تسلیت دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه در پی درگذشت مرحوم ابتهاج
کد خبر: 4077780
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

تسلیت دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه در پی درگذشت مرحوم ابتهاج

حجت‌الاسلام سید سلمان علوی، دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه های علمیه در پیامی درگذشت مرحوم ابتهاج را تسلیت گفت.

مرحوم ابتهاجبه گزارش ایکنا از قم، متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام سیدسلمان علوی، دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه‌های علمیه به‌مناسبت درگذشت مرحوم ابتهاج به این شرح است:


«انا لله و انا الیه راجعون

ابتهاج رفت؛ رفت و فقط نه ما را داغ‌دار کرد، بل امروز تاریخ و زبان و شعر در سوگ مردی نشست که ادبیاتش کهن بود و کهنه نبود؛ آبشار تغزّل بود از قله‌های پرشکوه بالادست تا نهرهای جاری امروزی. در سال‌های تزاحم نفسگیر سنّت و مدرنیته، غزل را با کرامت از دستان حافظ گرفت و در قبایی نو به ما سپرد. مردی که در سرای عاشقانه‌هایش سایه‌ هفتادسال تلخ و شیرین وطن بود، بی‌آنکه شعر را از پیرهن لطافت به درآرد و رخت سیاست بپوشاند.

شاعرِ توشه‌دارِ هفتاد سال تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، هر آنچه که دید، نه از وطن قهر نکرد و نه از مردمش و هرگز سر به ستیز با این دو برنداشت نه به قلم، نه به قدم که ایرانی بود و امیدوار بود و انسان بود.

منتقدان سرگرم اینکه غزلش بهتر بود یا نیمایی‌اش، بی‌خبران درگیر آنکه شعرش عاشقانه بود یا عارفانه، حاشیه‌نگاران در پی اینکه توده‌ای بود یا مرثیه‌سرای حسین بن علی(ع)؛ آن‌سان که پس از حافظ و مولانا به ویژه در دوران معاصر کمتر مسلک و مذهب کسی چون سایه مجال جدل‌هاست. هر کس از سایه، سایه‌ای می‌دید، بسا که هنوز همچون گذشته ندانستند و نمی‌دانند؛ ابتهاج، لبخند لطیف دردمند و امیدواری بود بر هر آنچه که بر «انسان» گذشته است؛ از گالیا تا ارغوان، از کربلا تا لبنان، از هرچه نوشت، زخم بود و امید بود و انسان بود.

راه ادبش پر رهرو باد!

سیدسلمان علوی
۲۰ مرداد ۱۴۰۱»

انتهای پیام
captcha