نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس
کد خبر: 4052177
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

امسال در کنار بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمایشگاه مجازی هم طراحی شد تا خدماتی که در فضای نمایشگاه حضوری وجود دارد قابل بازدید عموم باشد اما در این دوره از نمایشگاه مجازی قرآن چند بعد مهم و اساسی حذف و یا بسیاری از بخش‌ها به‌روز نشده‌اند و شاید بهتر باشد به جای نمایشگاه مجازی قرآن کریم آن را سایت معرفی فعالیت‌های نمایشگاه قرآن بنامیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چندروزی است که بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» پس از وقفه‌ای دوساله به صورت حضوری آغاز به کار کرده است و کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛ ادامه روند شیوع کرونا و احتمال عدم حضور برخی از مخاطبان قرآن باعث شد تا متولیان برگزاری این دوره برای استفاده برخی کاربران و علاقه‌مندان به قرآن که امکان بازدید حضوری برایشان فراهم نیست، صفحه مجازی نمایشگاه قرآن را در کنار فعالیت حضوری آن راه‌اندازی کنند و برهمین اساس علیرضا معاف،‌ رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن در نشست خبری پیش از نمایشگاه به دایر بودن نمایشگاه مجازی قرآن همزمان با نمایشگاه فیزیکی، اشاره کرده و می‌گوید:‌ برای کسانی که نگرانی حضور در اماکن شلوغ را به دلیل کرونا دارند و دیگر هم‌وطنان در سراسر کشور، امسال نیز بخش مجازی خواهیم داشت.

همچنین پیش از برگزاری و افتتاح نمایشگاه قرآن، محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در برنامه زنده فناوری اطلاعات شبکه خبر به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت نمایشگاه مجازی قرآن در کنار نمایشگاه فیزکی بیان می‌کند: امسال دومین تجربه جدی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در فضای مجازی است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری میسر نشد و کل نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد. امسال در کنار نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی هم طراحی شد تا خدماتی که در فضای نمایشگاه حضوری وجود دارد قابل بازدید عموم باشد.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مجازی مکمل نمایشگاه حضوری است تصریح می‌کند: امسال افزون بر اینکه نمایشگاه را از فضای حضوری به مجازی بردیم، نمایشگاه مجازی را نیز وارد فضای حضوری کردیم؛ یعنی کسانی که به صورت حضوری هم به نمایشگاه می‌آیند می‌توانند با نمایشگاه مجازی ارتباط برقرار کنند. در قسمت‌های مختلف نمایشگاه، نشان‌گذاری‌های مختلفی شده و افراد از طریق تلفن‌های همراه با این‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات تکمیلی و... را می‌توانند مشاهده و دریافت کنند.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

عزیززاده اضافه می‌کند: اطلاعات کاملی در قالب بسته‌های تفکیک‌شده در بستر سایت ارائه شده و در کنار آن، تولیداتی هم داشته‌ایم. در نمایشگاه حضوری بخش‌های مختلفی خدمات می‌دهند و در نمایشگاه مجازی نیز این را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری ویبنار‌های علمی به‌مانند سال‌های گذشته تصریح می‌کند: در حوزه وبینار‌ها تجربه خوبی داشتیم و تمرکز بخش بین‌المللی نمایشگاه امسال که مرتبط با بخش فضای مجازی شده بر برگزاری وبینار‌هایی است که با موضوع‌های کاربردی برگزار می‌شود و این نیز بر بستر سایت نمایشگاه مجازی برای همه قابل مشاهده است و حتی شرکت‌کنندگان می‌توانند در مباحث مشارکت داشته باشند.

اما صفحه مجازی این دوره نمایشگاه قرآن در حالی فعالیتش را آغاز کرد که امکان بازدید از تمامی بخش‌ها و همچنین بخش خرید و فروشگاه مجازی برای مردم کشور و علاقه‌مندان به قرآن فراهم نشد. خبرگزاری ایکنا بنا به درخواست مخاطبان خود در ادامه نگاهی به صفحه مجازی بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داشته تا ضمن بررسی آن از کم و کیف و وضعیت آن اطلاعات بیشتری را در اختیار قرآن دوستان و مخاطبان قرآن قرار دهد.

براساس اعلام متولیان و مسئولان این دوره، یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه مجازی قرآن کریم تکمیل تلویزیون اینترنتی و پخش زنده برای افرادی است که به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا و یا بُعد مسافت، امکان حضور در نمایشگاه ندارند. این تلویزیون اینترنتی هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ از نمایشگاه پخش زنده دارد و از نشانی اینترنتی www.iqfa.ir پخش می‌شود.

بررسی ایکنا از تلویزیون اینترنتی و پخش زنده نمایشگاه قرآن نشان می‌دهد که این بخش گاهی اوقات با تاخیر یک تا دو ساعته شروع به فعالیت می‌کند و در ساعات پایانی نمایشگاه نیز متوقف می‌شود. هرچند که استفاده از بستر آپارات برای انتشار و پخش زنده نمایشگاه قرآن برای مخاطبان مناسب است اما باتوجه به هزینه‌های انجام شده برای این بخش هنوز بازدید کل مخاطبان بر اساس اعلام خود صفحه آپارات به 600 بازدید نمی‌رسد.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

لذا بهتر بود با تمهیداتی در سایر بسترهای پرمخاطب فضای مجازی نیز ازجمله اینستاگرام این بخش تقویت می‌شد. در صفحه آپارات  البته تبلیغات و اطلاع‌رسانی این بخش نیز بسیار محدود و ضعیف دیده شد. 

تور مجازی نمایشگاه قرآن نیز بخش مهم دیگری است که امکان بازدید از نمایشگاه را به‌صورت ۳۶۰ درجه فراهم کرده و علاقه‌مندان می‌توانند وارد تور مجازی شوند و از در ورودی، درون نمایشگاه شده و از برخی غرفه‌ها بازدید کنند. بررسی‌ها ایکنا از این بخش نیز نشان داد که تصاویر گرفته شده اکثرا کلی است و جزئیات بخش‌ها و غرفه در آن لحاظ نشده است. البته همه بخش‌های نمایشگاه نیز در تور مجازی قرار نگرفته‌اند و در برخی از بخش‌ها ازجمله نهادها و مؤسسات و حتی بخش هنری نمایشگاه تصاویر تنها نمای دور و کلی را نشان می‌دهد و یا حتی بخش آنها در تور مجازی دیده نشده است.

یکی از مهمترین قابلیت‌های فضای مجازی امکان خرید آنلاین، کاهش بار ترافیکی، کاهش هزینه و استفاده عموم علاقه‌مندان از سراسر کشور و تهیه ملزومات از این طریق است که سال گذشته متولیان نمایشگاه قرآن به دلیل برگزاری صرفا مجازی، آن را لحاظ کرده بودند اما امسال بحث فروش به صورت حضوری است و فروش به‌صورت مجازی دیده نشده که می‌توان آن را یکی از ضعف‌های اصلی نمایشگاه این دوره نمایشگاه مجازی قرآن کریم در نظر گرفت.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

براساس اعلام مسئولان نمایشگاه قرآن، فعالیت‌های تمام کمیته‌ها در سایت بارگذاری شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آنها آگاهی پیدا کنند. با وجود اینکه نمایشگاه مجازی تکمیل‌کننده نمایشگاه حقیقی است و در همین رابطه از تمام کمیته‌ها خواسته‌ شده تا همه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنند اما بررسی‌های ایکنا نشان داد که در سایت نمایشگاه مجازی قرآن کریم، در برخی موارد تنها به جزئیاتی از فعالیت کمیته‌ها اشاره شده است و اگر کسی به این بخش در صفحه مجازی رجوع کند تنها اطلاعات کوتاهی را دریافت می‌کند که نمی‌توان به درستی مخاطب را هدایت کرد و یا با فعالیت‌های روزانه آن کمیته آشنا شد. البته در بخش‌هایی این اطلاعات به صورت کامل و جامع اشاره شده است.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

یکی دیگر از بخش‌های به‌روز نشده این دوره نمایشگاه قرآن کریم بخش گالری، هنری یا همان نگارخانه نمایشگاه مجازی است که با گذشت بیش از 9 روز از برگزاری نمایشگاه هنوز به‌روز نشده است و آثار همگی برای دوره قبل هستند. در بخش درباره ما نیز توضیحات نمایشگاه برای دوره قبل است و بخش معرفی مؤسسات نیز به روز نشده و اطلاعاتی از نوع فعالیتشان در نمایشگاه درج نشده است.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

بخش گزارش تصویری، چندرسانه‌ای و اخبار در صفحه اصلی به روز است و شاید یکی از نقاط قوت نمایشگاه مجازی قرآن کریم همین موارد باشد. البته در سایر بخش‌ها حتی معرفی نرم‌افزار‌های قرآنی محتواها به روز نشده‌اند و اکثرا برای سال‌های گذشته است.

نقدی به نمایشگاه مجازی قرآن کریم + عکس

به جرئت می‌توان گفت استفاده از نمایشگاه مجازی در هیچ زمینه‌ای قابل قیاس با نمایشگاه حضوری نیست، چراکه هزینه‌های برپایی ازجمله دکور، پارتیشن‌بندی، کمیته‌های اجرایی، حراست، کارمندان غرفه‌ها، افطار، ایاب و ذهاب و... را ندارد اما متاسفانه در این دوره از نمایشگاه مجازی قرآن چند بعد مهم و اساسی حذف و یا بسیاری از بخش‌ها به‌روز نشده‌اند و شاید بهتر باشد به جای نمایشگاه مجازی قرآن کریم آن را سایت معرفی فعالیت‌های نمایشگاه قرآن بنامیم.

شاید اگر امکان فروش مجازی مجددا فراهم می‌شد این امکان برای همه مردم حتی دورافتاده‌ترین روستا‌ها هم بود تا از قابلیت‌های نمایشگاه قرآن بهتر و بیشتر استفاده کنند. در هر صورت موضوعاتی، چون صرفه‌جویی در هزینه‌ها و امکان استفاده همه مردم از نمایشگاه حتی در دورترین روستا‌ها هم مزایایی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. نکته مهم دیگر این است که هنوز در دوران کرونا هستیم و امکان برگزاری نمایشگاه مجازی و فروش محصولات می‌توانست این بخش را با استقبال بیشتر و بهتری همراه کند که خود نشان‌دهنده اهتمام به امر‌ قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی بود. 

یادآور می‌شود بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha