حضور کوتاه‌مدت زائران در مراسم اربعین فرهنگ‌سازی شود
کد خبر: 4080588
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی کشور عراق بیان کرد:

حضور کوتاه‌مدت زائران در مراسم اربعین فرهنگ‌سازی شود

رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی کشور عراق از رسانه‌های ایران خواست حضور کوتاه‌مدت زائران در عراق را فرهنگ‌سازی کنند و افزود: جمعیت اربعین خیلی زیاد است، ما عراقی‌ها از هر کجا که قبه را ببینیم سلام می‌دهیم و باز می‌گردیم؛ این مسئله باید بین مردم ایران هم فرهنگ‌سازی شود.

رسانه‌ها حضور کوتاه مدت زائران در اربعین را فرهنگ‌سازی کنند

به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی یاوران رسانه‌ای اربعین، امروز، دوم شهریورماه با حضور جمع کثیری از فعالان رسانه‌ای اربعین و جمعی از مسئولان فرهنگی این رویداد بزرگ جهانی در وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیدمحمدرضا خوشرو، رئیس حوزه رسانه و فضای مجازی ستاد اربعین به تبیین مباحثی پرداخت که خبرنگاران فعال در پوشش مراسم اربعین باید به آن‌ها توجه کنند و گفت: مسائل داخلی عراق به مردم این کشور مربوط است؛ باید به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که در این خصوص اظهار نظر نکرده یا از گروه خاصی جانب‌داری نکنند.

وی از اصحاب رسانه خواست مسائل مهم پیاده‌روی اربعین را به مردم گوشزد و انتظارات و آگاهی درستی در خصوص این سفر به زائران انتقال دهند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به خبرنگاران حاضر در مراسم، گفت: برای اینکه بتوانیم در گزارشگری موفق باشیم، باید واقعیت‌ها را گزارش و مصداق راوی صادق باشیم تا خداوند بر گزارش ما اثر بگذارد. واقعیت‌، بخشی شیرین و بخشی تلخ دارد؛ اگر فقط شیرینی‌ها را بگوییم، مردم را فریب داده‌ایم. مسئله دوم توجه به ارزش‌هاست. باید ارزش‌ها را برجسته و موضوع شهادت سردار جهان اسلام را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما نباید صرفاً به ارزش‌های ایرانی باشد بلکه باید ارزش‌های جهان اسلام را مطرح کنیم. باید به مراجع عراق توجه زیادی داشته باشیم. رعایت شخصیت و حرمت افراد باید مد نظر باشد. گاهی فردی که خبری تهیه می‌کند، فرد دیگری را تخریب می‌کند؛ ما اجازه نداریم کسی را با قلم و تصویربرداری کوچک کنیم. به سازنده بودن گزارش توجه کنیم. باید به همه گروه‌ها در گزارش توجه کرد. به کودکان توجه کنید؛ از کودکان برای کودکان و از خانواده‌ها برای خانواده‌ها گزارش بگیرید.

فوری ارسالی/ رسانه‌ها حضور کوتاه مدت زائران در اربعین را فرهنگ‌سازی کنند

حجت‌الاسلام کریمیان، رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی نیز در این مراسم خطاب به فعالان رسانه‌ای مراسم اربعین حسینی، گفت: بین خدمتگزاران به امام حسین (ع) با دیگران تفاوت وجود دارد. کسی که زائر است می‌رود، زیارت می‌کند و در نهایت برای دیگران هم دعا می‌کند؛ موکب‌داران هم توفیق خدمت به زوار را دارند اما شما پیام اربعین را به دنیا مخابره می‌کنید. این کار، کاری بزرگ و همان کاری است که حضرت زینب(س) انجام دادند.

تصویر اربعین در فضای مجازی 

وی ادامه داد: امروز به انتشار مطالب در فضای مجازی بیش از گذشته نیاز داریم. با تلاش شما تصاویر اربعین در فضای مجازی تغییر کرده است اما تصویر عاشورا همان تصویر قمه زدن و تیغ زدن است و هنوز اگر کسی از مردم دنیا بخواهد در مورد عاشورا اطلاع پیدا کند، همین تصاویر را می‌بیند لذا باید تلاش کرد این تصویر نیز عوض شود.

حجت‌الاسلام کریمیان به شرایط سیاسی عراق نیز اشاره کرد و گفت: عراق کشور ادیان و مذاهب و کشور پیامبران و ائمه بزرگ شیعه است. مقبره برخی بزرگان اهل سنت و علمای بزرگ نیز در این کشور است و از همه مهم‌تر جای حکومت امام زمان(عج) است و همیشه مورد توجه دشمنان اسلام و شاهد توطئه‌های بزرگ بوده است. معروف است می‌گویند عراق کشور بحران‌هاست.

وی با اشاره به دلایل مختلفی که برای حضور آمریکایی‌ها در عراق مطرح می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها برای جلوگیری از تحقق حکومت جهانی به عراق آمدند. عراق برای جمهوری اسلامی مهم است چون ما با عراق مرز مشترک داریم، ما شیعه هستیم و مقبره ائمه شیعه در عراق است، فرهنگ مشترک با عراق داریم، حوزه علمیه نجف که برای ما بسیار مهم است در عراق قرار دارد و ... امسال پیش‌بینی می‌شود تا پنج میلیون ایرانی راهی عراق شوند که این تعداد، از جمعیت بسیاری از کشورهای خلیج فارس بیشتر است.

حجت‌الاسلام کریمیان اضافه کرد: اکنون در عراق یک حکومت پیشبرد امور وجود دارد و مجلس آنجا هم تعطیل شده است. توصیه ما به رسانه‌ها این است که در خصوص برخی مباحث سیاسی عراق اظهارنظر نکنند به خصوص اگر اطلاع دقیق ندارند. سیاست ما حفظ استقلال و یکپارچگی عراق است، در رسانه‌ها هم همین اظهارنظر باید منعکس شود.

در ایام اربعین فقط به موضوع اربعین بپردازیم

وی از رسانه‌های ایرانی خواست در ایام اربعین تمرکز را بر روی مباحث اربعین بگذارند و در خصوص مسائل سیاسی اظهارنظر نکنند و افزود: باید به مردم عراق احترام بگذاریم؛ آن‌ها در حد توانشان در حال خدمت به مردم هستند نباید برخی ضعف‌ها را مطرح و بزرگ کرد.

رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی ادامه داد: گزارشگری در رسانه وظیفه ماست؛ ایجاد شور و حماسه خوب است اما کافی نیست و عمق‌بخشی به حرکت بزرگ اربعین مهم‌تر است و رسانه‌ها می‌توانند این کار را کنند. برای رسیدن به حکومت جهانی به فرهنگ حسینی و فرهنگ مهدوی نیاز داریم؛ اگر یکی باشد و دیگری نباشد نتیجه نمی‌دهد. باید از اربعین برای زمینه‌سازی ظهور استفاده کنیم.

راه‌اندازی پویش دعا برای امام زمان(عج) در اربعین

حجت‌الاسلام کریمیان در بخش پایانی سخنان خود از راه‌اندازی پویش دعا برای ظهور امام زمان(عج) خبر داد و گفت: امسال دو هزار و 500 کیلومتر مسافت از مسیر پیاده‌روی اربعین را تحت پوشش رسانه‌ای قرار گرفته و مسیری نیست که پوشش رسانه‌ای نداشته باشد. از 28 محرم تا 21 صفر نیز تصاویر مراسم ارسال می‌شود. 100 ایستگاه رسانه‌ای نیز در شهرها و مسیر ایجاد شده و در خدمت رسانه‌ها است. این کار، بزرگ‌ترین کار رسانه‌ای جهان است.

وی در پایان از رسانه‌ها خواست با نگاه بین‌المللی دست به تولید آثار بزنند تا امکان نشر آثار در رسانه‌های جهانی وجود داشته باشد.  

فوری ارسالی/ رسانه‌ها حضور کوتاه مدت زائران در اربعین را فرهنگ‌سازی کنند

همچنین حجت‌الاسلام حسینی، رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی کشور عراق گفت: سال 1947 در راه کربلا بودیم، تعداد کل زائران پیاده‌روی چند 100 نفر بود و به هزار نفر نمی‌رسید. حرکت، عمومی نبود و فقط خانواده‌های متدین شهر نجف در پیاده‌روی حضور داشتند. آن زمان می‌گفتیم آیا می‌شود هزاران نفر شویم. سال 1955 تعداد ما هزاران شد که صدام تحمل نکرد و با تانک و هواپیما حمله کرد؛ ما دستگیر و زندانی شدیم و بعد صدام شروع کرد به اعدام زائران پیاده کربلا.

وی ادامه داد: سال 1977 پیاده‌روی قطع شد. پس از سقوط صدام آمریکا با 33 کشور وارد عراق شد و هر استان را به یک کشور داد ما پیاده‌روی را آغار کردیم و تعداد ما نیم میلیون نفر شد. اکنون صحبت ده‌ها میلیون نفر است. البته نگاه ما به 100 میلیون زائر است که اگر تعداد زائران به این عدد رسید چه باید کرد؟ ما این احساس را داریم هر جا ایرانی‌ها ورود می‌کنند، پشتیبان و حامی داریم. اگر اتحادیه اسلامی رادیو تلویزیون نبود، نمی‌توانستیم این تعداد ایستگاه رسانه‌ای داشته باشیم.

فوری ارسالی/ رسانه‌ها حضور کوتاه مدت زائران در اربعین را فرهنگ‌سازی کنند

وی از رسانه‌های ایران خواست حضور کوتاه‌مدت زائران در عراق را فرهنگ‌سازی کنند و افزود: جمعیت اربعین خیلی زیاد است، ما عراقی‌ها از هر کجا که قبه را ببینیم سلام می‌دهیم و باز می‌گردیم؛ این مسئله باید بین مردم ایران هم فرهنگ‌سازی شود.

وی اضافه کرد: اکنون 20 میلیون شیعه عراقی در مراسم اربعین حضور دارند و باید به سراغ حضور کردها و سنی‌ها برویم. در اداره اربعین دولت دخالت نمی‌کند و فقط امنیت را تأمین می‌کند حتی تغذیه و اسکان نیروهای امنیتی را نیز موکب‌ها انجام می‌دهند و من از ایرانی‌ها می‌خواهم موکب‌ها را تقویت کنند.

همچنین، در بخش پایانی این گردهمایی نیز نشست‌های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران، عکاسان، مستندسازان و تولیدکنندگان آثار رسانه‌ای در خصوص اربعین برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha