علم حدیث وامدار مجاهدت‌های علامه مجلسی است
کد خبر: 4079725
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

علم حدیث وامدار مجاهدت‌های علامه مجلسی است

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) گفت: علامه محمدباقر مجلسی، از علمای بزرگ جهان تشیع و فقه در قرن یازدهم بوده که علوم حدیثی ما به شدت مدیون مجاهدت و تلاش‌های این عالم بزرگوار است.

علامه مجلسی

قاسم علی‌محمدی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: علامه محمد باقر مجلسی، فرزند ملا محمدتقی مجلسی از علمای بزرگ جهان تشیع و فقه در قرن یازدهم بوده که علوم حدیثی ما به شدت مدیون مجاهدت و تلاش‌های این عالم بزرگوار است؛ علامه مجلسی نه فقط در زمینه حدیث بلکه در علوم مختلف دیگری نیز سعی و تلاش بسیاری کرد.

وی افزود: این عالم بزرگ در زمینه علوم حدیث مانند رجال، درایه، کلام، تاریخ، فقه و اصول زحمت بسیاری کشید که در عصر و زمان خودش خدمات زیادی را برای فرهنگ و تمدن به ارمغان داشته است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) توضیح داد: علامه مجلسی در خانواده‌ای عالم رشد کرد به عنوان مثال پدرش از محدثان و علمای مشهور قرن یازدهم و مدرس حوزه علمیه اصفهان در دوره صفویه بود.

این مسئول بیان کرد: نقل است که حالتی به محمد تقی مجلسی دست می‌دهد که می‌گوید احساس کردم من هر دعایی بکنم خداوند آن را مستجاب خواهد کرد، در همان هنگام صدای گریه محمدباقر که کودکی در گهواره بود بلند شد و دعا کردم که خداوند فرزند مرا برای اسلام مفید فایده قرار بدهد؛ زیرا از پیامبر اعظم(ص) نقل شده دعای والد در حق ولد مستجاب می‌شود.

علی‌محمدی با اشاره به اینکه علامه محمدباقر مجلسی از چهار سالگی نزد پدر تلمذ کرد و از همان کودکی بسیاری از مسائل دینی را فرا گرفت، تصریح کرد: این عالم بزرگ در خانواده‌ای رشد کرد که جد او عالم بزرگوار ابونعیم اصفهانی صاحب کتاب تاریخ اصفهان و هدیه الاولیا است، همچنین دو برادرش ملاعزیزالله و ملاعبدالله که در نشر علوم اهل بیت خدمات زیادی انجام دادند؛ حتی زمانی که به هندوستان رفتند زنان این خانواده پا به پای مردان زحمت کشیدند و علوم اسلامی را فراگرفتند.

وی افزود: علامه مجلسی چهار خواهر داشت که هر کدام تحقیقات ارزنده‌ای در زمینه علوم اسلامی مثل شرح کافی، کتاب المشترکات فی علم رجال و کتب شرح قصیده(دبل خزائی) ارائه کردند. علامه مجلسی همچنین پنچ دختر و پنج پسر داشت که همگی از محضر و معارف پدر بهره‌مند شدند و به درجات بالایی رسیدند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) عنوان کرد: خانواده علامه مجلسی با علمای بزرگی همچون وحید بهبهانی از علما و فقهای بزرگ قرن دوازدهم، علامه بحرالعلوم و آیت‌الله طباطبایی بروجردی ارتباط خوبی داشت.

وی افزود: یکی از خصوصیات علامه مجلسی که می‌تواند برای عموم مردم درس باشد این است که این بزرگوار دائم الذکر بود نه به این معنا که تسبیح در دست بگیرد بلکه همیشه به یاد خدا بود.

علی‌محمدی اظهار کرد: علامه مجلسی فردی با اخلاصی بوده و شاگرد ایشان سید نعمت الله جزایری نقل کرده است که هیچ‌وقت ندیدم استاد ما از یاد خدا غافل باشد، اهل زیارت و توسل به ائمه معصومین بود و با توکل و توسل به خدا زندگی او سرشار از طهارت و پاکی شده بود.

وی افزود: علامه مجلسی در زهد و پارسایی به درجه‌ای رسیده بود که در زمان حکومت صفویه به جایگاه شیخ الاسلامی رسید با وجود این که تمام امکانات دولت در اختیارش بود در نهایت سادگی زندگی می‌کرد.

این مسئول تصریح کرد: علامه مجلسى زندگی بسيار پربركتی داشت و در عمر 73 ساله خود بيش از 100 كتاب به زبان فارسى و عربى نوشت كه تنها یک عنوان آن بحارالأنوار است که در 110 جلد منتشر شده است. حضرت امام خمينى(ره) درباره بحارالانوار می‌فرمايد:«بحار خزانه همه اخبارى است كه به پيشوايان اسلام نسبت داده شده است».

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) گفت: علامه محمدباقر مجلسـى در آخـريـن روزهاى ماه مبـارک رمضان سـال 1111 هـ.ق در شهر اصفهان از دنیا رفت و در مسجد جامع اصفهان در کنار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.

 

 

انتهای پیام
captcha