تواشیح حلقه ارتباط بین هنر و قرآن است
کد خبر: 4059922
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

تواشیح حلقه ارتباط بین هنر و قرآن است

متسابق بخش تواشیح جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: تواشیح یک هنر تنغیمی است که با استفاده از لطایف هنر و آمیختگی آن با معارف ناب قرآن و اهل بیت(ع) تأثیرگذار است؛ از زمانی که رشته تواشیح به مسابقات اضافه شده شاهد افزایش جذابیت و حضور جوانان در این جشنواره‌ها هستیم لذا تواشیح یک نوع ارتباط دادن بین هنر و قرآن است.

حمید راستی، متسابق بخش تواشیح حمید راستی، متسابق بخش تواشیح سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان آیه شریفه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» گفت: مسئول گروه تواشیح، همخوانی و مدیحه سرایی فاطر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم و به نمایندگی از وزارت بهداشت در این مسابقات شرکت کردیم و اعضای گروه سید محمدرضا حسینی، غلامرضا قوچی، متین رضازاده و مهدی حاجی زاده هستند.

وی ادامه داد: اجرای مسابقه را به روح پر فتوح شهدای سلامت تقدیم کردیم که در دوران پاندمی کرونا ویرورس کرونا عزیزترین سرمایه یعنی جانشان را در راه حفظ سلامتی مردم در طبق اخلاص گذاشتند.

راستی با بیان اینکه متن تواشیح ما نسبت به گروه‌های دیگر متفاوت‌تر و در خصوص شهدای مدافع سلامت طراحی شده بود، از آهنگ‌ساز استاد حاج حسن خانچی و شاعر استاد حیدری آل کثیر تشکر کرد.

وی در خصوص سابقه فعالیت‌های قرآنی افزود: به لحاظ شخصی در رشته ترتیل قرآن کریم چندین بار توفیق حضور در مسابقات مختلف ملی را داشتم همچنین در رشته اذان شرکت کردم و از دوره سی‌ودوم جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در مسابقات حضور داشتم.

راستی ادامه داد: در رشته تواشیح این پنجمین حضور گروه فاطر در مسابقات ملی است ما پیش از این در دوره سی‌وچهارم جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان موفق به کسب رتبه اول شدیم.

وی با اشاره به حدیث «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِه» تصریح کرد: حقیقتا قرآن یک نور است و زندگی انسان را پر از نور و نشاط می‌کند و هدف همه ما انس بیشتر با قرآن کریم است لذا هدف ما این است که به این روایت جامه عمل بپوشانیم و هر چه بیشتر با قرآن و اهل بیت(ع) مأنوس شویم.

راستی با بیان اینکه تواشیح یک هنر تنغیمی است، یادآور شد: هنر تنغیمی یعنی استفاده از الحان و ابیات و لطایف هنر و آمیختگی آن با معارف ناب قرآن و اهل بیت(ع) و حرکت بسیار ارزشمندی است؛ از زمانی که رشته تواشیح به مسابقات اضافه شده شاهد افزایش جذابیت و حضور جوانان و اقشار مختلف در این جشنواره‌ها هستیم لذا تواشیح یک نوع ارتباط دادن بین هنر و قرآن است.

وی تأکید کرد: سطح کیفی مسابقات خوب بود البته ما به نسبت سال‌های گذشته به واسطه مشغله‌های تحصیلی تمرین کمتری داشتیم، ولی دیگر گروه‌ها به ویژه یزد و مشهد اجرای خیلی خوبی داشتند.

راستی در خصوص شرایط اسکان شرکت کنندگان با تأکید بر اینکه قطعا برگزاری مسابقات زحمات زیادی دارد و جامعه قرآنی از مسئولان دانشگاه قم به عنوان برگزارکننده این دوره از مسابقات تشکر می‌کنند، یادآور شد: یکی از گلایه‌های دانشجویان امکانات رفاهی است واقعا در شأن قرآنیان نیست که یک شب به آن‌ها اسکان داده شود و اسکان بیشتر را منوط به برگزیده شدن در مسابقات قرار دهند.

انتهای پیام
captcha