برخی می‌گفتند چرا دانشگاهیان نجس را به خانه‌تان راه می‌دهید
کد خبر: 4099166
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
سیدمحمود مرعشی نجفی بیان کرد:

برخی می‌گفتند چرا دانشگاهیان نجس را به خانه‌تان راه می‌دهید

مدیر کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی گفت: یک روز در نماز جماعت در صحن مطهر، شخصی نامه‌ای جلوی ایشان گذاشت که نوشته بود ای سید جواب خدا را چه می‌دهی که این دانشگاهیان نجس را به منزل خود راه می‌دهی، اما ایشان به این نکات توجه نمی‌کرد.

سیدمحمود مرعشی نجفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، امروز یکشنبه 22 آبان‌ماه از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی، مدیر کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید:

مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی، روزی تا 12 درس به طلاب ارائه می‌دادند. روزی رضاخان می‌گوید می‌خواهیم طلاب را امتحان کنیم‌ و‌ اگر قبول شدند به آن‌ها اجازه تدریس و فقاهت می‌دهیم اما پدرم می‌گویند این یک بهانه برای تخریب حوزه علمیه است لذا به طلاب خبر می‌دهند که فردا کتاب ارث را خیلی خوب بخوانید چون سؤال‌های سختی از آن می‌شود لذا طلاب با خواندن این کتاب در امتحان پذیرفته می‌شوند و به رضاخان خبر داده می‌شود که این طلاب واقعا با سواد هستند. خاطرم هست صبح روزهای جمعه اساتید بزرگ دانشگاه تهران به منزل ما می‌آمدند و مادر ما آش جو درست می‌کرد و آن‌ها عصر به تهران باز می‌گشتند. مرحوم بدیع‌الزمان فروزانفر، عباس زریاب خویی، عباس اقبال و جلال همایی از جمله این افراد بودند.

ایشان چهار مدرسه علمیه بزرگ در قم برای طلاب ساختند و یکی از خصوصیاتشان این بود در ایام محرم به حسینیه می‌رفتند و تا سحر سینه می‌زدند. علاقه زیادی به اهل بیت(ع) داشتند و همیشه خود را خادم علوم آل محمد(ص) معرفی می‌کردند. یک روز در نماز جماعت در صحن مطهر شخصی نامه‌ای جلوی ایشان گذاشته بود که نوشته بود ای سید جواب خدا را چه می‌دهی که این دانشگاهیان نجس را به منزل خود راه می‌دهی، اما ایشان به این نکات توجه نمی‌کرد. خصوصیت دیگر ایشان جنبه تقریبی است و از افرادی هستند که اجازه استفاده از صحاح سته اهل سنت را داده‌اند.

ایشان مراودات زیادی با علمای مصر، یمن و اندونزی داشتند و 450 اجازه روایتی و اجتهادی داشتند که بسیاری از آن‌ها مکتوب و برخی شفاهی بودند که بنده آن‌ها را در قالب یک کتاب گردآوری کرده‌ام. خصوصیت دیگرشان، این است که مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی هیچگاه از پارچه خارجی استفاده نکرد و می‌گفت با این‌کار دست استعمار کوتاه و کیفیت تولیدات ما بهتر می‌شود. حتی وصیت کردند موقعی که از دنیا رفتم من را در خانه نشویید بلکه در قبرستان و در همان جایی که مردم را شست و شو می‌دهند، شست و شو دهید و ما هم همین کار را کردیم و با اینکه قبری در حرم حضرت معصومه(س) داشتند، اما وصیت کردند من را در کتابخانه دفن کنید تا زیر پای افرادی باشم که دنبال معارف آل محمد(ص) هستند.

مرحوم پدرم تألیفات زیادی دارند و حدود 150 مورد از آن‌ها چاپ شده است. کتابخانه ایشان بر اساس اعلام یونسکو بزرگ‌ترین کتابخانه اسلامی شیعی است و ۸۵ هزار عنوان کتاب خطی در آن وجود دارد. تاکنون 60 جلد از فهرست‌های این کتاب چاپ شده و احتمالاً تا ۱۲۰ جلد هم می‌رسد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریدونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۱۸:۲۵
0
1
خداوند این عالم ربانی را از کوثر آل محمد جزا دهد و فرزند برومندشان را سلامت و توفیق بیشتر.
captcha