سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال امام(ره)/ امکان حضور 150 هزار نفر فراهم شده است + فیلم
کد خبر: 4060624
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
انصاری در نشست خبری اعلام کرد:

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال امام(ره)/ امکان حضور 150 هزار نفر فراهم شده است + فیلم

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به حضور اقشار مختلف در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و اجتماع و تجدید پیمان با آرمان‌های امام(ره)، تصریح کرد: علاوه بر حضور اقشار مختلف و سخنرانی رئیس‌جمهور در شب چهاردهم، رهبر فرزانه انقلاب نیز در روز چهاردهم خرداد در جمع مردم سخنرانی می‌کنند.

حجت الاسلام انصاری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) در نشست خبری تشریح برنامه‌های سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که صبح امروز، دوشنبه 9 خرداد، در سالن اجتماعات حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، با تسلیت حادثه غمناک آبادان گفت: در آستانه برگزاری سی و سومین سالگرد بزرگداشت حضرت امام(ره) هستیم. قطعاً در این مناسبت و در این ایام که مقارن با حماسه ۱۵ خرداد هم هست، جامعه ما و ملت ما انتظار دارد که از شخصیت امام(ره) و مکتب سیاسی و از سیره عملی و آرمان‌های امام بحث شود.

وی درباره ویژگی مردم‌داری امام راحل گفت: فکر نمی‌کنم در تاریخ معاصر یا در قرن بیستم یا حتی قبل از آن یک شخصیت و یک رهبر و زمان‌دار جامعی را به مثابه امام(ره) پیدا کنیم که اینقدر برای مردم احترام و اهمیت قائل می‌شد. ایشان از نوادر تاریخ است که باید بدانیم همه زوایای زندگی‌شان با مسئله خدمت عجین شده است. وقتی پیام‌ها و توصیه‌های ایشان را ورق می‌زنیم مملو از توصیه‌های خدمت به مردم است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام(ره) مردم را در رأس امور می‌دانند، عنوان کرد: وقتی ایشان می‌گویند مجلس در رأس امور است و میزان رأی ملت است، می‌خواهند بگویند که نقش مردم در تعیین سرنوشت مهم است و وقتی مردم به کسی رأی دادند نباید کسی در این آرا دخالت کند.

انصاری گفت: بعضی‌ها می‌گویند امام(ره) از روی مصلحت‌اندیشی به مردم تکیه داشتند. بعضی‌ها معتقدند مردم نقش تشریفاتی در حاکمیت دارند و بعضی‌ها هم معتقدند مردم پادوهای نظام هستند، اما نکته مهم این است که امام(ره) به حضور مردم در صحنه اعتقاد داشتند و آن را مشروعیت‌بخش، اثرگذار و منطبق با مفاهیم فقهی می‌دانستند. اعتقاد امام خمینی(ره) به مردم یک اعتقاد منبعث از تفسیر اسلام ناب است؛ ایشان با فهم جامع و صداقت و با اشراف به موضوعات، سخن مردم را سخن آخر می‌دانستند.

وی با بیان اینکه مردم در تعیین سرنوشت و حاکمیت خود نقش دارند، یادآور شد: اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب می‌گویند مردم رکن هستند، ناشی از خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری این دو بزرگوار است. کسی که می‌خواهد امام باشد باید مسئولیت‌پذیر باشد؛ امامت یعنی پرچمداری جامعه و کسی که مسئولیت هدایت و پیشوایی جامعه را برعهده دارد. امام باید به آزادی اندیشه و آزادی انتخاب اعتقاد داشته باشد و در همه مشکلات و صحنه‌های سخت جلوتر از همه حرکت کند‌.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) تأکید کرد: محققان ما باید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرند و باید سعی کنند حامی امام باشند و مردم را در صحنه‌ها نگاه دارند تا مبادا مردم مأیوس و دچار تفرقه شوند.

انصاری گفت: نباید میان مردم خط‌کشی کرد و نباید گفت چون این فرد با ما نیست پس علیه نظام است. در جامعه اسلامی میلیون‌ها عقیده و گویش وجود دارد که زیر چتر و فرماندهی و زعامت امام قرار دارند. در اول انقلاب گفته‌ایم که یک عده حزب‌اللهی هستند و بقیه حزب‌اللهی نیستند، اما مفهوم قرآن از حزب‌الله با مفهومی که اول انقلاب ارائه شد، کاملاً متفاوت است. همه مردم ایران جزء حزب امام و حزب خدا هستند و باید در این کشور به همه خدمت کرد به غیر از کسانی که منافق هستند و از هیچ ظلمی و جنایتی علیه مردم و ترور و همکاری با دشمن حذر نمی‌کنند.

وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم که عده‌ای بگویند ولایت فقیه یک اصل مصلحتی است یا رأی مردم رأی مصلحتی است. امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) بارها گفتند که عناصر رژیم طاغوت با رأی مردم انتخاب نشده‌اند و بعد هم فرمودند با پشتیبانی ملت دولت تعیین می‌کنند، لذا اتکای ایشان در انتخاب دولت و همه‌پرسی، مردم است.

به گفته دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره)، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به پشتوانه مردم برگزار می‌شود و باید توجه داشت که به پشتوانه مردم به همه اهداف می‌توان دست یافت.

انصاری با بیان اینکه کشور ما به طور طبیعی در شرایط کرونا قرار دارد، گفت: مردد بودیم که مراسم ۱۴ خرداد را برگزار کنیم یا خیر. اما با توجه به فروکش کردن کرونا و به واسطه استعلام و استمزاج از دفتر مقام معظم رهبری قرار شد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم برگزار شود.

وی با عذرخواهی از مردم گفت: امسال مانند گذشته جمعیت میلیونی را در حرم نخواهیم داشت و قرار شد پذیرای ۱۵۰ هزار نفر از استان‌های مختلف باشیم. همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برنامه‌ریزی کرده تا در مراکز استان‌ها مراسم ویژه‌ای برگزار شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره)، با اشاره به حضور اقشار مختلف در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و اجتماع و تجدید پیمان با آرمان‌های امام(ره)، تصریح کرد: علاوه بر حضور اقشار مختلف و سخنرانی رئیس‌جمهور در شب چهاردهم، رهبر فرزانه انقلاب در روز چهاردهم خرداد در جمع مردم سخنرانی می‌کنند. مراسم چهاردهم خرداد نیز از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود.

انصاری با بیان اینکه امسال حضور میلیونی مردم و ارادتمندان به امام خمینی(ره) را نخواهیم داشت، گفت: با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم بزرگداشت به شکل محدود و با پخش هم‌زمان از رسانه‌های مختلف و فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز ادیان الهی و رهبران آنها در حرم مطهر امام خمینی(ره) برنامه دارند و از یازدهم خرداد هم ادارات و وزارتخانه‌ها، هنرمندان و دانشجویان و دانشگاهیان و جمعیت دفاع از فلسطین سمینارهای مشترکی را برگزار خواهند کرد.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) اعلام کرد: بنا بر این بود این مراسم در فضای باز برگزار شود که با توصیه مقام معظم رهبری و با عنایت خاصی رهبر انقلاب به حرم امام(ره) دارند، قرار شد مراسم از نقطه مرکزی حرم انجام شود و از اینجا به صحن‌ها و فضاهای مجاور ادامه پیدا کند لذا در صحن حاج‌آقا مصطفی، یادگار امام و شهدا مقدمات استقرار مردم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهیم داد.

انصاری گفت: دیروز جامعه محترم ورزش و وزیر ورزش در حرم حضور داشتند و ادای احترام کردند و همچنین اعضای ستاد با یادگار امام خمینی(ره) دیداری داشتند.

به گفته وی، امنیت مراسم به وسیله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و وزارت کشور تأمین خواهد شد.

انتهای پیام
captcha