برپایی کرسی‌های تلاوت در مساجد فرصتی برای استماع آیات قرآن است
کد خبر: 4094582
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

برپایی کرسی‌های تلاوت در مساجد فرصتی برای استماع آیات قرآن است

قاری ممتاز گیلانی با بیان اینکه کرسی‌های تلاوت بسیار اثرگذار است چون هم جنبه آموزشی و هم جنبه انگیزشی دارد، گفت: باید در مساجد فرصتی برای استماع آیات قرآن از طریق تشکیل کرسی‌های تلاوت ایجاد شود.

محمد چولابی قاری و مدرس قرآن

محمد چولابی، قاری ممتاز استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان با بیان اینکه مساجد از دیرباز تاکنون نقش بسیار مؤثری در عرصه‌های گوناگون زندگی مسلمانان به ‌ویژه ترویج فرهنگ قرآنی داشته است، اظهار کرد: در نگاهی به شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن شاهدیم اکثر آنان از پرورش‌یافتگان مساجد هستند همچنین در قرآن کریم بر اهمیت و قداست مسجد تأکید شده به طوری که 28 بار کلمه «مسجد» در کلام وحی تکرار شده است که قطعاً در دامن خود می‌تواند برکات و آثار معنوی بسیاری را برای جامعه به‌ویژه در بخش فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

وی افزود: نهاد مقدس مسجد از طریق اثرگذاری مستقیم بر اعتماد و مشارکت مردم سبب تولید و توزیع سرمایه اجتماعی می‌شود که در نتیجه مقوله اجتماع مسجدمحور بستر مهمی را برای تعلیم و تعلم قرآنی برای نوجوانان و جوانان فراهم می‌‌کند.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در مساجد و تبدیل شدن آن به پایگاه قرآنی باید به طراحی فعالیت‌های متنوع قرآنی در مساجد بپردازیم، گفت: افراد نام‌آور و ممتاز در حوزه قرآنی مدیریت جلسات قرآنی را در مساجد عهده‌دار شوند و در طول سال، فعالیت‌های قرآنی جذاب در مساجد برای اقشار مختلف اعم از نونهالان، نوجوانان، جوانان و افراد میانسال و بزرگسال تدارک شود؛ برگزاری مسابقات قرآنی، اردوهای تفریحی، ورزش‌های دسته‌ جمعی، تورهای سیاحتی و زیارتی می‌تواند به این هدف کمک کند.

اختلاف نباید در فعالیت‌های قرآنی رخنه کند

چولابی ادامه داد: اینجانب در تجربه شخصی خود که حاصل چهار دهه فعالیت قرآن‌آموزی است برپایی کرسی‌های تلاوت در مساجد و قرائت قاریان ممتاز را در آن اثربخش‌ترین حرکت قرآنی در شرایط کنونی می‌دانم؛ برای نمونه اکنون قریب یک دهه است که به صورت سیار و دوره‌ای در یکی از مساجد برای امر تلاوت حضور دارم و این رویکرد بسیار مورد اقبال آحاد جامعه در سنین مختلف قرار گرفته لذا باید در مساجد فرصتی برای استماع آیات قرآن از طریق تشکیل کرسی‌های تلاوت ایجادکنیم.

این قاری ممتاز تأکید کرد: کرسی‌های تلاوت بسیار اثرگذار هستند زیرا هم جنبه آموزشی و هم جنبه انگیزشی دارند، در کنار آن اختصاص زمان محدود به امر تفسیر قرآن مفید است اما باید توجه داشت که حضور افراد در این فرصت زمانی محدود مغتنم شمرده شود و زمان را به نحو احسنت مدیریت کرد. برنامه‌ها باید به اختصار، کیفی و پرفایده باشند.

این فعال قرآنی گیلان با بیان اینکه میثاق عمومی، وحدت، همدلی و همه عناصر فعال در مساجد برای کار مشترک قرآنی باید در سرلوحه کار قرار گیرد، گفت: تشتت و اختلاف نباید در فعالیت‌های قرآنی رخنه کند. نقش ائمه جماعات، هیئت امنا، مسئولان پایگاه و بسیج، مربیان قرآنی، قاریان و حافظان در تحکیم اجتماع و وحدت قرآنی بزرگترین عامل موفقیت و پیشرفت محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha