غفلت الهیات از حکمرانی محیط زیست
کد خبر: 4056283
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

غفلت الهیات از حکمرانی محیط زیست

حجت‌الاسلام حسینعلی سعدی گفت: در زمینه حکمرانی محیط زیست غفلت‌هایی رخ داده، مخصوصاً الهیات نقش‌آفرینی بایسته را در هندسه حکمرانی نداشته است.

حسینعلی سعدی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «اخلاق، محیط زیست و کشاورزی» امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ از سوی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، با موضوع «حکمرانی محیط زیست» به سخنرانی پرداخت و گفت: می‌خواهم به طرح مسئله‌‌ای برای حل بحران محیط زیست بپردازم. امروزه درباره حکمرانی محیط زیست ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و نیاز داریم که هم‌افزایی‌هایی رخ دهد وگرنه شاهد تهدیدهایی خواهیم بود. در دنیای امروز حل مسئله به شکل تک‌بعدی امکان‌پذیر نیست و حکمرانی محیط زیست نیز این‌گونه است. رهبر معظم انقلاب وظایفی را برای ما معیّن کرده‌اند که از مسائل راهبردی نظام است و مسئله حکمرانی محیط زیست نیز از مسائل راهبردی نظام است و در اولویت دانشگاه امام صادق(ع) قرار دارد.

نگاه قرآن به محیط زیست

وی با بیان اینکه درباره حکمرانی محیط زیست غفلت‌هایی رخ داده، مخصوصاً الهیات نقش‌آفرینی بایسته را نداشته است، گفت: امام صادق نشستی با عنوان الهیات کاربردی برگزار کرد که ذیل آن به حل مسائل کاربردی از جمله اخلاق محیط زیست پرداخت، اما باید اقدامات بیشتری صورت گیرد و ساختارهای ما نوسازی شود. وظایف را برعهده دولت گذاشته‌ایم، در حالی که بحران محیط زیست نیازمند بازیگران متعددی همانند نهادهای مدنی است و صرفاً دولت نمی‌تواند همه مشکلات را برطرف کند.
 
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: اگر قرار است به الهیات محیط زیست پرداخته شود، یکی از آیات قابل توجه، آیه 205 بقره است که خدای متعال فرموده: «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ؛ و چون از حضور تو دور شود کارش فتنه و فساد در زمین است و بکوشد تا حاصل خلق به باد فنا دهد و نسل (بشر) را قطع کند؛ و خدا فساد را دوست ندارد.» فساد در زمینه محیط زیست به فساد در ارض منتهی می‌شود. لذا کسانی که متصدی حوزه معارف دینی هستند، از جمله دانشگاه و حوزه‌ علمیه باید به سمت الهیات کاربردی سوق یابند و سهمشان را در نظام‌سازی و ساختارسازی مشخص کنیم. فقها براساس همین آیه بسیار فتوا داده‌اند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

چاره‌اندیشی برای بحران‌ زیست‌محیطی

حجت‌الاسلام سعدی بیان کرد: در زمینه حقوق محیط زیست در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، چراکه فقهای ما به خوبی به این موضوع پرداخته‌اند. لذا باید سیاستگذاری کنیم. از سازمان محیط زیست درخواست می‌کنیم که موضوع حکمرانی محیط زیست را جدی بگیرد و دانشگاه امام صادق(ع) در زمینه حکمرانی، الهیات کاربردی و علوم اجتماعی ظرفیت‌ خوبی دارد و با همه توان همکاری خواهیم کرد، چراکه با بحران‌های مهم زیست‌محیطی همانند ریزگردها مواجه شده‌ایم.
 
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در پایان گفت: در فرمان حکومتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) درباره دغدغه حاکم در مورد فساد در ارض توجه جدی شده است و امیدوارم چنین برنامه‌هایی گامی برای حل بحران‌های زیست‌محیطی باشد و در دانشگاه امام صادق(ع) با همه توان از پژوهشگران و دلسوزان حمایت خواهیم کرد.
 
 
انتهای پیام
captcha