تقویت ارتباط مستمر دانشجویان با فضلای حوزه نیازمند ترسیم طرح‌های پویاست
کد خبر: 4093452
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
آیت‌الله اعرافی در دیدار معاون وزیر علوم:

تقویت ارتباط مستمر دانشجویان با فضلای حوزه نیازمند ترسیم طرح‌های پویاست

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به موضوع تحول در علوم‌انسانی بر لزوم برطرف‌سازی خلأهای برنامه‌ریزی درسی در ایجاد رشته‌های جدید مراکز علمی تاکید کرد و یادآور شد: تقویت ارتباط مستمر دانشجویان با اساتید و فضلای حوزه نیازمند ترسیم طرح‌های پویاست. 

علیرضا اعرافی و معاون وزیر علومبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، 29 مهرماه در دیدار قاسم عموعابدینی، معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن اشاره به ایام ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، پیچیدگی‌های تهدید امام رضا(ع) توسط مأمون را مورد توجه قرارداد و گفت: هضم امامت در ولایتعهدی یکی از پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدهایی بود که امام رضا(ع) آن را به فرصت فراگیرسازی گفتمان اسلام ناب تبدیل کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت بازآفرینی و فراوری دانش اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای دنیای امروز تأکید کرد و یادآور شد: حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر برای نخستین‌بار مبتنی بر اسناد پایه، مجموعه‌ای از طرح‌ها را تدوین و در فرایند عملیاتی‌سازی قرار داده است.

وی، برنامه ۵ ساله حوزه و تدوین بیش از ۱۰۰ طرح تحولی را تنها بخشی از اقدامات اخیر حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: در بخش رشته‌ها و گرایش‌های آموزشی، با مشارکت حدود هزار استاد و کارشناس، بالغ بر ۴۰۰ رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه سرفصل‌نگاری شده است.

آیت‌الله اعرافی حرکت اساتید تراز حوزه در مسیر فقه معاصر را از جمله افتخارات حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: در طرح آمایش، کار ویژه روحانیت ناظر به عرصه‌های چهارگانه تربیت نیرو و تولید علم برای درون حوزه، برای جامعه و ایران، عرصه بین‌الملل و نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

وی به پیوست‌های برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه و محورهای اساسی آن اشاره کرد و یادآور شد: پاسخگویی به جامعه، توجه به نیازهای دانشی و معرفتی و نیز پایه‌ریزی زیرساخت‌های پاسخ‌گویی، نکات کلیدی تمام طرح‌های حوزوی است.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت سیر در عمق فلسفه و حکمت، فقه، اخلاق و رویکرد تمدنی - تاریخی نظام‌مند تأکید کرد و یادآور شد: دانش وقتی اسلامی می‌شود که مجموعه‌ای از ترکیب انضمامی و پیوستی آن در کنار ترکیب اتحادی مورد توجه قرار گیرند.

وی ترسیم و پایه‌ریزی افق میان‌مدت و بلندمدت کلان پروژه‌های متعدد حوزه‌های مختلف دانشی را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: نیاز است تا کلان پروژه‌های آموزشی و پژوهشی با همیاری حوزه و دانشگاه و در همکاری اساتید، مجتهدان و متخصصان تراز دانش‌های تخصصی دنبال شود.

آیت‌الله اعرافی در پایان سخنان خود بر لزوم طراحی منظومه‌ای از دوره‌های ویژه در تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه و با حضور مشترک اساتید، دانشجویان و طلاب تأکید کرد.

ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه

معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به ابلاغ برنامه طرح تحول دولت به وزارت‌خانه‌ها، اظهار کرد: هماهنگی برای عملیاتی‌سازی طرح تحول در حوزه آموزش عالی، بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباطات نهاده شده است.

وی بر اهمیت بازخوانی و عملیاتی‌سازی طرح تحول دولت در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و ادامه داد: معاونت آموزش وزارت علوم ناظر به شرایط و ویژگی‌های استانی، موضوعات طرح تحول را احصا و در فرایند تبیین، بازدیدهای متعددی از دانشگاه‌های کشور داشته است.

عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، رویکرد خانوادگی و ضعف همکاری علمی و بحث فناوری را از جمله چالش‌های پیشروی عملیاتی‌سازی طرح تحول دانست.

معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از بازدید خود از دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مجموعه‌های علمی استان قم ارائه کرد و بیان کرد: برآنیم تا در همکاری حوزه و وزارت علوم، برنامه‌های مشخصی را برای حرکت به سمت حکمرانی علمی و شکل‌گیری دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ترسیم کنیم.

در بخش پایانی این نشست به موضوع تحول در علوم‌ انسانی و لزوم برطرف‌سازی خلأهای برنامه‌ریزی درسی در ایجاد رشته‌های جدید مراکز علمی تاکید و بر ترسیم طرح‌های پویا برای تقویت ارتباط مستمر دانشجویان با اساتید و فضلای حوزه تصریح شد.

انتهای پیام
captcha