فعالیت هنری و رسانه‌ای در ترویج حجاب اولویت دارد
کد خبر: 4110889
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه خبر داد:

فعالیت هنری و رسانه‌ای در ترویج حجاب اولویت دارد

حجت‌الاسلام سیدعباس سیدنژاد از آغاز فراخوان جشنواره تولیدات هنری و رسانه‌ای عفاف و حجاب حورسا خبر داد و گفت: در اغتشاشات اخیر هنرمندان و سلبریتی‌های زیادی تحت فشار قرار گرفتند تا علیه نظام اسلامی موضع بگیرند و طبق اطلاعات دقیق، به 450 نفر از آنان القا کرده بودند که جمهوری اسلامی تا 13 آبان امسال ساقط خواهد شد.

سیدعباس سیدنژادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدنژاد، مسئول ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه و دبیر جشنواره تولیدات هنری و رسانه‌ای عفاف و حجاب، 10 دی در نشستی خبری گفت: جشنواره تولیدات هنری و رسانه‌ای «حورسا» برای اولین بار در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود؛ این جشنواره از سوی ستاد عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه و مؤسسه تخصصی عفاف و حجاب حورسا وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری حوزه خواهران و جامعه الزهرا برگزار خواهد شد و احتمالا در آینده نهادهای دیگری هم مشارکت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره تولیدات متنی و پژوهشی نداریم و صرفاً متمرکز بر تولیدات فرهنگی و هنری است، افزود: در چند دهه اخیر هجمه‌ها به مقوله عفاف و حجاب از سوی رسانه‌ها بوده و ناهنجاری‌هایی که در کف جامعه می‌بینیم از سوی سینما و فضای مجازی و رسانه‌ها شروع شده است. 

تولید 300 فیلم ضد عفاف در هالیوود

سیدنژاد با بیان اینکه حدود 300 فیلم کوتاه و بلند از سوی هالیوود با موضوع فمینیسم و همجنس‌بازی زنانه تولید شده و مخاطبان زیادی داشته است، تصریح کرد: خلأ موجود این است که فعالیت‌های ما در برابر این مقدار هجمه دیده نشده و نخواهد شد و باید به صورت جدی وارد این مقوله شویم. مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند که چرا تاکنون فیلمی در این عرصه تولید نشده است. بنابراین جای تعجب نیست که در پی خلأ حضور فعالانه رسانه‌ای و هنری ما، چنین وضعیتی ایجاد شود.  

رئیس ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه علمیه اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که هنوز برخی اعتقادی به این نوع کارهای هنری و فرهنگی ندارند و معتقدند باید در کف جامعه با بدحجابی برخورد کرد. البته ما منکر فعالیت در کف جامعه نیستیم، ولی مگر چقدر نیرو وجود دارد که بتوانند به افراد تذکر بدهند و چقدر مؤثر است؟ کار عاقلانه این است که از بلندگویی استفاده کنیم که بتواند تأثیر زیادتری داشته باشد. لذا در ترویج حجاب و عفاف، فعالیت هنری و رسانه‌ای اولویت دارد.

سیدنژاد با بیان اینکه فراخوان این جشنواره از امروز شروع شده است، اظهار کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند به آدرس پیشخوان حوزه به نشانی ismc.ir مراجعه کنند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی با عنوان horsafestival فراخوان و اطلاعات لازم بارگذاری شده و فرصت ارسال آثار تا پایان اسفند است و اختتامیه آن اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود.

محورهای جشنواره حورسا

دبیر جشنواره حورسا اظهار کرد: این جشنواره در محورهایی چون زن، خلقت و جمال- زن، مادر و خانواده- زن، اسلام و غرب- زن، تحصیل و پیشرفت- زن، جامعه و کنشگری- زن، رسانه و سینما- زن، ورزش و سلامت- زن، نشاط و سرگرمی و زن و تکنولوژی برگزار می‌شود که محور اول از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا امروزه به زنان ما القا می‌شود که اگر قرار است زندگی شاد و خوبی داشته باشید، باید با نگاه مردانه زندگی کنید که در حقیقت همان انقلاب جنسی است و فیلم‌های زیادی هم برای رواج این مسئله ساخته‌اند. امروز خطرناک‌ترین شعاری که در این زمینه وجود دارد این است که می‌گویند «دختری که دوست داشت پسر شود». از این رو اولویت اول ما خلقت و جمال زن است تا زیبایی زنانه تبیین شود که دختران آرزوی پسر شدن نداشته باشند. 

دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه با بیان اینکه این محورها، صرفا اولویت‌های جشنواره است، گفت: علاقه‌مندان در غیر این موضوعات هم می‌توانند آثار خود را ارسال کنند. درباره قالب‌ها هم چند حوزه هنرهای تجسمی، نمایشی و شعر و داستان در نظر گرفته شده است. همچنین فیلم بلند و کوتاه، مستند، انیمیشن، موشن از اولویت هنرهای نمایشی است و در هنرهای تجسمی اولویت طراحی، عکاسی، عکس‌نوشته سفال‌گری، نقاشی و کاریکاتور است. در شعر هم رشته‌های نثر ادبی و شعر کوتاه و کلاسیک و همچنین طنزنوشته قرار دارد. روایتگری و داستان کوتاه و بلند جزء محورهای فراخوان اثر است. 

دبیر جشنواره حورسا با بیان اینکه مبلغ تعیین‌شده برای جایزه 5 میلیون تومان است، اظهار کرد: البته با توجه به هزینه‌بردار بودن آثار تولیدی، سیاست جشنواره این است که برعکس بسیاری از جشنواره‌ها به سراغ شناسایی افراد و مؤسساتی رفته‌ایم که در این زمینه‌ها آثاری را تولید کرده‌اند و از آنان حمایت جدی خواهیم کرد و حتی محصول آنان را پیش‌خرید می‌کنیم. 

وی با اشاره به تشکیل ستاد راهبری عفاف و حجاب در حوزه طی دو سال اخیر و تأکید بر داشتن روش‌های صحیح در مواجهه با ناهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب، افزود: طبیعی است که وقتی ما به روش نامناسب به یک خانمی که بدحجاب است تذکر بدهیم علیه ما موضع بگیرد. حتی گاهی کسی را در خیابان بوق می‌زند تحمل نمی‌کنیم. ما با یک موجود جامد روبه‌رو نیستیم، بلکه با انسانی مواجهیم که اعتقادات دینی دارد و چه‌بسا اهل نماز و روزه است، ولی ظاهر نامناسبی دارد. بنابراین نباید توقع نداشته باشیم که هر طوری به افراد تذکر بدهیم چشم بگویند.

سیدنژاد با بیان اینکه باید نگاه ما به این مقوله عوض شود. الان خیلی از والدین نمی‌توانند به دختر و پسرشان در خانه تذکر بدهند و ممکن است بچه‌ها تبعیت نکنند آن وقت چگونه توقع داریم که یک فرد غریبه تذکر بدهد و بقیه آن را بپذیرند. از این رو تلاش ما در قالب این جشنواره تمرکز بر روی مقولات هنری و رسانه‌ای است و دو کار مهم در این راستا در حال انجام است؛ اول اینکه داوری آثار به دست متخصصان نیست، بلکه متخصصین فقط جهت اعلام نامزد اثر برتر نظر می‌دهند، ولی رتبه‌های برتر با نظرسنجی در سه بخش دانش‌آموزی، حوزوی و دانشگاهی از دید مخاطبان تعیین خواهند شد. 

دریافت آثار مخالفان حجاب

دبیر جشنواره با ذکر اینکه کار را مشتری باید بپسندد نه متخصص، گفت: کار دوم در جشنواره این است که تمام کسانی که مخالف حجاب هستند می‌توانند آثار هنری و رسانه‌ای خود را به جشنواره حورسا ارسال و انتقادات خود را بیان کنند و بنده به عنوان دبیر جشنواره ضمانت می‌دهم که اگر این نوع آثار رتبه برتر را به دست آوردند، جایزه تقدیم آنان خواهند شد و آثار برتر در منظر عموم قرار می‌گیرد.

سیدنژاد با اشاره به حوادث اخیر و موضع سلبریتی‌ها، اظهار کرد: برخی از سلبریتی‌ها و هنرمندان بعد از این حوادث به تلویزیون پیام عذرخواهی دادند؛ برخی از اینها ممکن است انگیزه‌های مالی داشتند یا عجولانه تصمیم گرفتند و برخی تصور می‌کردند که نظام اسلامی تا آبان سقوط خواهد کرد.

توجیه 450 سلبریتی برای سقوط نظام اسلامی

سیدنژاد افزود: طبق اطلاعات دقیق، با 450 نفر از سلبریتی‌های سینما و تلویزیون، ورزشی و علمی تماس گرفته بودند و به آنها اطمینان داده بودند که نظام اسلامی تا 13 آبان سقوط خواهد کرد و اتفاقا این بار فشار خود را بر روی سلبریتی‌هایی متمرکز کرده بودند که مثلا تا حدودی حکومتی هم هستند و اینکه اگر نظام برگردد ما خواهیم بود و شما. به همین دلیل وقتی یکی از بانوان هنرمند کشف حجاب کرد وزیر ارشاد گفت این افراد آزادانه می‌توانند شغل دیگری را انتخاب کنند و آن زن در جواب گفته بود که شما تا چند روز دیگر باید جمع کنید و بروید یعنی چنان به اینها القا کرده بودند که کار تمام است. بنده با یکی از بازیگران زن سینما و تلویزیون در خصوص این حوادث صحبت می‌کردم و ایشان به بنده گفت که به من بیش از هفت تا هشت هزار پیام دادند که چرا تو واکنشی نسبت به حوادث اخیر نداری یا یکی از هنرمندان ما اهل کردستان است و به او فشار آوردند که موضع بگیرد و خیلی از هنرمندان به این دلیل مجبور شدند.

وی با بیان اینکه مادر بودن و رعایت حقوق همسران از سوی همدیگر در عین مودت و محبت در خانواده از زیبایی‌های فر هنگ اسلامی است، گفت: غرب به سمت رعایت عدالت در خانه پیش رفتن و ناسازگاری و مودت و ایثار کمرنگ شد. از این رو شهید مطهری معتقد است که تأکید بر عدالت در محیط خانه باعث دوام خانواده نیست، بلکه مودت و گذشت و ایثار ضامن بقا و حفظ خانواده است. متأسفانه در آثار تلویزیونی ما کمتر به فرهنگ اصیل اسلامی خانواده رجوع می‌شود که نمونه آن نحوه مواجهه زن با همسر و فرزندان در سریال تمام رخ است. از این رو باید فیلم‌ها و سریال‌ها به سمت معرفی درست وضعیت خانواده در فرهنگ اسلامی سوق یابد.  

همچنین سیدنژاد از انتشار کتابی با عنوان «دوربرگردان» خبر داد و گفت: این کتاب در مورد عفاف و حجاب است که برای اولین بار به صورت دیالکتیک‌محور و حدود 47 سکانس، افراد موافق و مخالف حجاب در 12 شبهه ریشه‌ای عفاف و حجاب با هم گفت‌وگو کرده‌اند و از بین 1400 مکالمه عفاف و حجاب 350 مکالمه شناسایی‌ و در 72 صفحه تدوین شده است. 

انتهای پیام
captcha