اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» در بقاع متبرکه هرمزگان
کد خبر: 4074317
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» در بقاع متبرکه هرمزگان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان گفت: دو طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» هم‌زمان با فرا رسیدن ماه محرم و صفر در 41 بقعه متبرکه استان هرمزگان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حسین مهدیان مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هم‌زمان با فرا رسیدن ماه محرم و صفر در 41 بقعه متبرکه استان طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» برگزار می‌شود.

وی برنامه‌های بقاع متبرکه در محرم و صفر را تشریح کرد و افزود: رشادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان در کربلا رمز بقای اسلام است و یکی از دلایل زنده نگاه داشتن مکتب امام حسین (ع) برگزاری مجالس عزاداری برای شهدای کربلا است. مفتخر هستیم که اوقاف و امور خیریه به عنوان دستگاه امام حسین(ع) شناخته می‌شود چراکه دستگاه وقف، دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) است و اقداماتی که در بقاع متبرکه انجام می‌شود به یاد امام حسین(ع) صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به برگزاری طرح بصیرت عاشورایی بقاع متبرکه در ایام محرم، تصریح کرد: طرح بصیرت عاشورایی در راستای تعظیم شعائر دینی در ایام ماه محرم و صفر در 41 بقعه و امامزاده سراسر استان برگزار می‌شود. با هیئت‌های مذهبی هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا در ایام محرم از فضای امامزاده‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری بهره ببرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان عنوان کرد: تعدادی برنامه‌های شاخص هیئات مذهبی که با همکاری اوقاف برگزار می‌شوند از صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس پخش می‌شوند و همچنین آئین تعویض پرچم هم‌زمان با فرا رسیدن نخستین روز ماه محرم امروز، 8 مردادماه برگزار می‌شود. روز ششم محرم که در هیئات مرسوم است به حضرت قاسم (ع) توسل شود، برنامه‌ای ویژه دانش آموزان با عنوان «احلی من العسل» در بقاع متبرکه برگزار می‌شود و همچنین در نخستین جمعه ماه محرم در بقاع با حضور مادران و کودکان شیرخوار مراسم «شیرخوارگان حسینی» اجرا می‌شود.

مهدیان اضافه کرد: ویژه‌برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی برای حضور هیئات و اقامه نماز اول وقت با حضور عزاداران حسینی را در امامزادگان خواهیم داشت. در ایام شهادت امام سجاد(ع) نیز مراسمی با محوریت صحیفه سجادیه و همچنین ایام اسارت حضرت زینب(س) با عنوان «رهروان زینبی» در بقاع برگزار می‌شود و نیز از دیگر برنامه‌ها مراسم «جاماندگان حسینی است» که در بقاع متبرکه هم‌زمان با پیاده‌روی اربعین نجف تا کربلا در امامزادگان برگزار خواهد شد.

وی از اعزام مبلغ در ایام محرم و صفر به سراسر بقاع متبرکه استان خبر داد و افزود: اعزام مبلغ به بقاع متبرکه به خصوص در مناطق محروم از دیگر برنامه‌های اوقاف است. در این طرح بیش از 41 مبلغ از بومی و غیربومی به فعالیت‌های تبلیغی خواهند پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در خصوص ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» نیز بیان کرد: عمده موقوفات ما به برگزاری عزاداری برای امام حسین(ع) و اطعام عزاداران حسینی اختصاص دارد و بر همین اساس شمیم حسینی در قالب برپایی نمایشگاه در بقاع متبرکه راه‌اندازی می‌شود تا هیئات و مساجد اقلام موردنیاز خود برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین را از این نمایشگاه‌ها تهیه کنند.

وی افزود: طرح شمیم حسینی با هدف اجرای نیات اطعام و توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند به ویژه مجاورین امامزادگان توسط هیئات مذهبی شاخص جهت عمل دقیق به نیات واقفین خیراندیش و اقامه روضه حضرت امام حسین(ع) اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان یادآور شد: در مورد موقوفات با نیت اطعام که دارای قیودات خاص شرعی بوده و باید ضرورتاً پخت غذا صورت پذیرد، پخت غذا به صورت متمرکز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز بسته‌بندی در ظروف یک‌بارمصرف بوده و توزیع آن به صورت بیرون بر‏ در پایان مراسم صورت می‌گیرد. این اطعام پس از اجرای نیت عزاداری نیز در مناطق محروم و کم‌برخوردار توزیع می‌شوند.

انتهای پیام
captcha