32 میلیارد تومان؛ ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان کردستان
کد خبر: 4080738
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲

32 میلیارد تومان؛ ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان ۳۲ میلیارد تومان بوده است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان بوده که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، ارسلان ازهاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان امروز، سوم شهریورماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان‌ کردستان اظهار کرد: دولت سیزدهم با شعار عدالت سرکار آمد و امیدهایی را برای مردم در سطح کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه رد یک سال گذشته از دولت سیزدهم اقدامات مؤثری در سطح کلان کشو و بالطبع آن در سطح استان کردستان صورت گرفت، افزود: مردم ولی نعمتان ما هستند در این راستا نگاه دولت سیزدهم یک نگاه یکسان و عدالت‌محورانه به همه مردم بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بیان کرد: یکی از اولویت‌های دولت سفرهای استانی بوده که هیئت دولت تاکنون 31 سفر استانی انجام داده است که در این سفرها دولت از نزدیک با مشکلات استان‌ها آشنا شد و در این راستا دولت مصوباتی برای رفع مشکلات استان‌های کشور داشته است.

فعال بودن 622 واحد صنعتی در کردستان

وی ادامه داد: در حال حاضر 622 واحد صنعتی برابر با 62 درصد کل واحدهای صنعتی استان با 13 هزار و 79 نفر مشغول به کار هستند که این واحدها با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند که در صورت بهره‌مندی از کل ظرفیت این واحدها برای بیش از هزار نفر در استان اشتغالزایی خواهد شد.

ازهاری با اشاره به اینکه ۱۹۸ واحد صنعتی نیمه فعال در استان وجود دارد که به منظور اشتغالزایی بیشتر در استان در حال رفع مشکل این واحدها هستیم، افزود: 165 واحد غیرفعال هم در سطح استان داریم که ۶۱ واحد آن قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند در سال گذشته با اقداماتی که انجام شده ۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند اما برخی واحدهای صنعتی ادامه فعالیت برایشان مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شعار سال فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت کار ما قرار گرفته است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که فکر و ایده آن‌ها به مرحله تجاری‌ساز رسیده باشد اما متأسفانه استان در این زمینه زیاد موفق نبوده است.

تخصیص 10 درصد اعتبارات تملک دارایی به شرکت‌های دانش بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان افزود: در سال جاری 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان را به طرح‌ها و پروژه‌های دانش بنیان اختصاص دادیم و اعلام کردیم که دستگاه‌های اجرایی در یک بازده زمانی طرح‌ها و پروژه‌های خود را ارائه دهند.

وی به اختصاص شش هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌هایی که به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند می‌توانند از این امکانات بهره ببرند.

ازهاری بیان کرد: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان ۳۲ میلیارد تومان بوده است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان بوده که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

توسعه استان کردستان منوط به ارتقای بهره‌‌وری

وی اشتغالزایی را یکی دیگر از محورهای اصلی شعار دانست و گفت: در این راستا ظرفیت‌های قانونی بسیار خوبی را در قانون بودجه امسال برای اشتغالزایی در استان داریم و در بند الف تبصره 18 توسعه و پیشرفت استان‌ها را منوط به ارتقای بهره‌وری معرفی کرده است که در این راستا توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، تکمیل واحدهای نیمه تمام و ظرفیت‌ها خالی، برپایی آمایش سرزمین و پروژه‌های دانش بنیان، بسط و عدالت سرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ادامه با اشاره به سهم استان در بخش حقوق دولتی معادن بیان کرد: کردستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن دارد، که باید بیش از پیش از حقوق دولتی این معادن بهره‌مند شود.

تخصیص حقوق دولتی معادن مطالبه جدی مردم کردستان

وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای پنج محور توسعه شامل آب، کشاورزی، گردشگری، تجارت و بازرگانی و معادن بوده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به 1600 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به خزانه شده است که به استناد قانون می‌بایست حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به استان اختصاص می یافت که از این میزان فقط ۲۳میلیارد تومان به کردستان اختصاص یافته است و این امر از مطالبات جدی استان بوده که باید پیگیری شود.

ازهاری با اشاره به اینکه به استناد قانون باید یک درصد از درآمد معادن به خزانه واریز شود تا برای جبران آسیب‌های معادن در استان هزینه شود که تاکنون رقم قابل توجهی واریز نشده است، ادامه داد: براساس قانون، معادن باید حساب‌های بانکی خود را در استان محل فعالیت افتتاح کنند اما واحدهای تولیدی و معادنی که در کردستان فعالیت می‌کنند که حساب‌ بانکی اصلی خود در استان باز نکرده‌اند. رسانه‌ها این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند چرا که تحقق این مهم می‌تواند در توسعه استان نقش‌آفرین باشد و اگر لازم باشد اسامی آنها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی را یکی از اقدامات مؤثر برای توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: سال گذشته ۱۴۹ مجوز فروش اموال مازاد صادر شده که ۳۱ مورد با ۶۰ میلیارد تومان به فروش رسید و در حوزه سرمایه‌گذاری هزینه شد و مابقی هم در دست اقدام است.

189 مصوبه هیئت دولت در کردستان

وی به مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان اشاره کرد و گفت: این سفر 189 پروژه در بخش‌‌های مختلف داشتیم که امیدواریم با اجرای این مصوبات شاهد تحولی چشمگیری در حوه‌های اقتصادی، زیربنایی و زیر ساختی استان باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ادامه به مشکلات و چالش‌های حوزه آب و اقداماتی انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: دراستان کردستان سدهایی را داریم که نزدیک به 11 سال است که آبگیری شده و ۹۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد گاران ذخیره شده اما مردم مریوان به شدت با مشکل آب مواجه هستند. سدسیازاخ هم با ذخیره‌سازی 25 میلییون متر مکعب آب هنوز نتوانسته مشکل آب مردم دیواندره را مرتفع کند.

وی عدم مدیریت واحد و جامع را از مشکلات مهم در دریاچه زریبار عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب به داخل زریبار از مشکلات اساسی است که از شرکت آب خواسته‌ایم هرچه زودتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

توسعه پایدار در روستاها

ازهاری توجه به توسعه روستایی را از اولویت‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: زمانی ما می‌توانیم به توسعه پایدار در روستاها دست پیدا کنیم که بتوانیم جمعیت روستایی را در روستاها حفظ کنیم.

وی به طرح آمایش روستایی اشاره و بیان کرد: اقتصاد روستاها در کنار انجام پروژه‌های عمرانی و خدماتی از نکات مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است چراکه نمی‌توانیم یک نسخه واحد را برای تمام روستاهای استان بپیچیم لذا در این سند آمایش روستایی براساس ظرفیت‌های مختلف در روستاها برای توسعه آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

ازهاری افزود: 3995 پروژه در بخش کشاورزی با پیش‌بینی اشتغال 13 هزار 750 نفر، 975 پروژه در بخش صنعت با اشتغال دو هزار و 840 نفر و 430 پروژه در بخش گردشگری با اشتغال هزار و 410 نفر طراحی شده که امیدواریم هم دستگاه‌های اجرایی متولی، فرمانداران و ... این اسناد را عملیاتی کنند.

وی به ثبت‌نام در سامانه رصد اشاره کرد و افزود: در سال جاری تعهد اشتغال استان کردستان 33هزار و 513 نفر است که 15 هزار و 500 نفر در سامانه رصد اطلاعاتشان ثبت شده که امیدواریم بتوانیم در حوزه اشتغالزایی آنان اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha