به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه در سخنرانی «همایش پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری» که شامگاه نهم اردیبهشت در امامزاده ابراهیم(ع) قم برگزار شد، گفت: قرآن، کتاب بسیار عجیبی است، گاهی ما از عظمت این نعمت غفلت میکنیم. روایتهای زیادی در باب فضیلت حفظ و قرائت قرآن وجود دارد که نگاه کردن، نگه داری و حفظ کرامت قرآن، قرائت و حفظ و عمل به آن برای انسان برکت دارد تا جایی که انسان حامل قرآن و اهل قرآن شود که البته این استثنا است.
وی گفت: در قرآن و روایات، صفات حاملین قرآن این طور ذکر شده، حمل قرآن جدای این است که بار قرآن روی دوش فرد باشد، حامل قرآن باید به خشوع و تواضع در مقابل خدای متعال برسد.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حامل قرآن کسی که حقایق قرآن و حقایق نبوت به آن عطا میشود در حالی که پیغمبر نیست، حامل قرآن کسی است که حقیقت قرآن و منزلتی از منازل قرآن به وی عطا میشود؛ همچنین افضل اعمال نیز این است که فرد کوچ و سیر به قرآن داشته باشد.
میرباقری افزود: هر کسی که قرآن میخواند، لزوماً قرآن به وی عطا نشده است، مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نیز قرآن میخواندند، پس انسان به قرآن نمیرسد جز با امام(ع) چراکه امام(ع) و قرآن از هم جداشدنی نیستند.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: کسی که خدای متعال روح، نور و حقیقت قرآن را به او عطا کند حامل قرآن است، بهترین رزق در عالم نیز عطا کردن قرآن به انسان است.
وی ادامه داد: حامل قرآن شدن گاهی برای فرد و گاهی نیز برای جامعه اتفاق میافتد، جامعه قرآنی رنگ و بوی قرآنی دارد، همانطور که امام(ع) و ولایت امام(ع) رکن وجودی مؤمن است، قرآن نیز همینطور است، کسی که اهل قرآن شود، عناصر وجودی و اخلاق او با قرآن ساخته میشود.
میرباقری افزود: در روایت داریم وقتی جوانی قرآن تلاوت میکند، قرآن با گوشت و پوست او آمیخته میشود. جامعه اگر بر محور قرآن شکل بگیرد، حقایق قرآن در آن محقق میشود و روابط و اخلاق اجتماعی و ارتباطی جامعه همگی قرآنی میشود.
وی با اشاره به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری گفت: این مطالبات قطعات یک جورچین است که در مواقع مختلف توسط مقام معظم رهبری بیان شده است، یکی از این مطالبات مهجوریت زدایی از قرآن، انس گرفتن و کثرت تلاوت قرآن است، به طوری که به سمت تدبر در قرآن پیش برویم، گفتمانسازی انجام بگیرد و فرهنگ مردم و جامعه به سمت مفاهیم قرآنی برود، قرآن تبدیل به روابط اجتماعی شود و مردم با مفاهیم آن زندگی کنند. قرآن باید به گفتمان و مفهوم رایج و غالب تبدیل شود تا خوب و بد را با قرآن درک کنیم، این یکی از اموری است که باید انجام شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی دیگر از مطالبات و بیانات رهبری، هویتسازی با قرآن است، استحکام جامعه مؤمنین و مرزبندی با جامعه کفار باید با قرآن شکل بگیرد. هویت جامعه ما هویت ترکیبی از فرهنگ اسلامی و غربی است، لذا باید غربزدایی و غیرزدایی از جامعه صورت بگیرد تا جامعه هویت قرآنی پیدا کند.
میرباقری افزود: به برکت قرآن، جامعه اسلامی استحکام درونی پیدا میکند، توکل، امید به خدا و نترسیدن از دشمن در جامعه ایجاد میشود، اگر قرآن در روح جمعی جامعه دمیده شود، هویت اسلامی در برابر هویت کفر، خود را نشان میدهد.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بحث دیگر در مطالبات قرآنی رهبری موضوع مرجعیتبخشی به قرآن در عرصههای علمی در حوزه و دانشگاه است؛ جامعه نیاز به یک نظام فکری اجتماعی دارد که واحد مطالعه آن جامعه و ناظر به روابط اجتماعی باشد، یک منظومه به هم پیوسته در مقابل مسائل اجتماعی دیگر و نیز مستند به اصول اساسی و معارف قطعی باشد.
وی گفت: در مجموعههای قرآنی متناسب با ظرفیتها، همه امور به طور یکسان و کامل باید دنبال شوند نه اینکه در یک جا انباشت داشته باشیم و در جایی دیگر کمبود وجود داشته باشد. نیازهای قرآنی جامعه باید طبقهبندی شود، مؤسسات قرآنی انسجام پیدا کنند و با هم تقسیم کار داشته باشند.
میرباقری در پایان بیان کرد: کار با قرآن و نیز مطالبات قرآنی رهبری منظومهای است که نیازمند یک طرح جامع است تا بازدهی کامل را داشته باشد. این امر باید به طرحی تبدیل شود که جامعه مؤمن با هویت قرآنی داشته باشیم، باید کاری کنیم ادبیات نخبگی ما و زبان محوری جامعه بر مبنای قرآن باشد.
انتهای پیام