گزارش ایکنا از آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره «پاسخ برتر»
کد خبر: 4068503
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره «پاسخ برتر»

اولین دوره جشنواره «پاسخ برتر» ویژه تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات امروز، 13 تیرماه به ایستگاه پایانی خود رسید.

اختتامیه جشنواره پاسخ برتربه گزارش ایکنا از قم، اولین دوره جشنواره «پاسخ برتر» ویژه تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات امروز 13 تیرماه به ایستگاه پایانی خود رسید.

آیین اختتامیه این جشنواره با پیام مرجع تقلید شیعیان آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی و سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدنژاد، دبیر جشنواره و جمعی از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات برگزار شد.

در ابتدای این جشنواره و پس از قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سخنانی بیان کرد: ما ضمن آنکه وظیفه داریم به پرسش‌های جامعه بشری پاسخ دهیم، اما وظیفه مهمتر آن است که دستگیر خلق در دست‌اندازهای فکری باشیم، لذا شبهه فکری دست‌اندازهای بشری است و وظیفه دوم حوزویان حساس‌تر و مهم‌تر است.

وی با اشاره به مراتب شبهه گفت: شبهه گاهی ممکن است باور به باطن را تقویت کند و گاهی ممکن است انکار حق را به‌وجود آورد و بنیان‌های فکری را دچار تزلزل کند و گاهی حق را به جای باطل می‌پذیرد و باطل را به جای حق می‌پذیرد و باور به باطل پیدا می‌کند و ما باید در برابر تمام این مراحل توشه راهی داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ما باید قدرت فرآوری محصولات حوزوی را افزایش دهیم، تصریح کرد: ما به عنوان تربیت یافتگان حوزوی باید اخلاق و آداب پاسخگویی و حضور در مصاف تبیین را بیاموزیم و نسبت به نظام اخلاقی در این عرصه اهتمام ویژه بورزیم.

اعرافی با اشاره به ضرورت حرکت هماهنگ به نظم طبیعی میان اشخاص حقیقی و حقوقی در مواجهه با شبهات و پرسش‌ها، گفت: منظومه‌های باانگیزه دینی و الهی و انقلابی باید به نحو مناسبی تقسیم کار داشته باشند و منافاتی با جایگاه‌ها و شخصیت‌های متفاوت ندارد و این جشنواره نیز می‌تواند گامی در عرصه هم‌افزایی بیشتر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ما باید از همه ظرفیت‌های این عرصه و نیز از تجربه‌های دنیا بهره‌مند شویم، بیان کرد: از علوم و دانش‌های به روز آگاه باشیم و هوشمندانه از آن بهره‌مند شویم.

وی گفت: پیش‌بینی، پیشگیری و گفتمان‌سازی از نکات ویژه این حوزه است که باید به آن اهتمام ورزید که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خویش بر پیشگیری امواج آینده و گفتمان‌سازی فعال حوزه تاکید ویژه داشتند.

اعرافی در پایان با اشاره به اینکه در عرصه پاسخگویی و گفتمان‌سازی از نظم و شعر و ادبیات باید ویژه بهره‌مند شویم، افزود: مقوله پاسخگویی و گفتمان‌سازی در پاسخگویی به شبهات در یکصد سالگی حوزه علمیه قم احیا شود.

لزوم بهره‌مندی از ابزارهای نوین برای پاسخگویی به شبهات دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدنژاد، دبیر جشنواره پاسخ برتر نیز در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: هشت اثر در بخش علمی، سه اثر در بخش شعر، چهار اثر در بخش هنرهای نمایشی و چهار اثر در بخش ویژه فضای مجازی تقدیر به عمل خواهد آمد و همچنین آیین قدردانی از دو عالم عالیقدر آیت‌الله جعفر سبحانی و علامه مصباح یزدی در این جشنواره انجام می‌شود.

دبیر جشنواره «پاسخ برتر» بیان کرد: امروزه شبهات از هر جهت در فضای مجازی و در مجامع علمی علیه دین و انقلاب اسلامی و روحانیت با شیوه‌های مختلف القا می‌شود و لذا پاسخ به این شبهات نیز باید با ابزارهای به روز انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره پاسخ برتر ارسال شده است که بیانگر استقبال بی‌‌نظیر طلاب و دانشجویان از این جشنواره است، گفت: جشنواره پاسخ برتر ویژه طلاب نبود و دانشجویان نیز در اولین دوره جشنواره پاسخ برتر شرکت کردند.

پرهیز از موازی‌کاری دغدغه فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات

در ادامه نیز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، بیان کرد: تعلیم استدلالی معارف دین و پاسخگویی به شبهات از گذشته وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه بوده و علما و مراجع دینی در این زمینه پیشگام بودند.

وی افزود: تأکید فعالان حوزه پاسخگویی به شبهات، هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری، نگاه به آینده شبهات در حوزه دین‌داری و حکمرانی اسلامی، تنظیم مأموریت در حوزه‎های دانشی و تخصصی، گفتمان‌سازی فعال و پیش دستانه که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، حضور موثر و به هنگام در کانون‌های تولید شبهه به ویژه در فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام والسملمین کرامتی به‌عنوان فعال عرصه پاسخگویی به شبهات در بخشی از این مراسم، به شبهات دینی و مذهبی به شیوه‌های جدید و نوین و کارآمد به‌صورت آنلاین پاسخ داد و همچنین به تبیین روش‌های به‌روز و نوین پاسخگویی به شبهات پرداخت.

تجلیل و رونمایی از تمثال آیت‌الله سبحانی و علامه مصباح یزدی

در ادامه، از چهره‌های شاخص عرصه پاسخگویی به شبهات از جمله آیت‌الله نجم‌الدین طبسی مواجهه فعال در عرصه پاسخگویی به شبهات، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی پاسخگویی مؤثر در عرصه رسانه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین راجی فعالیت مؤثر در عرصه تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و نهادهای شاخص مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، واحد مشاوره و پاسخگویی نهاد رهبری در دانشگاه، پاسخگویی به شبهات آستان قدس رضوی، سایت اسلام کوئیست، تقدیر ویژه به عمل آمد.

در این مراسم ضمن رونمایی از تمثال نمادین دو شخصیت فعال در عرصه پاسخگویی به شبهات، از آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر شیعیان و علامه مصباح یزدی تجلیل و قدردانی شد.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره پاسخ برتر تقدیر ویژه به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha