وجوه سه‌گانه سیاست در کلام امام حسن مجتبی(ع)
کد خبر: 4049604
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸

وجوه سه‌گانه سیاست در کلام امام حسن مجتبی(ع)

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) درباره وجوه سیاست، گفت: این امام همام می‌فرماید: «سیاست آن است که حقوق خداوند، حقوق موجودات زنده و حقوق اموات را رعایت کنی.»

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 26 فروردین ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این بخش‌ که در روستای محمدآباد برگزار شد، روزه را عامل تقویت صبر در فرهنگ دینی دانست و اظهار کرد: تقوا سرمایه آینده، میراث گذشته و مرکب راهوار امروز انسان‌ها است.

وی با اشاره به ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) در روایتی درباره سیاست که از سوی مردی از ایشان پرسیده شده بود، می‌فرماید: «سیاست آن است که حقوق خداوند، حقوق موجودات زنده و حقوق اموات را رعایت کنی». سؤال کننده منتظر بود بداند این حقوق هر کدام چه هستند و حضرت فرمود: «حقوق خداوند عبارت است از انجام آن چه که خواسته خداوند است و پرهیز از آن چه که او نهی کرده است و اما حقوق احیا آن است که به وظیفه‌ خود در برابر برادرانت عمل کنی و از خدمت امت خویش باز نمانی و تا زمانی که ولی‌امر مسلمین با امت خود صادق است، با او صادق باشی و هنگامی که وی از راه راست منحرف شد، عقیده‌ات را رو در روی او اظهار کنی و اما حقوق مردگان این است که نیکی‌های آنان را یاد کنی و از بدی‌های‌شان چشم بپوشی، چرا که آن‌ها را پروردگاری است که از آنان حساب کشی می‌کند.»

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: بیش از 80 درصد صحبت‌های ایشان تذکر، نصیحت و راهنمایی‌های سازنده برای کارگزاران بود تا بتوانند در مسیر پیش رو بهتر حرکت کنند. همه باید توجه داشته باشیم که به هر حال در این مسیر هر لحظه ممکن است لغزش داشته باشیم و ایشان برای جلوگیری از لغزش کارگزاران پیوسته تذکراتی دادند از جمله در ماه مبارک رمضان که امید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: تمام دغدغه رهبری پیشرفت کشور و ملت است و پیشرفت هم دو عامل دارد یکی عامل امنیت است که این امنیت را رهبری به کمک نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کاملاً مورد توجه ویژه قرار داده اند و البته کسی اگر بگوید در زمان پهلوی هم ما امنیت داشتیم می‌گوییم بله آنها هم امنیت ایجاد کرده بودند اما برای هدف‌های خودشان و نه برای مردم و کشور و لذا قطعه قطعه کشور را واگذار می‌کردند و ملت را می‌فروختند.

مدرسی افزود: دومین عامل پیشرفت اصلاح امور مالی است و لذا رهبری در این سال‌های اخیر بر روی امور مالی و تولیدی برنامه ریزی دارند. این امور مالی عبارت است از منابع، بروکراسی دقیق و برنامه‌ریزی که باید صورت گیرد البته در این مسیر نیز موانعی وجود دارد مثل رانت‌ها، دستورالعمل‌های خلق الساعه، تعارض منافع برای جمعی از خواص، مشکل مدیریتی و نیز دشمنان زیاد داخلی و خارجی. انقلاب اسلامی به مانند مشک آبی است که قمر منیر بنی هاشم آن را برای امامشان پر آب کردند تا به امام زمان خود برسانند و اما از هر سو مورد تهاجم قرار گرفت. مردم ما باید توجه داشته باشند انقلاب اسلامی همان مشک آبی است که امروز از داخل و خارج از طریق اقتصاد و فرهنگ و سیاست و تهدید و نظامی مورد تهاجم قرار گرفته و تا به حال این مشک توسط مردم حفظ شده است و گرچه لطمه‌ها دیده اما حفظ شده است و ما داریم به طرف ظهور حضرت ولی عصر امام زمان(عج) حرکت می‌کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: موضوع دیگر در زمینه مسکن است، آمارها نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از واجدان شرایط برای دریافت مسکن در طرح پیش رو توانسته‌اند وجه و مبلغ اولیه را پرداخت کنند و لذا باید منابعی برای این امر و تسهیل شرایط سایر متقاضیان به ویژه اقشار ضعیف نیز در نظر گرفته شود. مسئله دیگر خدمات حمل و نقل عمومی بخش مرکزی است و اینکه ضرب العجل‌هایی داده می‌شود که تا پایان فروردین دیگر سرویس داده نمی شود و خواهشمندیم این ضرب العجل‌ها را دیگر مطرح نکنند و هم چنان که دارند از منافع بخش مرکزی استفاده می کنند خدماتی به بخش مرکزی را نیز تداوم بخشند و البته ما خواهش داریم در این زمینه شفاف سازی امور مالی هم صورت گیرد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مشکل آب در استان یزد است که البته این مشکل در سراسر کشور وجود دارد اما در یزد با کمبود جدی آب و خشکسالی مواجه هستیم و بر این مبنا مسئولان برای تأمین آب شرب مردم باید برنامه‌ریزی کنند و در یکی از اقدامات قصد دارند چاه‌های متعددی نزدیک به 20 حلقه چاه را حفر کنند که در این حفاری‌ها باید به سه اصل توجه شود اولاً مردم همه باید بدانند در بخش‌هایی که چاه حفاری می‌شود و مردم باید از این انفال استفاده کنند و نباید بی جهت با بی آبی مواجه شوند.

مدرسی بحث کارشناسی را مهم دانست و گفت: اگر حفر چاهی برای منطقه ای مشکلی ایجاد می‌کند باید با کار کارشناسی و رعایت امور فنی و مهندسی نقل مکان کرده و جای دیگری حفاری انجام شودف موضوع دیگری که باید در این زمینه توجه شود، بُعد اجتماعی این کار است که کاملاً باید به آن توجه شود.

انتهای پیام
captcha