دورهمی‌های قرآنی که پس از ۱۵ سال تعطیل نشد
کد خبر: 4087395
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

دورهمی‌های قرآنی که پس از ۱۵ سال تعطیل نشد

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ گفت: در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم در جلسات قرآن خانگی به تفسیر زندگی ائمه اطهار(ع)، تفسیر قرآن و حدیث با حضور اساتید صاحب سخن بپردازیم و شاید این امر راز ماندگاری ۱۵ ساله جلسات قرآنی باشد.  

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تقریبا از آغاز کار این موسسه قرآنی، برنامه جلسات خانگی قرآن نیز توسط فعالان این موسسه پیشنهاد داده شد و اکنون نزدیک ۱۵ سال است که این برنامه اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه در اوایل تنها در مناسبت‌های خاص اجرایی می‌شد، اما اکنون بسته به حال و هوای فعالان و موقعیت‌های مختلف برگزار می‌شود.

این فعال قرآنی ادامه داد: مسئول جلسه  فعالان قرآنی موسسه بوده و هر چند وقت در منزل یک فرد برگزار می‌شود؛ از طرفی در ایامی که کمتر در سطح شهر به آن پرداخته می‌شود مانند ولادت‌ها، سعی می‌کنیم حتما جلسات و محافل قرآن خانگی را برگزار کنیم.

جعفری، تاثیر این برنامه را بیشتر برای جوانان دانست تا با روح قرآن و تفسیر آشنا شوند، افزود: قانون موسسه نیز اين است که هر فردی که وارد شود عضو مجموعه ماست و افراد می‌توانند بانی این جلسات شوند.

وی با بیان اينکه مکان، شهرستان خاص، مسجد و محله خاصی نیز مدنظر ما نیست، تصریح کرد: با دوری از محدودیت‌ها و تعاملی که برقرار شده سعی کرده‌ایم هیچ‌گاه دورهمی قرآنی تعطیل نشود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ بیان کرد: از آنجا که قرآن و حدیث از یکدیگر جدا نیستند رسالت قرآنی خود را بر اجرای برنامه و فرهنگ‌سازی برای هر دو گذاشته‌ایم؛ بنابراین هر موسسه قرآنی باید در فضای اهل بیتی نیز کار کرده و به قرآن ناطق نیز توجه کند.

جعفری با اشاره به اینکه اصل این است که فرهنگ ناب قرآنی را که در زبان اهل بیت(ع) جلوه‌گر شده ادامه دهیم؛ بنابراین نمی‌توان در برنامه‌ها قرآن را جدا دید، ادامه داد: به این سمت رفته‌ایم که در کنار تعلقات احساسی و عاطفی که در روضه و عزاداری و یا ولادت‌ها اتفاق می‌افتد معرفت‌افزایی نیز وجود داشته باشد و این امر را در پرتو جلسات قرآنی خانگی دیدیم.

وی با بیان اينکه یکی از عوامل اصلی موفقیت، اعضای مجموعه هستند که با کمال میل و بدون هیچ چشمداشتی با اخلاص کار می‌کنند‌، افزود: انگیزه‌سازی برای دیگران نیز از دل همین جلسات بیرون می‌آید؛ از طرفی مهم‌ترین رکن تبلیغ، همین حال و هوای درجه یک فعالان قرآنی است.

این حافظ قرآن با اشاره به گسترش حس و حال خوب جلسات قرآنی و اهل بیتی، ادامه داد: پرداختن به مسائل معرفتی و ادعیه و تفسیر قرآن از برنامه‌های جلسات قرآن خانگی است.

توصیه‌هایی به مؤسسات قرآنی

جعفری با تاکید بر تبیین راه، شیوه، رفتار و سلوک ائمه اطهار(ع)، افزود: همه این موارد با قرآن در یک مسیر است و از طرفی لازم است مؤسسات قرآنی بیشتر در فضای تبیین معارف قرآنی و اهل بیتی کار کنند چراکه مورد نیاز جامعه امروز است. 

وی با بیان اینکه گاهی تکرار در ارائه مباحث و  غیرعلمی بودن مطالب باعث زدگی مخاطب می‌شود که باید از این امر جلوگیری کرد، ادامه داد: تکرارها جایی برای ارائه باقی معارف مفید و جدید باقی نگذاشته اشت؛ از طرفی باید مؤسسات از اساتید خبره استفاده کنند‌.

این فعال قرآنی با بیان اینکه گاهی از علم یک استاد در مؤسسات قرآنی استفاده نمی‌شود، افزود: لازم است حال و هوای بهتری در بحث تبیینی ایجاد شده و مطالب تکراری و کم اثر کمتر بیان شود.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها زوایایی از زندگی ائمه اطهار(ع) کمتر گفته شده و گاهی برخی مطالب بسیار بیان می‌شود، افزود: لازم است اساتیدی که دعوت می‌شوند این روحیه را داشته و حال و هوای جامع‌نگری داشته باشند چراکه این روحیه اساتید در اثرگذاری در مخاطب بسیار مفید خواهد بود.

جعفری یادآور شد: در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم در جلسات قرآن خانگی به تفسیر زندگی ائمه اطهار(ع)، تفسیر قرآن و حدیث با حضور اساتید صاحب سخن و علم با دید جامع و علمی بپردازیم تا اثرگذاری آن افزایش یابد و شاید این امر راز ماندگاری ۱۵ ساله جلسات قرآنی باشد.
 

انتهای پیام
captcha