معرفی برترین‌های جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه»
کد خبر: 4069295
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

معرفی برترین‌های جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه»

جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» به کار خود پایان داد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه»فهیمه سادات موسوی‌نیا، دبیر جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» در حاشیه برگزاری این جشنواره در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تبلیغات برای ثبت نام در این جشنواره از ابتدای سال جاری آغاز شد و شرکت کنندگان پس از ثبت نام در کارگاه‌هایی که برای هر رشته به صورت مجزا برگزارمی‌ شد، شرکت کردند و در نهایت هم کلیپ‌های خود را به صورت صوتی و تصویری در رشته‌هایی که در آن ثبت نام کرده بودند برای مرحله ارزیابی به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

وی عنوان کرد: ما تا پایان ماه مبارک رمضان فرصت برگزاری مرحله اول را به صورت غیر حضوری داشتیم و با توجه به اینکه رشته ترتیل‌خوانی هم بیشترین کارگاه آموزشی را داشت، از این‌رو ما از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کردیم و هر روز به صورت محفلی کارگاه آموزشی برگزار می‌شد که در این کارگاه‌ها هم جزءخوانی انجام می‌شد و هم اینکه اساتید رشته‌های مختلف حضور داشتند و متسابقین را نیز راهنمایی می‌کردند.

داور جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» افزود: داوری مرحله اولیه این جشنواره از 21 تا 23 اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد و بنا بود که اختتامیه آن نیز در در دهه کرامت برگزار شود اما با توجه به اینکه امسال امتحانات نهایی و پایان سال به صورت حضوری برگزار می‌شد و از طرفی هم اکثر شرکت کنندگان تمایل داشتند که با خانواده به مشهد سفر کنند به همین دلیل مرحله نهایی این جشنواره به مدت یکماه با تأخیر برگزار شد.

موسوی‌نیا بیان کرد: با توجه به اینکه بنا بود در هر رشته تنها پنج نفر به مرحله نهایی راه پیدا کنند اما با توجه به تعداد زیاد شرکت کنندگان رشته ترتیل‌خوانی، بنا شد که در این رشته 10 نفر به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مرحله نهایی این جشنواره از عصر روز گذشته آغاز شد و متسابقین رشته‌های مداحی و دعاخوانی در مقبره شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی و امروز هم متسابقین رشته‌های ترتیل‌خوانی و اجرای معارفی در محل دعبل خزائی واقع در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

دبیر جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» با اشاره به سطح مسابقات در رشته‌های مختلف این جشنواره بیان کرد: ما در این جشنواره رشته‌هایی چون ترتیل‌خوانی، اجرای معارفی، پادکست صوتی، مداحی و دعا خوانی را گنجانده بودیم اما سطح متسابقین در رشته‌های اجرای معارفی و به ویژه ترتیل‌خوانی نسبت به سایر رشته‌های این جشنواره از سطح بالاتری برخوردار بود و همچنین بیشترین شرکت کنندگان را نیز به خود اختصاص داده بود و این در حالی است که قوی‌ترین مرتلین هم از مشهد بودند و به نوعی رقابت تنگاتنگی بین شرکت کنندگان این رشته برقرار شد.

موسوی‌نیا ادامه داد: همچنین متسابقین رشته‌های مداحی از سطح متوسط و متسابقین رشته دعاخوانی هم نسبت به سایر رشته‌ها از سطح ضعیف‌تری برخوردار بودند که به همین دلیل این رشته بیش از سایر رشته‌ها نیاز به آموزش دارد.

وی عنوان کرد: در حقیقت این جشنواره معارفی بدین صورت و با این رشته‌ها که ویژه بانوان باشد برای اولین بار است که برگزار می‌شود و امیدواریم که هم آموزش‌ها و هم این جشنواره ادامه داشته باشد.

داور جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» خاطرنشان کرد: همچنین با صحبت‌هایی که با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم بناست که این جشنواره ادامه دار باشد و پس از این جشنواره نیز طرح جشنواره را به صورت گسترده برنامه‌ریزی خواهیم کرد و با حمایت معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم دید که چه تصمیاتی برای طرح گرفته خواهد شد.

موسوی‌نیا اظهار کرد: این جشنواره بنا بود که به صورت استانی برگزار شود اما جشنواره ملی برگزار شد و چون ملی است تحت حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

وی برگزیدگان این جشنواره را معرفی کرد و گفت: در رشته دعاخوانی هیچ یک از متسابقین نتوانستند نمره حد نصاب را کسب و رتبه اول و دوم را از آن خود کنند اما اعظم امینی‌نژاد از مشهد با اختلاف کمی توانست حد نصاب را دریافت و رتبه سوم این رشته را از آن خود کند.

داور جشنواره ملی «هنرهای آوایی آیه» افزود: در رشته مداحی نیز مریم شایان فر از مشهد، صفورا یداللهی از استان مازندران به ترتیب نفرات اول و دوم این رشته را کسب کردند اما سایر شرکت کنندگان نتوانستند نمره حد نصاب رتبه سوم این رشته را دریافت کنند. در رشته اجرای معارفی هم فاطمه سادات موسوی از مشهد و فاطمه صبور از استان سیستان و بلوچستان به عنوان نفرات اول و دوم این رشته انتخاب شدند و سایر شرکت کنندگان هم نتوانستند حد نصاب رتبه سوم این رشته را از آن خود کند.

موسوی‌نیا با اشاره به نفرات برتر رشته ترتیل‌خوانی و پادکست صوتی نیز بیان کرد: در رشته ترتیل‌خوانی هم ندا مرادی از تهران، صغری خورشیدی از استان گیلان، مرضیه میرزایی پور از مشهد، زهراسادات موسوی از مشهد و عادله شیخی از استان مرکزی به عنوان نفرات اول تا پنجم این رشته انتخاب شدند و در رشته پادکست صوتی هم فاطمه صبور از استان سیستان و بلوچستان به عنوان نفر اول، سمیه افتخاری از تهران به عنوان نفر دوم و نیکا شمس کلالی از تهران به عنوان نفر سوم این رشته انتخاب شدند.

انتهای پیام
captcha