راه‌اندازی بخش پیوند قلب بیمارستان قلب تهران
کد خبر: 4094127
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
با حضور خانواده‌های اهداکننده اعضا انجام شد

راه‌اندازی بخش پیوند قلب بیمارستان قلب تهران

مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای عضو همراه با مراسم راه‌اندازی و بهره‌برداری بخش پیوند قلب بیمارستان مرکز قلب تهران و نیز دومین گردهمایی تجلیل از خانواده‌های اهداکننده اعضا امروز، ۳۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

راه‌اندازی بخش پیوند قلب بیمارستان قلب تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای عضو همراه با برنامه راه‌اندازی و بهره‌برداری بخش پیوند قلب بیمارستان مرکز قلب تهران و نیز دومین گردهمایی تجلیل از خانواده‌های اهداکننده اعضا که در محل سالن آمفی‌تئاتر مرکز قلب تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: قدردان تمامی خانواده‌هایی هستم که اجازه دادند تا با قطعاتی از اعضای بدن پاره‌های تنشان، جان دوباره به عده‌ای اعطا شود. خوشا به حال این خانواده‌ها که چنین توفیقی پیدا کرده‌اند. زندگی مسیر امتحانات است و باید در این مسیر از سختی‌ها سربلند بیرون آمد‌.

وی افزود: برخی از توفیقات الهی الطاف خفیه‌ الهی است. برخی این‌گونه می‌اندیشند که زندگی ایشان مشکلاتی ایجاد می‌شود که برای آن‌ها نغمت است اما این سختی‌ها زمینه‌ساز نعمت الهی است. این افتخار نصیب هر کسی نمی‌شود که مرگ افراد موجب جان بخشیدن به دیگران شود. با توجه به نگاه اخلاقی و دینی که داریم که اگر یک‌نفر جان دیگری را نجات دهد، گویی جان همگان را نجات داده، باید به موضوع پیوند با دید دیگری بنگریم. 

قناعتی با بیان اینکه مسئله پیوند اعضا و اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است، گفت: امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی مرکز پیوند اعضا، جان بیماران و نیازمندان را نجات دهیم. از لحاظ اقتصادی هر انسانی که از دست برود، نظام خانواده و اقتصاد آن از بین می‌رود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پزشکان بدانند هر انسانی را که نجات دهند، جامعه را از لحاظ اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی به پیش می‌برند. تمهیدات خوبی برای موضوع پیوند در بیمارستان امام خمینی(ره) ایجاد شده و امروز نیز در مرکز قلب تهران نیز بخش پیوند ایجاد شد که از توسعه آن حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همه چیز مادیات نیست. وظیفه ما مسئولان این است که بهترین شرایط را برای پزشکان و همکاران فراهم کنیم تا فعالیت خود را به خوبی پیش ببرند. اما همگی همکاران باید بدانند که مسئولیت اجتماعی مسئله مهمی است و کار آن‌ها کاری اخلاقی و انسانی است. متأسفانه بدنه روشنفکری جامعه ما بعضاً حالت یأس و ناامیدی دارد که باید جلوی این مسئله گرفته شود.

قناعتی اظهار کرد: امروز کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها توسعه و پیشرفت پیدا کرده اما برخی به یاس و ناامیدی در جامعه دامن می‌زنند که این مسئله عامل عدم پیشرفت است. هیچکس از بیرون نمی‌آید تا کشور را به پیش ببرد و باید خود به فکر پیشرفت باشیم که یکی از شاخص‌های این پیشرفت مسئله پیوند اعضا است. البته مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد، اما این مسئله نباید باعث شود که کارایی خود را از دست دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: راه کشور ما بسیار راه روشنی است و خبرهای بسیار خوبی برای اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی کشور در راه است و همگان باید برای رفع مشکلات تلاش کنیم و بتوانیم در برابر خداوند متعال پاسخگوی ذات اقدس الهی باشيم. 

در ادامه این مراسم، دهقانی، رئیس مرکز پیوند وزارت بهداشت نیز طی سخنانی بیان کرد: قرار گرفتن در جمع خانواده‌های اهداکننده بسیار سخت است؛ چراکه این خانواده‌ها با اهدای عضو فرزندانشان ایثار بزرگی داشتند. ۳۱ اردیبهشت یعنی روز فتوای تاریخی امام خمینی(ره) به نام روز اهدای عضو نام‌گذاری شده است. در سال گذشته بیش‌ از ۳۵۰۰ مورد پیوند عضو در کشور داشتیم که بیشترین تعداد پیوند در کشور بوده است.

وی افزود: بخش پیوند قلب بیمارستان امام خمینی(ره) بیشترین پیوند قلب در کشور را دارا است. همچنین، این بیمارستان رتبه دوم پیوند کلیه را در کشور در اختیار دارد. یک بیمار پیوندی در حوزه کلیه هفت برابر یک بیمار دیالیزی سود اقتصادی دارد‌. 

دهقانی در پایان بیان کرد: در دو ماه ابتدایی سال جاری تعداد ۱۱ پیوند در خود دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده و شاخص اهدای دانشگاه علوم پزشکی در جایگاه بالایی قرار دارد. از تمامی خانواده‌هایی که موافقت کرده و ایثار کردند تا اعضای بدن فرزندان و عزیزانشان به بیماران اهدا شود، قدردانی می‌کنم.

در ادامه این مراسم، گنجعلی‌خان، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سخنانی گفت: خانواه‌های اهداکننده عضو کار بزرگی انجام دادند، یعنی کاری که با هیج کار دیگری قابل مقایسه نیست. رسالت ما در دانشگاه این است که با توجه به امکانات موجود کارهای درمانی بزرگی انجام دهیم که یکی از این کارها پیوندهاست.

وی با بیان اینکه تمامی پیوندها در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: یکی از پیوندهای مهم پیوند مغز استخوان است که صف انتظار طولانی دارد که باید تلاش کنیم تا این صف انتظار را کاهش دهیم. 

گنجعلی‌خان تصریح کرد: ارتباط خوبی با بیمارستان‌های مختلف در موضوع پیوند انجام داد‌ه‌ایم تا بتوانیم بیمارانی که به هر علت در دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران دچار مرگ مغزی می‌شوند به مرکز پیوند اعضا معرفی کنیم. امروز مرکز پیوند قلب در مرکز قلب تهران راه‌اندازی شد و امیدواریم بتوانیم در این مرکز خدمات خوبی به بیماران ارائه کنیم.

در ادامه، باقری، قائم‌مقام شبکه فراهم‌آوری پیوند دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سخنانی گفت: شبکه فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی اولین شبکه‌ها از این نوع در کشور است. 

وی‌بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران روند رو به رشدی در حوزه پیوند اعضا داشته است. برای نخستین بار موفق شدیم شاخص اهدای دانشگاه را از شاخص کشوری بالاتر ببریم‌. البته وضعیت کشور ما در حوزه پیوند اعضا در سطح دنیا وضعیت مناسبی نیست و باید در این زمینه کار کنیم.

باقری ادامه داد: در این زمینه باید آموزش‌های لازم به جامعه ارائه شود. تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، آموزش تکمیلی برای پزشکان متخصص، تدوین و تصویب برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان پزشکی و پرستاری، آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند برنامه‌های فرهنگی آگاه‌سازی جامعه در راستای ترویج اهدای اعضا از جمله فعالیت‌هایی است که باید انجام شود.

در ادامه، طالبیان، رئیس بیمارستان سینا نیز در سخنانی اظهار کرد: در مسئله پیوند، کارهای خوبی در کشور انجام شده است. امروز حدود ۳۰ مرکز پیوند کلیه، ۱۱ مرکز پیوند کبد، ۱۱ مرکز پیوند قلب، ۳ مرکز پیوند ریه، ۴ مرکز پیوند پانکراس و ۱۸ مرکز مغز استخوان در کشور وجود دارد. تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ هزار پیوند کلیه از افراد سالم و بیش از ۱۴ هزار پیوند کلیه از افراد مرگ‌ مغزی انجام شده است.

وی افزود: در بیمارستان سینا در سال ۱۳۸۸ تقریباً تعداد افرادی که واجد شرایط اهدای عضو بودند، حدود ۱۳ نفر بود که این عدد سال گذشته به بیش از ۱۹۰ نفر رسید. تعداد پیوندی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم، ۶۹ پیوند کلیه بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۹۳ پیوند افزایش پیدا کرده است. 

طالبیان بیان کرد: از سال ۱۳۶۸ که پیوند در بیمارستان سینا قوت گرفت، تا سال ۱۴۰۱ میزان پیوند در این بیمارستان طی هر سال دارای نوسان بوده است که باید برای این مسئله راهکاری پیدا کرد تا پیوند اعضا قوت گرفته و سال به سال بیشتر شود.

در پایان این مراسم و با حضور مسئولان حاضر، از خانواده‌های اهداکننده اعضا به بیماران تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha