فرصت خدمت، نه پله ترقی
کد خبر: 4054195
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

فرصت خدمت، نه پله ترقی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی به تحلیل دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان پرداخت و نوشته است: ایشان با وجود اینکه جانب جوانان برای حضور در رأس قدرت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... را می‌گیرد، به آنها توصیه می‌کند «نه، بچسبید به همین کار. برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط می‌شود».

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم

به گزارش ایکنا، به نقل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآنی وزیر ارشاد در یادداشتی به تحلیل دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان پرداخت. متن یادداشت علیرضا معاف به شرح زیر است؛

«مدیری که در یک جایگاه و پست و مقام مدیریتی مدام در حال دست و پا زدن برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر به هر قیمتی است و با انواع توجیه‌های انقلابی عمل به تکلیف و حل مشکل مردم و ... تلاش می‌کند.

رهبر حکیم انقلاب در فراز پایانی سخنان خود در دیدار رمضانی دانشجویان فرمودند: «توصیه‌ آخر من مربوط به جوان‌هایی است که از قبیل شما بودند تا چند سال قبل از این، و امروز بحمدالله در رده‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند، چه در مجلس که شما ـ یکی از دوستان ـ حسابی آنها را شست ‌و شو‌ دادید، چه در مدیریت‌های دولتی، هستند. خب، این خیلی مغتنم است؛ یقیناً بدون نیروی جوان مؤمنِ پُرانگیزه‌ پُرتوان، این بارِ سنگین جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت؛ بدون شک.

اینکه بنده در همین جلسه‌ شما یک وقتی چند سال پیش گفتم «مدیر جوان حزب‌اللهی»، به خاطر این است که بدون مدیریت جوان و پُرانگیزه و مؤمن کارها پیش نمی‌رود، باید جوان‌ها آنجا باشند. منتها من به این جوان‌های عزیزی که حالا الحمدلله وارد میدان کار شدند ــ چه در قوّه‌ مقنّنه، چه در قوّه‌ قضائیّه، چه در قوّه مجریه ــ توصیه‌ای که می‌کنم این است که اینها سعی کنند این مسئولیّت کنونی را پله‌ای برای مسئولیّت‌های بالاتر قرار ندهند؛ توصیه‌ اوّل من و توصیه‌ مهم‌تر من این است. این ‌جور نباشد که ما بگوییم: «حالا این یک سابقه برای ما درست می‌کند برای مسئولیّت‌های بالاتر»؛ نه، بچسبید به همین کار. برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط می‌شود؛ چه بخش اقتصاد، چه بخش سیاست، چه بخش فرهنگ؛ بخش‌های مختلف. متمرکز بشوید روی مسئله و دنبال حلّ آن مسئله‌ای باشید که به شما محوّل شده؛ این لازم است. توقّع ما از جوان‌هایی که مسئولیّت پیدا کردند، این است که هدفتان را حلّ مسئله قرار بدهید».

این تذکر یا هشدار پدرانه و حکیمانه رهبر انقلاب به مدیران جوان در دل خود حاوی یک نکته دقیق، عمیق و لطیف قرآنی است. منشأ تمامِ بدبختی‌ها و مشکلات انسان و به تبع آن ریشه خطاهای یک مدیر و مسئول کجاست؟

در ماجرای هبوط حضرت آدم به زمین، قرآن جمله‌ای به نقل از شیطان خطاب به آدم بیان می‌کند: «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَا یَبْلَى»؛ شیطان او را وسوسه کرد و گفت ای آدم! آیا می‌خواهی تو را به درختِ زندگیِ جاودانه، و مُلکی بی‌زوال راهنمائی کنم؟! (طه-120)

از این آیه شریفه، می‌توان اینگونه برداشت کرد که منشأ تمام بدبختی‌های بشر، تمایل به جاودانگی و قدرت بیشتر و بیشتر و لایزال است و ابلیس از همین دریچه حضرت آدم ابوالبشر را وسوسه کرد. در نتیجه هر گونه القائات نفسانی وشیطانی که ما را به قدرت و مقام بیشتر یا دائمی و همیشگی وسوسه کند، جدی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین منشاء بدبختی‌‌ها و مشکلات فردی و مدیریتی در میان مسئولان و مدیران کشور است.

و رهبر فرزانه انقلاب به درستی روی این نقطه دست گذاشتند و مدیران جوان و پرشور را به دقت درباره این نکته اخلاقی و مدیریتی عمیق دعوت کردند.

وسوسه‌ رسیدن به قدرت بیشتر واقعاً خطرناک و مهلک است؛ مُلکِ بی‌زوال و قدرتِ جاودانه، تیرِ کاریِ شیطان بود که به هدف خورد و پدر و مادر ما را از بهشت بیرون کرد. القای تمایل و کشش و گرایش به قدرتِ جاودانه در ذهن و قلب یک مدیر مومن انقلابی، تیرِ مسمومِ شیطان است که از اول خلقت تا امروز همچنان به هدف می‌خورد و عده زیادی را از بهشت بیرون کرده و می‌کند.

سمّی مُهلِک‌تر و کُشنده‌‌تر از جاه‌طلبی برای انسان وجود ندارد؛ جهانِ امروز به شدّت از این سمّ مُهلِک و کُشنده شیطان زخم خورده و بیمار است. تا این وسوسه در دنیا هست، جهان روی آرامش را نخواهد دید. بنابراین مستمراً باید مراقب دام شیطان باشیم.

مدیری که در یک جایگاه و پست و مقام مدیریتی مدام در حال دست و پا زدن برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر به هر قیمتی است و با انواع توجیه‌های انقلابی عمل به تکلیف و حل مشکل مردم و .... تلاش می‌کند وجدان خودش را نسبت به این میل به قدرت آرام کند، متوجه نیست که قدم به قدم و ذره ذره از بهشت دورتر و دوتر و به پرتگاه جهنم سوزان نزدیک‌تر می‌شود.

مراقِب این تیرِ مسموم باشیم؛ شیطان در کمین است...»

انتهای پیام
captcha