بررسی راهکارهای گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر حج و زیارت
کد خبر: 4094089
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

بررسی راهکارهای گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر حج و زیارت

در نشست اعضای شورای راهبردی دبیرخانه تمدن نوین اسلامی با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت راهکارهای گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر حوزه حج و زیارت بررسی شد.

بررسی راهکارهای گفتمان سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر حج و زیارت

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به همراه اعضای شورای راهبردی دبیرخانه تمدن نوین اسلامی امروز با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که تعدادی از معاونان و مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز حضور داشتند، راهکارهای گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر دو کنگره عظیم حج و اربعین بررسی و شرکت‌کنندگان دیدگاه خود در خصوص کارکردهای حج و زیارت در حوزه تمدن نوین اسلامی را بیان کردند.

همچنین، در این نشست علمی، حجت‌الاسلام والمسلین نواب به اقدامات صورت گرفته در بعثه مقام معظم رهبری در ارتباط با توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مسیر حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر میان دبیرخانه تمدن نوین اسلامی و پژوهشکده حج و زیارت در قم و روحانیان و مدیران کاروان‌ها و مبلغان زباندان تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به فرآیند ترسیم ‌شده از تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و از بندهای این بیانیه به عنوان یکی از محتواهایی نام برد که می‌توان در تولید موضوعات مشترک میان نخبگان دانشگاه و خدمتگزاران زائران در مسیر تحقق تئوری تمدن نوین اسلامی بهره برد.

وی با اشاره به آمادگی بعثه مقام معظم رهبری برای همکاری عملیاتی با دبیرخانه تمدن نوین اسلامی با هدف هم افزایی ظرفیت‌ها، ساماندهی مجموعه‌ای از تلاش‌ها در این زمینه را ضروری دانست و از سبک زندگی به عنوان بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی و تمدن‌سازی نام برد.

در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت بُعد بین‌المللی حج، تصریح کرد: برای رسیدن به مؤلفه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی در حوزه حج و زیارت نظریه‌پردازان مؤسسات و مراکز مختلف فعال در این حوزه به ویژه بعثه مقام معظم رهبری و دبیرخانه تمدن نوین اسلامی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

وی در پایان افزود: ضمن ارتباط‌گیری با نخبگان و زائران کشورهای اسلامی می‌توان باب گفتمان نخبگانی را میان افرادی که به ایده تمدن نوین اسلامی اعتقاد دارند، گشود و از ثمره آن در حج و مراسم اربعین بهره‌مند شد.

انتهای پیام
captcha