هنوز در برخی مقاطع تحصیلی، آموزش اسلامی اتفاق نیفتاده است
کد خبر: 4094510
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
رئیس آموزش و پرورش کاشمر:

هنوز در برخی مقاطع تحصیلی، آموزش اسلامی اتفاق نیفتاده است

رئیس آموزش و پرورش کاشمر گفت: اگرچه طی 40 سال گذشته، صحبت از آموزش اسلامی بسیار شده، اما در برخی مقاطع تحصیلی این موضوع هنوز عملی نشده است.

دانش‌آموزانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید تاج‌محمدی، رئیس آموزش و پرورش کاشمر، امروز سوم آبان ماه در سومین نشست خبری خود با خبرنگاران که در سالن همایش‌های فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده، سال تحصیلی را آرام و با کمترین چالش آغاز کردیم و تمامی کلاس‌ها ساماندهی شدند و علی‌رغم کمبود 250 معلم در مقطع ابتدایی، اما کلاس‌های این مقطع ساماندهی و در مقطع متوسطه هم علی‌رغم کمبودها، بخش قابل توجهی از مشکلات رفع شد.

رئیس آموزش و پرورش کاشمر افزود: علی‌رغم اینکه رتبه‌بندی مدارس یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اما سال‌هاست که اجرا نمی‌شود، ولی با راه‌اندازی سیستم ارزیابی مدارس شهرستان، از سال آینده طبق این رتبه‌بندی، تخصیص نیرو، اختصاص امکانات و محول کردن وظایف به مدارس و ... انجام خواهد شد.

وی در ادامه از اجرای طرح آخر هفته‌های توانمندسازی با حضور کارشناسانی از استان و کشور با شرکت مدیران و معلمان خبر داد و گفت: چون در طول سالیان گذشته از هویت‌بخشی و اعتباربخشی به جوانان غفلت شده، امروز آنان به دنبال این هویت و جلب توجه گمشده‌شان هستند.

رئیس آموزش و پرورش کاشمر بیان کرد: اگر در این سال‌ها آموزش اسلامی را انجام می‌دادیم شاید امروز با مشکلات کمتری مواجه می‌شدیم، در  واقع طی 40 سال گذشته صحبت از آموزش اسلامی بسیار شده، اما در برخی مقاطع تحصیلی هنوز اتفاق نیفتاده و عملی نشده است.

وی ادامه داد: آموزش اسلامی در کتاب‌های تعلیم و تربیت شهید مطهری و دکتر شریعتی شاخصه‌هایی از جمله آزادی و قدرت انتخاب دانش‌آموزان را دارد، اما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوعات را در ساختار تعلیم و تربیت به کار بریم.

تاج‌محمدی اظهار کرد: نوجوانان و دانش‌آموزان امروز بسیار آگاه، مطالبه‌گر، انقلابی و باسواد هستند، اما وقتی در هیچ حوزه‌ای برای نوجوانان برنامه‌ریزی نکرده‌ایم طبیعتاً با مشکلاتی مواجه می‌شویم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین موارد، موضوعات اعتقادی، عبادی و اخلاقی است و باید به این موضوع  توجه جدی شود.

وی در خصوص وضعیت بروز آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی محرمانه هستند، اما با توجه به گستره آنها کارگروه ویژه شناسایی آسیب‌های اجتماعی را تشکیل داده‌ایم.

تاج‌محمدی با بیان اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس قابل انکار نیست افزود: ما باید به سمت ریشه‌یابی این آسیب‌ها برویم و در این راستا هر مدرسه باید یک مشاور داشته باشد، اما اکنون این‌گونه نیست.

رئیس آموزش و پرورش کاشمر از راه‌اندازی مجتمع مشاوره خبر داد و گفت: یک دانش‌آموز فقط بخشی از ساعات یک روز خود را در مدرسه می‌گذراند و نباید رفع و رجوع همه مسائل تربیتی فرزندانمان را از مدرسه و اولیا مدرسه بخواهیم.

تاج‌محمدی یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش در مدارس دخترانه را قطع ارتباط بین دختر و پدر دانست و بیان کرد: امروز، پدر مسئولیت حوزه تربیت فرزند را به دوش مادر انداخته و مادر نیز به دلیل مشکلات به دوش مدرسه می‌اندازد.

در کاشمر 30 مدرسه تخریبی داریم

رئیس آموزش و پرورش کاشمر با تأکید بر اینکه ۱۸ پروژه آموزشی در سطح شهرستان داریم و تعهد خیران برای هفت پروژه تمام شده و سه پروژه در دست اجرا است، اظهار کرد: در سطح شهرستان، ۱۰ پروژه بلاتکلیف داریم که تا حدودی تعریف و جانمایی این پروژه‌ها مهندسی شده نبوده و مناطق مهم‌تری در شهرستان وجود داشته که باید جانمایی می‌شد.

وی ریشه اصلی مشکل وجود مدارس مختلط و دو شیفته را به کمبود فضای آموزشی در کاشمر مرتبط دانست و گفت: 28 مدرسه در کاشمر در دو شیفت اداره می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد سال‌هاست پیش‌بینی جدی در حوزه مدرسه‌سازی در شهرستان نشده است.

تاج‌محمدی بیان کرد: وضعیت ساختمان‌های مدارس کاشمر اصلاً مناسب نیست و هم‌اکنون اگر در کاشمر 30 مدرسه بسازیم، تازه می‌توانیم مشکل مدارس دو شیفت با همین تعداد دانش‌آموز را حل کنیم.

انتهای پیام
captcha