طراحی دوره‌های آشنایی با محیط زیست در اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی
کد خبر: 4093677
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷

طراحی دوره‌های آشنایی با محیط زیست در اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی

اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی قصد دارد در دانشگاه‌های عضو این اتحادیه دوره‌هایی مخصوص آشنایی دانشجویان با موضوعات و چالش‌‌های زیست‌محیطی برگزار کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از عرب نیوز، اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی مستقر در قاهره و مصر، اتحادیه‌ای است که نماینده دانشگاه‌های اسلامی در سراسر جهان است.

اعضای آن از جمله 200 دانشگاه از 60 کشور در جامعه مرکز یک دانشگاه اسلامی در کوژیکود در کرالای هند برای اجلاس بین‌المللی اقدام اقلیمی در 17-20 اکتبر (25تا 28 مهر) گرد هم آمدند.

این رویداد توسط اسامه العابد، دبیرکل این اتحادیه افتتاح شد که از فعالان جهانی خواست تا استراتژی‌های جدیدی را برای رسیدگی به مشکلات آب و هوایی به کار گیرند، زیرا جهان با چالش‌هایی مواجه است که از نظر ساختاری با گذشته متفاوت است.

وی گفت: حتی یک تغییر جزئی در اکوسیستم در یک روستای دورافتاده می‌تواند تأثیرات جهانی عظیمی داشته باشد. جمعیت انسانی در سراسر جهان اکنون به شیوه‌های بی‌سابقه‌ای با یکدیگر درهم آمیخته‌اند.

وی ادامه داد: این امر سیاست‌گذاران و دولت‌ها را ملزم می‌کند که به رویکردهای بین‌المللی بیشتری در قبال مسائلی مانند تغییرات آب‌وهوایی متوسل شوند و حتی برای مسائل محلی راه‌حل‌های جهانی ارائه دهند.

این اجلاس با بیانیه مشترکی برای اقدام اقلیمی به پایان رسید که اعضای اتحادیه را ملزم می‌کند علوم زیست‌محیطی را در برنامه‌های درسی خود بگنجانند و منابعی را برای تحقیق در مقابله با مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند.

عبدالحکیم الکندی، رئیس جامعه مرکز گفت: ما فکر می‌کردیم گروهی که باید روی تغییرات آب و هوا کار کند، دانشجویان هستند. در هر کشوری، اگر دانشگاه‌ها دوره‌هایی در مورد آب و هوا بگذرانند، نسل آینده به موضوع تغییرات اقلیمی آگاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشجویان که رهبران آینده هستند، هنگامی که از تغییرات آب و هوایی آگاه شوند، بر کل جهان تأثیر خواهند گذاشت، افزود که یک مرکز مختص مطالعات زیست محیطی توسط اتحادیه در کالیکوت هند ایجاد خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه این مرکز بخشی از اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی خواهد بود،وی ادامه داد: هر کسی می‌تواند بیاید و اینجا درس بخواند.

عبدالصمد، کارشناس محیط زیست و مدیر دانشکده حقوق مرکز که هماهنگ‌کننده این اجلاس بود، گفت: دوره‌های علوم زیست محیطی در دانشگاه‌ها از این جهت مهم است که رهبران جوان باید در مورد طبیعت و تغییرات آب و هوا و تأثیر آن آموزش ببینند. این نسل جدید است که می‌تواند تنوع طبیعت را حفظ کند و به محیط زیست احترام بگذارد. هدف این است که سیاره زمین را برای آیندگان نجات دهیم.

احمد سابان، کارشناس محیط زیست عربستانی در این اجلاس بر فوریت اقدامات اقلیمی خاص نسل جوان تاکید کرد و گفت: بیایید آموزش دروس علوم زیست‌محیطی را برای فارغ‌التحصیلان جوان آغاز کنیم، زیرا دانشگاه‌ها مکان‌هایی هستند که در آن تحقیق و چژوهش جریان دارد و اساتید و دانشجویان سریع‌تر از سایر سازمان‌ها راه حل ارائه می‌کنند. به همین دلیل است که برای نسل جدید مهم است که اهمیت موضوع را درک و شروع به کمک درباره این مشکل کنند.

انتهای پیام
captcha