خلق فرصت‌های منطقه‌ای از دل چالش‌ها؛ رسالت جهاددانشگاهی
کد خبر: 4068100
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶

خلق فرصت‌های منطقه‌ای از دل چالش‌ها؛ رسالت جهاددانشگاهی

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی با توجه به چالش‌های خاص و بی شمار فرصت بهره برداری فراهم نشده که در مجموعه جهاددانشگاهی از این فرصت‌ها بهره خواهیم برد.

مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، امروز ۱۱ تیرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: «جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب است » و در جایی دیگر فرمودند: «بنده به جهاددانشگاهی اعتقاد راسخ دارم»، اظهار کرد: بیانات مقام رهبری نشان می‌دهد ما می‌توانیم به جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که رهبری معظم انقلاب اعتقاد دارند اعتماد کنیم.

وی با اشاره به رویکردهای جهاددانشگاهی در کشور، تصریح کرد: در جلسات بعدی که به صورت مستمر برگزار خواهد شد، این رویکردها به مرور بیان می‌شود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه‌ای که در جهاددانشگاهی داریم به لحاظ تجهیزات و زیرساخت‌ها بسیار غنی است، اظهار کرد: سرمایه اصلی این نهاد نیروهای انسانی هستند؛ این نیروها سه ویژگی دارند که شاه کلید موفقیت جهاددانشگاهی در دوران پس از انقلاب و به عنوان یک نهاد کاملا انقلابی و برخاسته از انقلاب است.

ابراهیمی با بیان اینکه انقلابی بودن، متعهد بودن و متخصص بودن سه ویژگی اصلی نیروهای انسانی این نهاد است که باعث شده فعالیت‌های شاخصی را انجام دهند، تصریح کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی کاربردی و دانش بنیان بوده و اگر این عامل وجود نداشت فعالیتها نیز دوامی نداشت.

وی ادامه داد: ارزش‌هایی که جهاددانشگاهی آن‌ها را سرلوحه خود قرار داده، صیانت از اصول و ارزش‌های انقلاب توجه به توسعه کشور و پایبندی به اخلاقیات بوده و ویژگی ممتاز جهاددانشگاهی که می‌تواند به عنوان الگویی برای باقی سازمان‌ها باشد این است که این نهاد کمترین وابستگی را به بودجه‌های دولتی دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این نهاد بیش از ۸۰ درصد بودجه‌های خود را از طریق فعالیت‌های خود در حوزه علم، تحقیق، آموزش و فرهنگ به دست می‌آورد و حدود ۲۰ درصد به دولت وابسته بوده و از این جهت در بحث خودکفایی الگوی بسیار خوبی است.

ابراهیمی با بیان اینکه زمانی که وابستگی به دولت کم بوده اجازه به دولت داده خواهد شد تا بودجه‌های خود را بیشتر صرف توسعه کند، تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم که جهاددانشگاهی را حمایت کنند؛ همانگونه که می‌دانید در تمام کشور جهاددانشگاهی پراکنده است و در هر استانی که مسئولان ارشد استان همراهی بیشتری با حمایتهای مادی و معنوی با جهاددانشگاهی داشته، بروز و ظهور فعالیت‌های جهاددانشگاهی بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های مسئولین به منزله کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های این نهاد است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود به جهادگران جهاددانشگاهی می‌فرمایند: « اگر از شما مطالبه‌ای نکردند شما کار خود را انجام دهید ».

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر این حمایت‌ها توسط مسئولان بیشتر شود سرعت کاری بیشتر خواهد بود، افزود: جهاددانشگاهی درکشور در چهار حوزه کاری فعالیت می‌کند و در هر مورد با تکیه بر دانش و توانمندی پژوهشگران خود در آن زمینه ورود پیدا کرده و به جامعه خدمت کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های شاخص حوزه پزشکی است، اظهار کرد: در هر زمان که مقام معظم رهبری در رابطه با علم صحبت کردند، فرمایشاتی در خصوص پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی داشتهاند چراکه  رویان افتخاری در حوزه سلامت بوده و دکتر آشتیانی که بنیانگذار این نهاد است اکنون به فرمایش مقام رهبری چندان شاخته شده نیست؛ در این راستا در جهادانشگاهی استان از کتاب "روایت یک رویش" که در خصوص این استاد است فایل های صوتی آماده و در اختیار مدیران استانی قرار میگیرد که به صورت مستمر نیز ادامه دارد.

وی افزود: در این نهاد یکی از موضوعات مورد توجه مراکز درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان و در پژوهشگاه ابن سیناست؛ بخش زیادی از بار موضوع ناباروری بر روی این دو مرکز است و استان خراسان جنوبی در موضوع سلول‌های بنیادی با همکاری شرکت بن یاخته‌های رویان اقدام به ذخیره سازی نمونه‌های خون کرده و تاکنون بیش از ۹۰۰ نمونه خون بندناف در استان ذخیره سازی شده است.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم والدین تربیت فرزندان و بیماری‌های آنان است که جهاددانشگاهی در هر دو حوزه وارد شده؛ در بحث بیماری‌ها توجه به درمان ناباروری و سلول‌های بنیادین داشته است.

وی افزود: در جهاددانشگاهی پژوهشکده تخصصی زخم و ترمیم بافت فعال بوده و آزمایشگاه تشخیص طبی نیز با همت مسئولان استان با رویکرد محرومیت زدایی در قاینات به بهره برداری رسیده و فعالیت‌هایش منحصر به آزمایشگاه نیست؛ در بحث ناباروری پیگیری‌های خوبی انجام شده و با متولی گری پژوهشکده سرطان پستان معتمد جهاددانشگاهی دنبال این هستیم که یکی از نمایندگی‌های شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان را در خراسان جنوبی راه اندازی کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه زمینه سازی و زیرساخت‌های اولیه توسط مسئولان استان رقم خواهد خورد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیشترین آمار سرطان در بانوان سرطان پستان بوده و از لحاظ روحی و مالی هزینه‌های زیادی را بر فرد و خانواده تحمیل می‌کند؛ بنابراین بهتر است در استان مرکزی برای پیشگیری و درمان داشته باشیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز فعال بوده و از سال ۹۵ مجموعه‌ای را با نام مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در نزدیکی شهرستان خوسف راه اندازی کرده که عمده فعالیت‌های آن در این مکان بحث فرآوری است.

وی با بیان اینکه تاکنون  ۱۷ فرآورده ثبت اختراع شده و گروه‌های پژوهشی متخصص برای این کار فعالیت دارند، اظهار کرد: شبکه‌ای به نام بیرناب برای معرفی و فروش محصولات کشاورزی راه اندازی کرده‌ایم و جدیدا بحث صادرات را کلید زده‌ایم تا شاهد اقدامات مفیدی باشیم.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر حوزه دیگری از فعالیت‌های چهارگانه است که به خصوص در بحث تربیت فرزند ورود پیدا کرده‌ایم و معتقدیم چه خوب است که نسل آینده، جمعیتی پویا و قدرتمند باشد که در این راستا در حال اخذ موافقت اصولی مرکزی به نام مرکز مشاوره "به روان" با یک برنامه بلندمدت برای تربیت فرزندان هستیم.

وی تصریح کرد: حوزه دیگر فعالیتی ما، فرهنگ است؛ در این حوزه بزرگترین و اولین خبرگزاری قرآن کریم(ایکنا) در جهان اسلام مربوط به جهاددانشگاهی است که اخبار متنوعی را به زبان‌های مختلف در جهان اسلام مخابره می‌کند.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت خبرگزاری علم و فرهنگ و سیناپرس، افزود: در بطن جهاددانشگاهی، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) فعال است که به فرموده مقام معظم رهبری اخبار خوب، مفید و امیدبخش را در این خبرگزاری منتشر می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه ربیع القلوب توسط جهاددانشگاهی در ماه رمضان و اجرای برنامه‌های متنوع در زمینه قرآن، تصریح کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در راستای معرفی مکتب حاج قاسم، اجرای کرسی‌های آزاداندیشی، توجه مستمر به برگزاری مناظرات دانشجویی و ارائه روش‌های تربیتی امام حسین(ع) در محرم و صفر و راه اندازی دبیرخانه گام دوم انقلاب، برگزاری نشست‌های تخصصی نقش دانشجویان در توسعه کشور، برگزاری اردوهای ایران مرز پرگهر برای معرفی دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور و برگزاری جشنواره ملی منطقه‌ای، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام خوسفی از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگی است.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود رسانه‌ای در جهاددانشگاهی ، آمادگی داریم اقدامات تمامی دستگاه‌های اجرایی را که در راستای جهاد تبیین است، اطلاع رسانی کنیم.

وی با اشاره به رویکرد آموزش و اشتغال در جهاددانشگاهی به عنوان موضوعات کلیدی، تصریح کرد: معتقدیم در هر منطقه‌ای که چالش‌های بیشتری داریم فرصت‌هایی داشته‌ایم که مورد بهره برداری قرار نگرفته‌اند و ثروت بیشتری بوده که وارد جامعه ما نشده است.

ابراهیمی یادآور شد: تولیدی که به واسطه فعالیت‌های دانش بنیان جهاددانشگاهی صورت گیرد، تولید اشتغالزا خواهد بود و با حمایت‌های نهادها پتانسیل‌های جهاددانشگاهی بروز خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha