نمایش ده‌ها قرآن نفیس در موزه اسلامی شارجه
کد خبر: 4096720
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸

نمایش ده‌ها قرآن نفیس در موزه اسلامی شارجه

اداره موزه‌های شارجه تعدادی از نسخ خطی قرآن نادر و خوشنویسی اسلامی از مجموعه قرآن «حمید جعفر» را در موزه تمدن اسلامی شارجه به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نشنال، شیخ سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه، این نمایشگاه با عنوان «کلمات مقدس، خطاطی جاودان: نکات برجسته خوشنویسی استثنایی از مجموعه قرآن حمید جعفر» را که توسط اداره موزه های شارجه برگزار شد، افتتاح کرد.

در این نمایشگاه گزیده‌ای از بیش از 50 نمونه کمیاب از نسخه‌های خطی قرآن برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است.  این نمایشگاه تا 19 مارس سال آینده در موزه تمدن اسلامی شارجه دایر خواهد بود و بخشی از تلاش‌های اداره موزه‌ها با هدف افزایش آگاهی بیشتر در مورد تاریخچه خوشنویسی عربی و نقش آن در غنی سازی هنر اسلامی است.

منال عطایا، مدیر کل موزه‌های شارجه گفت: ما از برگزاری این نمایشگاه خرسندیم؛ خوشنویسی یکی از اساسی‌ترین عناصر هنر اسلامی است که فرهنگ‌های متعددی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است و امیدواریم با این نمایشگاه بازدیدکنندگان خود را با نسخه‌های خطی نادر اسلامی و خاستگاه‌ها، روش‌ها و مکاتب خوشنویسی آشنا کنیم. 

آثار به نمایش گذاشته شده سیر پیشرفت‌ هنر اسلامی را نشان می‌دهند و در عین حال زیبایی‌شناسی مکان و دوره‌ای را که در آن تولید شده‌اند، منعکس می‌کنند.

در این نمایشگاه گزیده ای از بیش از 50 نمونه نادر از نسخه‌های خطی قرآن و دیگر آثار هنری از جمله یک تابلو نقاشی و یک قالیچه و آثاری که 14 قرن تمدن اسلامی از خاور نزدیک تا چین، آسیای جنوب شرقی، اسپانیا و مغرب را در بر می‌گیرد و تأثیر اسلام را به عنوان یک عنصر وحدت‌بخش به تصویر می‌کشد، به نمایش گذاشته شده است.

حمید جعفر، موسس و رئیس گروه شرکت‌های کرسنت مستقر در شارجه، از سنین پایین شروع به جمع‌آوری این شاهکارها کرده و آن را به مجموعه کوچکی که از پدرش به ارث رسیده بود اضافه کرد؛ ساخت این مجموعه را بیش از 40 سال ادامه داد.

وی گفت: من مفتخرم که این مجموعه را برای اولین بار در شارجه که بیش از نیم قرن خانه من بوده به نمایش بگذارم و زیبایی‌های این مجموعه را با جامعه به اشتراک بگذارم. 

این نمایشگاه شامل اثری نفیس از وحیده یاقوته، خطاط قرن نوزدهم و یک صفحه قرآن بایسنقری به ارتفاع 1.7 متر است که قدمت آن به 1400 پس از میلاد بازمی‌گردد؛ یک برگه از یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نسخه‌های خطی قرآن  تاشکند که قدمت آن به قرن دوم هجری می‌رسد، نیز در نمایشگاه به نمایش درآمده است.

از دیگر آثاری که تاریخ خوشنویسی را به تصویر می‌کشد و جنبه‌های جدیدی از هنر  خوشنویسی را آشکار می‌سازد، صفحاتی از تعدادی از نسخه‌های خطی قرآن است که قدمت آن‌ها به قرن دوم تا قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد.

همراه با این نمایشگاه، اداره موزه‌های شارجه تعدادی از برنامه‌های آموزشی را اجرا خواهد کرد که نقش موزه‌ها را به عنوان فضاهای آموزشی ارتقا می‌دهد. این برنامه‌ها شامل مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی خانوادگی است که در طول مدت نمایشگاه ادامه خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha