چگونگی شناسایی مسائل زنان در فرهنگ اسلامی و ایرانی
کد خبر: 4094740
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹

چگونگی شناسایی مسائل زنان در فرهنگ اسلامی و ایرانی

استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهری گفت: یکی از راه‌های شناسایی مسائل زنان، توجه به احکام وارداتی از کشورها و فرهنگ‌های دیگر به فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست.

ابراهیمی  استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از حوزه‌علمیه خراسان، بی‌بی رحیمه ابراهیمی  استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهری، در اولین جلسه حلقه مطالعات خانواده که با موضوع «مسأله‌شناسی در موضوع زن با تکیه بر فقه و حقوق» توسط هیئت اندیشه‌ورز خانواده تعلیم و تربیت برگزار شد، با طرح این پرسش که چگونه مهارت مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی پیدا کنیم؟ اظهار کرد: دانشی می‌تواند به گسترش و توسعه مرز علم بینجامد که مسئله‌محور باشد.

استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهری افزود: دانش‌ها و پژوهش‌های موضوع محور، عمدتا برای دایره‌المعارف‌ها و کتب آموزشی مناسب هستند که موضوعی را به بحث می‌گذارند و ابعاد و اطراف آن را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این مباحث اطلاعات زیاد است، اما عمق آن کم است، تصریح کرد: پژوهش‌های مسئله‌محور منجر به تولید علم می‌شود. مباحث در این مدل پیرامون یک یا چند پرسش معینی شکل می‌گیرد که تا زمان انجام پژوهش پاسخ شایسته و مناسب خود را دریافت نکرده باشند.

ابراهیمی بیان کرد: برای دستیابی به مهارت مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی چند عنصر داشتن نگاه دقیق به محیط اطراف، مطالعه زیاد در حیطه مورد نظر پژوهشی، مواجهه منطقی با امور و ممارست و تمرین مهم است.

وی در خصوص چگونگی شناسایی مسائل حوزه زنان، افزود: برای دستیابی به مسائل حوزه زنان و خانواده نیز باید دقت داشته باشیم و فقط از یک زاویه نمی‌توان به چشم‌انداز روشنی دست یافت.

استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهری خاطرنشان کرد: در شناسایی این مسائل، توجه به احکامی که منشأ چالش‌های اجتماعی می‌شوند، بسیار مهم است. همچنین ریشه‌یابی برخی هنجار شکنی‌ها و رواج ضد ارزش‌ها ممکن است مسئله فقهی بسازد، مانند ماجرای ازدواج سفید که با مطرح شدن آن، مسائل متنوعی در بحث ازدواج، خانواده و... را ایجاد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های شناسایی مسائل زنان، توجه به احکام وارداتی از کشورها و فرهنگ‌های دیگر به فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست.

انتهای پیام
captcha