن شده است که تمام قدرت‌ها دور هم جمع شده‌اند تا تشویش ایجاد کنند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه بساط این حوادث با تدبیر و بصیرت مردم جمع می‌شود، گفت: در کنار این اقتدار، قطعاً ضعف‌هایی نیز وجود دارد، در کنار مطالبات اقتصادی و اجتماعی و ... جدی در جامعه، متأسفانه با انباشتی از مسائل مواجه هستیم.

قاسم‌پور با ابراز تأسف از کم‌کاری جدی در حوزه فرهنگی، توضیح داد: این کم‌کاری سبب شده است که ارتباط لازم با جامعه برای توسعه رویکرد فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی شکل نگیرد.

وی گفت: همه ما نسبت به اتفاقات اخیر نگرانی‌هایی داریم که به‌حق است چرا که انقلاب را بخشی از وجود خود می‌دانیم و هویت انقلابی بخش بزرگی از هویت همه ماست که قاعدتاً اگر ببینیم دستاوردهای انقلاب به‌ چالش کشیده شده برایمان نگران‌کننده است. همه ما بارها این نوید را از رهبر معظم انقلاب شنیده‌ایم که افق را روشن می‌بینند و لذا امیدواریم همدلی جریان‌های انقلاب با دستگاه‌ها سازنده باشد و به رفع مسائل کشور کمک کند.

انتهای پیام
captcha