احیای جنبش‌های دانشجویی با کاهش تبعات اجتماعی و سیاسی
کد خبر: 4061029
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

احیای جنبش‌های دانشجویی با کاهش تبعات اجتماعی و سیاسی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به نقش و اهمیت کنش‌گری‌های اجتماعی و سیاسی دانشجویان گفت: بر آن هستیم تا پویایی و سرزندگی فعالیت‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها بازگردد و جنبش‌های دانشجویی صحیح در ایران احیا شود و حتی اگر جریان‌های اجتماعی و سیاسی برای دانشجو هزینه‌ای داشته باشد، آن را کاهش دهیم.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریعبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایکنا از قم با گرامیداشت روز ملی دانشجو بیان کرد: تنوع‌ بخشیدن به بخش‌های جشنواره‌های قرآنی و فرهنگی دانشگاه‌ها می‌تواند سبب افزایش جذب و مشارکت دانشجویان در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شود.

وی با بیان اینکه در جشنواره‌های قرآنی شرکت‌کنندگان همواره دارای دو سطح حرفه‌ای و آماتور هستند، افزود: بسیاری از شرکت‌کنندگان جشنواره‌های قرآنی به پشتوانه مهارت و تخصصی که در رشته‌های قرآنی کسب کردند، هر ساله در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شرکت می‌کنند، اما برخی دیگر از متسابقان این جشنواره‌ها تنها افرادی هستند که با قرآن مأنوس‌ هستند و رشته‌های قرآنی حرفه اصلی آن‌ها نیست.

کلانتری با اشاره به اینکه افزایش جذب گروه دوم شرکت‌کنندگان جشنواره در دستورکار وزارت علوم قرار دارد، تصریح کرد: برای مشارکت و حضور هر ساله چهره‌های شاخص قرآنی در جشنواره‌ها مانعی وجود ندارد، اما برای جذب و مشارکت حداکثری سایر دانشجویان و انس بیشتر آنان با قرآن کریم برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چهره‌های شاخص جشنواره‌های قرآنی پیشران تحولات در حوزه معارف قرآنی هستند، یادآور شد: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های گروهی دانشجویان به جز گروه‌های تواشیح و جذب و هدفمند کردن ایده‌های دانشجویان در حوزه قرآنی وسعت دایره مخاطبان غیر حرفه‌ای و آن‌هایی که با قرآن کریم مأنوس هستند را افزایش خواهیم داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما باید نهال‌هایی که کاشته شده و امروز به قوام رسیده است، هرس کنیم تا رشد آن‌ها تسهیل شود. ایده اصلی ما آن است که تعامل بین اساتید و کارکنان قرآنی را با دانشجویان مأنوس با قرآن کریم در جشنواره‌ها و مسابقات که می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی باشد، فراهم کنیم.

کلانتری با اشاره به نقش و اهمیت کنش‌گری‌های اجتماعی و سیاسی دانشجویان اظهار کرد: شرایط کرونایی حاکم بر کشور در دو سال اخیر زیست دانشجویی را مختل کرد و در مقیاس جهانی نیز جریان‌های دانشجویی دچار رخوت و انفعال شده‌اند و بسیاری از مجامع مردمی و حرفه‌ای دیگر نیز دچار این آسیب شدند که انکارناپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که تنبیهات و اعمال مجازات‌های سنگین برای دانشجویان فعال اجتماعی و سیاسی که در سال‌های اخیر به‌کار گرفته شده چه میزان در کاهش جنبش‌های دانشجویی در ایران تأثیرگذار بوده است، تصریح کرد: این امر بی‌تأثیر نبوده است، اما با این وجود برآن هستیم تا پویایی و سرزندگی فعالیت‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها بازگردد و جنبش‌های دانشجویی صحیح در ایران احیا شود و حتی اگر جریان‌های اجتماعی و سیاسی برای دانشجو هزینه‌ای داشته باشد، آن‌را کاهش دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه به اعتقاد ما، دانشجو باید در دانشگاه مرتکب خطا و اشتباه شود، بیان کرد: انجمن‌های علمی، کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی در دو سال اخیر با از دست رفتن بدنه دانشجویی، منفعل شده‌اند، اما برای احیاسازی آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی حرکت، جشنواره کارآفرینی کمند و جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی بخشی از برنامه‌های احیاسازی جریان‌ها و فعالیت‌های دانشجویی است که برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha