یاری نیازمندان با مدیریت پسماند مواد غذایی در کشورهای عربی
کد خبر: 4060053
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

یاری نیازمندان با مدیریت پسماند مواد غذایی در کشورهای عربی

سازمان‌های خیریه در قطر نقش حیاتی در فعالیت‌های بشردوستانه برای حفظ مواد غذایی و کاهش ضایعات دارند، برای مثال سازمان غیرانتفاعی «وهاب» در کشور قطر پسماندهای غذا را از هتل‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها جمع‌آوری می‌کند تا به نیازمندان برساند.

به گزارش ایکنا  به نقل Salam Gateway، سرنوشت تقریباً 17 درصد از مواد غذایی در دسترس مصرف‌کنندگان در سال 2019 - حدود 1000 میلیون تن - به سطل زباله خانوارها، خرده‌فروشان، رستوران‌ها و سایر خدمات غذایی منتهی شد.

این آمار براساس نتایج تحقیقات سازمان ملل برای حمایت از تلاش‌های جهانی برای کاهش ضایعات مواد غذایی تا سال 2030 به نصف مقدار کنونی منتشر شد.

در کشورهای پردرآمد مانند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، غذا عمدتاً در سطح مصرف‌کننده هدر می‌رود. غذای اضافی معمولاً در محل‌های دفن زباله دفن می‌شود که در آن فرآیند تجزیه و انتشار گاز متان 25 برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن و مخرب‌تر است.

مطالعات نشان می‌دهد که اسراف در مناسبت‌های اجتماعی و مذهبی مانند ماه رمضان افزایش می‌یابد. با این حال، سازمان‌های محلی مختلف راه‌حل‌هایی را برای مشاغل و خانوارها برای کاهش ضایعات مواد غذایی ارائه می‌کنند مانند کمک به نیازمندان و تولید انرژی جایگزین از غذای اضافی و دورریخته شده.

به گفته اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)،گزارش شاخص ضایعات غذایی UNEP که در مارس 2021 منتشر شد نشان داد غرب آسیا از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با 110 کیلوگرم سرانه سالانه به عنوان منطقه‌ای با بالاترین میانگین ضایعات غذایی خانگی است. پس از آن کشورهای جنوب صحرای آفریقا با 108 کیلوگرم و سپس جنوب اروپا با 90 کیلوگرم قرار دارند.

شاخص ضایعات غذایی نشان می‌دهد که در امارات متحده عربی ضایعات مواد غذایی خانگی را بیش از 923 تن در سال یا 95 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال تخمین زده شده است. تقریباً 38 درصد از مواد غذایی تهیه شده روزانه در امارات هدر می رود. این میزان در ماه رمضان به حدود 60 درصد می‌رسد.

در سال 2013، دپارتمان مدیریت پسماند شهرداری دبی یک طرح جامع مدیریت زباله را راه‌اندازی کرد که هدف آن کاهش 75 درصدی زباله‌های ارسالی به محل‌های دفن زباله تا سال 2021 و 98 درصدی تا سال 2030 بود.

اگرچه دبی در سال 2018 به نرخ کل کاهش زباله 31.8 درصد در مقابل هدف 25 درصدی دست یافت، اما نرخ کاهش زباله داخلی ناامیدکننده است. بر اساس آمار شهرداری دبی 2018-2020 که در فوریه 2022 منتشر شد، درصد زباله‌های خانگی که به محل‌های دفن زباله رفتند از سهم 62.7 درصدی کل زباله در سال 2019 به 77.8 درصد در سال 2020 افزایش یافت.

با این حال، فن‌آوری دفع زباله‌های مواد غذایی برای خانوارها و مشاغل دبی در دسترس است و به آنها کمک می‌کند تا زباله‌های غذایی را به بیوگاز و مواد مغذی خاک تبدیل کنند.

امرسون، یک شرکت آمریکایی چندملیتی که به بازارهای صنعتی، تجاری و مصرفی خدمات ارائه می‌کند، از زمانی که این شرکت دفتر خود را در دبی در سال 2010 افتتاح کرد، برند InSinkErator  را به صورت منطقه‌ای تبلیغ کرده است.

«محمد کرم»، مدیر ارشد توسعه تجارت خاورمیانه و آفریقا در InSinkErator می‌گوید: با استفاده از نیروی گریز از مرکز، ضایعات مواد غذایی آسیاب و به ذرات کوچک خرد می‌شوند، سپس از طریق سیستم فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب می‌رود. در طول دوازده سال، تقریباً هر سال موفق شدیم تجارت خود را بین 8 تا 12 درصد افزایش دهیم. با کمک به داشتن خانه‌ای تمیز، بهداشت را افزایش می‌دهیم. علاوه بر این، ما میزان کربن خانوار را کاهش می‌دهیم زیرا زباله‌ها نیازی به ذخیره یا حمل و نقل ندارند.

در قطر، شاخص ضایعات غذایی نشان می‌دهد که با توجه به مصرف بالا و نرخ بازیافت پایین این کشور، تخمین زده شده ضایعات غذایی خانگی قطر از 267 هزار تن فراتر رفته است و تقریبا سرانه تولید ضایعات غذایی هر فرد 95 کیلوگرم در سال است.

گروه  محیط زیستی  EcoMENA مستقر در قطر تخمین می‌زند که باقیمانده مواد غذایی حدود نیمی از زباله‌های نشسته در محل‌های دفن زباله قطر را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، با وجود کمبود خاک خوب، تنها بخش کوچکی از این غذای دور ریخته شده تبدیل به کمپوست می‌شود.

تحقیقات EcoMENA نشان می‌دهد که مردم تا 25 درصد از تمام غذاهای آماده شده در ماه رمضان را دور می‌اندازند.

در قطر شرکت‌های خیریه مانند وهاب (Wahab) نقش حیاتی در فعالیت های بشردوستانه برای حفظ مواد غذایی و کاهش ضایعات دارند. این سازمان غیرانتفاعی پسماندهای غذا را از هتل‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها جمع‌آوری می‌کند تا به نیازمندان برساند.

تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای کاهش اصراف و اتلاف مواد غذایی

این خیریه قطری یک دستگاه کمپوست 24 ساعته، در هفتاد و دومین کنگره فیفا و قرعه‌کشی نهایی جام جهانی قطر در نمایشگاه و مرکز همایش دوحه (DECC) راه‌ انداخت که مورد توجه قرار گرفت.

در یک پست لینکدین، «ورضا ماموکویا» (Wardha Mamukoya)، بنیانگذار خیریه وهاب، گفت: ضایعات ارگانیک و محصولات قابل تبدیل شدن به کمپوست از این رویداد با موفقیت تصفیه شدند و این ثابت کرد که مدیریت یکپارچه پسماند مواد غذایی حتی در محیط‌های شهری امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، وهاب پس از مسابقات MotoGP در پیست موتورسواری لوسیل (Lusail Circuit) که در ماه مارس برگزار شد، بیش از سه تن غذای اضافی را جمع‌آوری  کرد. این موسسه خیریه کاری کرد که غذای اضافی به جای پرتاب شدن در محل های دفن زباله، میوه، سبزیجات و سایر اقلام غذایی، جمع‌آوری و در بین نیازمندان توزیع شود.

در حالی که آموزه‌های اسلامی اسراف را در هر جنبه‌ای از زندگی منع می‌کند، «آندریا کاتانئو»(Andrea Cattaneo)، اقتصاددان ارشد در سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد، به این موضوع اشاره می‌کند که کشورها از کاهش ضایعات غذایی در سه زمینه سود خواهند برد.

به گفته کاتانئو، با کاهش ضایعات غذایی اقتصاد بهبود می‌یابد، زیرا کاهش اتلاف غذایی باعث افزایش بهره‌وری کسب و کار، رشد امنیت غذایی در جامعه و بهبود محیط زیست می‌شود.

انتهای پیام
captcha