جهاددانشگاهی به دنبال حل مسائل جامعه است
کد خبر: 4073634
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

جهاددانشگاهی به دنبال حل مسائل جامعه است

رئیس دانشگاه قم با اشاره به فعالیت‌های جهادی جهاددانشگاهی گفت: حل مسائل جامعه از طریق توجه به آموزه‌های دینی و یافته‌های علمی دقیق و صحیح اندیشمندان، خط مشی است که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارد و جهاددانشگاهی نیز در همین راستا گام برداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قمدر پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه ۵۹/۵/۱۶ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد؛ خبرنگار ایکنا از قم به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی با حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا- به نظر شما با توجه به وضعیت کنونی جامعه ضرورت وجود نهادهایی مانند جهاددانشگاهی که با مدیریت و تیم جهادی اداره می‌شوند چقدر هست؟

یکی از نهادهایی که به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شد جهاددانشگاهی است و از همین جا برای کسانی که در این راه خدمت جهادی به شهادت رسیدند علو درجات و رفعت مقام و برای افرادی که در حال خدمت هستند توفیقات بیش‌تر را آرزومندیم. اما در رابطه با این سوال می‌توان گفت که در مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاددانشگاهی خط مشی آینده و وظایف فعلی جهاد و نیز نقاط قوت آن، به عنوان رهبری که استراتژی کل جامعه را تعیین می‌کنند، مشخص شده است و مسئولین جهاددانشگاهی می‌توانند الهام‌های خوبی از این سخنان بگیرند و با ریل‌گذاری در این مسیر حرکت کنند.

در ضمن ممکن است بر حسب تغییر دولت‌ها، فعالیت‌های جهاددانشگاهی فراز و فرود داشته باشد، اما اصل مسیر که مسیر انقلاب است باید توسط مسئولین حفظ شود و ما امیدواریم در دولت جدید نیز افرادی که منصوب می‌شوند و سکان هدایت جهاددانشگاهی را برعهده می‌گیرند در راستای تحقق این اهداف قدم‌های بلندتر و بهتری بردارند.

ایکنا- به نظر شما جهاددانشگاهی چه نقشی در تحقق شعار سال می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به ابعاد مختلف فعالیت جهاددانشگاهی اعم از فعالیت‌های پژوهشی، علمی، فرهنگی و قرآنی، عمده فعالیت و عملکرد جهاد این است که به حل مسائل جامعه از طریق دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند و این مسئله از منویات مقام معظم رهبری نیز بوده و مورد تأکید ایشان است.


ایکنا- تنوع و گسترش خدمات جهاددانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غیر از فعالیت‌های دانش بنیان، جهاددانشگاهی تلاش می‌کند با مدیریت جهادی کارها را به پیش ببرد و در شاخه‌های گوناگون به فعالیت بپردازد؛ در استان قم نیز بخش درمان ناباروری، بخش عظیم و گسترده‌ای است که خدمات بسیار مفیدی را در راستای تحکیم و گسترش نهاد خانواده ارائه می‌دهد و تلاش‌های خیلی خوبی را در این زمینه به ثمر رسانده که جای تقدیر و تشکر دارد. هم‌چنین کارهای آماری که در جامعه انجام می‌دهد و پایش افکار عمومی در مقاطع مهم کشور بسیار مفید است و به نظر بنده اگر جهاد نگاه عمیق‌تری برای آینده در میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد، می‌تواند چشم‌انداز بهتری را در اختیار جامعه قرار دهد و کمک می‌کند ما برای آینده تصمیمات مفیدتر و نقشه راه بهتری را داشته باشیم.

به طور کلی یک نهاد انقلابی باید همین‌گونه عمل کند، مقام معظم رهبری نیز ریل‌گذاری خوبی انجام دادند که باید بر طبق آن عمل شود. حل مسائل جامعه از طریق توجه به آموزه‌های دینی و در مقام روش هم، آن‌چه که محصول یافته‌های علمی دقیق و صحیح اندیشمندان است، خط مشی است که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارد و می‌تواند ضمن کم کردن هزینه‌ها، بازدهی را بیش‌تر و رسیدن به هدف را سریع‌تر کند که امیدواریم جهاد بتواند امسال در این زمینه قدم‌های خوبی را بردارد.

لذا مسئولین جهاد به موقع و قبل از نیمه دوم سال طرح‌های اساسی خود را ارائه کنند تا زودتر این طرح‌ها به ثمر بنشیند و شاهد آن باشیم آن‌چه که مطرح شده در جامعه تحقق پیدا کرده است.

ایکنا- ارتباط و تعامل مجموعه دانشگاه قم با جهاددانشگاهی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دانشگاه قم تاکنون همکاری‌های خوبی با جهاددانشگاهی داشته و از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های مختلف اعم از کمک و تقویت دانشجویان به لحاظ علمی و مهارتی به‌خصوص مهارت‌های متناسب با تخصص و هم‌چنین در زمینه‌های عمومی مانند اخلاق کار، اصل ارتباطات صحیح و فعالیت‌های قرآنی بسیاراستفاده بردیم و امیدواریم بعد از این هم همکاری‌های بیش‌تری با این نهاد انقلابی داشته باشیم؛ هم‌چنین بین دانشگاه قم و جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه هم به امضا رسیده و درصدد تحقق هر چه بیش‌تر بندها و مفاد این تفاهم‌نامه هستیم.

انتهای پیام
captcha