نقد بر دو عنصر برهان و منطق استوار است
کد خبر: 4083918
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام حسین‌زاده:

نقد بر دو عنصر برهان و منطق استوار است

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده ضمن اشاره به اینکه نقد بر دو عنصر برهان و منطق استوار است تصریح کرد: نقاد باید بداند که اساس نقد بر برهان و منطق است و اگر به هنگام نقد این دو عامل را رعایت نکند سخن او منجر به نقدگریزی می‌شود.

به گزارش ایکنا، اولین نشست از جشنواره نقدهای برتر درباره قوه قضائیه در دفتر مرکزی بنیاد قرآن برگزار شد. این جلسه با قرائت قرآن و پس از آن صحبت‌های دبیرکل بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین زاده و دبیر جشنواره حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی پیروی طرح جشنواره و نشست مقدماتی مطرح شد.
در این نشست دبیرکل بنیاد قرآن گفت: نقد بر دو عنصر اصلی استوار است، برهان و منطق. نقاد باید بداند که اساس نقد بر برهان و منطق است و اگر به هنگام نقد این دو عامل را رعایت نکند سخن او منجر به نقدگریزی می‌شود. نقادی و نقدپذیری از صفات انسان شجاع است و شجاعت یکی از صفات احسن در انسان است بنابراین نقاد نقد شونده، شجاع هستند چرا که می‌توان نگاهی انتقادی به موضوعی نداشت و سخنی در رابطه با آن حرفی نزد و شاید با این شیوه محبوبیتی نسبی هم به دست آورد اما انسان شجاع براساس تحلیل خود نسبت به موضوعات قطعا نقد و نظری خواهد داشت.

وی ادامه داد: نقدپذیری جلوه‌های مثبت گوناگونی دارد که شاید پشت چهره زمخت نقد مستتر باشد. به عنوان مثال اگر در جامعه روحیه نقدپذیری وجود نداشته باشد حرمت‌ها از بین می‌رود یا اگر در جامعه نقد و انتقاد نباشد دروغ حاکم می‌شود با توجه به این نکات کسی نباید از نقد بدش آید.

وی افزود: یکی از جلوه‌های حضور حکمرانی قرآنی در جامعه ایجاد روحیه انتقادپذیری در حکمرانان است. حکمران اسلامی باید انتقادپذیر باشد و اصلا خود او مردم را به نقد و نقادی تشویق کند، البته نباید از نقش مردم هم گذشت، نقد منجر به اصلاح می‌شود بنابراین حکمران اسلامی باید فضا را برای نقد از شیوه حکمرانی خود فراهم سازد و مردم نیز باید نگاه نقادانه به موضوعات را بیاموزند.

وی تصریح کرد: بنیاد قرآن همواره با آغوش باز از نقدهای سالم استقبال کرده و امروز در بحث نشست‌های تخصصی جشنواره نقدهای برتر درباره قوه قضائیه آمادگی صد درصدی خود را برای همکاری اعلام می‌دارد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی گفت: اگر با دقت به زندگی و سیره ائمه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این بزرگواران همواره در ذهنشان موضوع تربیت انسان به عنوان یک دغدغه حضور داشته، حتی جنگ‌هایی که امامان و معصومین ما در آن‌ها حضور داشتند با هدف تربیت بوده است، نه امام علی(ع) نه حضرت محمد(ص) و نه امام حسین(ع) هیچکدام برای هدفی جز تربیت انسان‌ها شمشیر نزده‌اند، در واقع حتی به هنگام جنگ و مواجهه با دشمن هم هدف تربیت همان دشمن بوده است چرا که انسان محترم است و لیاقت تربیت را دارد، مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که انسان با وجود خطا و گناه نزد خداوند محترم است. حدود پنج هزار آیه در قرآن فقط به اخلاق اشاره دارد. بنابراین امروز هم قاضی ما به باید هنگام حکم دادن توجه به تربیت بکند اصلا احکام و قوانین قضائی در امتداد تربیت مجرم به وجود آمده‌اند.

وی افزود: این جشنواره با جمع آوری نقد از داخل ارگان‌ها برگزار می‌شود که اولین ارگان نیز بنیاد قرآن می‌باشد. روش‌های جمع آوری آن هم ارسال مقاله و ایجاد نشست تخصصی است که برای ارسال مقاله می‌توان یا از طریق سامانه قوه قضائیه یا از طریق ایمیل یا از طریق مجموعه بنیاد قرآن اقدام کرد. ما مردم ایران یک خانواده بزرگ هستیم و باید حرف‌هایمان را به یکدیگر بزنیم. 

انتهای پیام
captcha