گذار از دموکراسی به تله‌کراسی در شماره جدید «موعود»
کد خبر: 4049216
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

گذار از دموکراسی به تله‌کراسی در شماره جدید «موعود»

جدیدترین شماره مجله موعود به چاپ رسید. در این شماره به موضوع تله‌کراسی پرداخته شده است.

به گزارش ایکنا، در بخش‌هایی از مطلب «گذار از دموکراسی به تله‌کراسی» می‌خوانیم: بسیار ساده‌انگارانه است اگر بخواهیم این تغییرات را تنها با نگاه پیشرفت تکنولوژیکی بنگریم. در واقع باید گفت، درست است که این تغییرات بر بستر توسعه تکنولوژی صورت می‌گیرد اما بدون هدف هم نیست. اینکه شرکت‌های عظیم حوزه IT  و از آن‌ها بالاتر حکومت‌ها در سطح جهان هزینه‌های سرسام‌آوری انجام می‌دهند تا بستری فراهم کنند تا افراد جهان هرچه بیشتر به این فضا متصل شوند از سر دلسوزی و حتی کسب سود نیست بلکه به دلیل ورود به عصری است که عصر اطلاعات نام دارد و در این عصر هر کشور و حکومتی که دست برتر در مدیریت اطلاعات جهانی را داشته باشد می‌تواند نه‌تنها بر مردم کشور خود بلکه بر مردم جهان حکومت کند. امروز هر فرد علاوه بر اینکه شهروند کشور خود است، شهروند جهان سایبر نیز هست و از قوانینی که دولت جهانی سایبر بر این فضا می‌گذارد پیروی می‌کند و آن‌گونه که تصمیم‌سازان این حوزه تصمیم‌گیری کنند باید در این جهان زندگی کند.
 
اچ.جی.ولز نویسنده‌ای است که دو کتاب معروف او با نامه‌ای «مغز جهان» و «نظم نوین جهانی» بیشتر از آنکه که رمان باشند، آینده‌پژوهی استراتژیک به حساب می‌آیند. ولز را نمی‌توان یک نویسنده ساده رمان‌های علمی ـ تخیلی دانست بلکه باید گفت که او یک استراتژیست بود که طراحی‌های استراتژیک خود را در قالب داستان بیان می‌نمود. کتاب «مغز جهان» که در سال 1936 نوشته شده در واقع گوشه‌ای از جهان امروز ما را به تصویر کشیده است. در آن زمان فناوری ضبط بر روی نوار‌های مغناطیسی به تازگی کشف شده بود و ولز جهانی را تصور کرده بود که در آن بتوان تمام دانش بشری در سطح زمین را بر روی این نوار‌ها جمع‌‌آوری کرده و آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.
 
همین تخیل ولز باعث شد که بشر به دنبال رقم زدن چنین موضوعی تلاش کند و در نتیجه تلاش او امروز اینترنت را رقم زده است. ولز در آن زمان جهانی را متصور می‌شود که تمام اطلاعات موجود بشر در آن گرد‌آوری شده است و در واقع یک مغز برای جهان را پدید آورده است. امروز آمریکا به دنبال تحقق رویای ولز است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از شبکه جهانی اینترنت که در جهان ایجاد کرده است و با استفاده از موتور‌های جست‌و‌جویی مانند گوگل و ابر سازمان‌های نظامی‌ای مانند «آژانس امنیت ملی آمریکا» سکان‌دار سیستم مدیریت اطلاعات جهانی باشد. به عبارت دیگر آمریکا به دنبال این است که خود، مغز جهان باشد. 
 
سیستم عصبی بدن را در نظر بگیرید. همان‌گونه که سیستم عصبی بدن در تمام پیکره بدن گسترده شده است و اطلاعات را از جای‌جای بدن ما دریافت و برای تحلیل و صدور فرمان به مغز می‌فرستد، شبکه اینترنت هم برای پیکره بدن زمین مانند شبکه عصبی رفتار می‌کند و تمام اطلاعات را از جای‌جای نقاط زمین برای تحلیل و صدور فرمان به داخل آمریکا می‌برد. در واقع این پافشاری برای پیشرفت تکنولوژی در حوزه IT و اتصال تمام کشور‌های جهان به زیرساخت ارتباطات جهانی برای تکمیل این پازل است. حال اگر با این دید به روند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاه کنیم می‌توانیم جایگاه پدیده‌هایی مانند بیت‌کوین و دیگر رمز‌ارزها که به طور لحظه‌ای پدیدار می‌شوند و به سرعت در تمام جهان فراگیر می‌شوند را بهتر متوجه شویم. این جهان جدید نیاز به سیستم اقتصادی جدید دارد لذا سیستم اقتصادی گذشته باید کنار گذاشته شود و سیستم اقتصاد سایبری جدید جایگزین آن شود. پس رمز‌ارزها ظهور می‌کنند.
 
در سال‌های اخیر دیگر حربه دموکراسی برای سلطه بر جهان جوابگو نیست و در نظم نوین سایبرنتیک جهانی، مفهوم «تله‌کراسی» مطرح شده است. تله‌کراسی (Telecracy) یعنی اعمال قدرت و حکمرانی از راه دور. یعنی آنچه امروز در شبکه‌های اجتماعی آن را مشاهده می‌کنیم. یعنی ارسال سبک زندگی از طریق اینترنت به کشور‌های دیگر و کنترل مردم یک کشور بدون حضور فیزیکی در آن کشور. هر زمان که مردمان یک کشور به سبک زندگی‌ای که شما برایشان تعریف کردید زندگی کنند در واقع شهروند حکومت شما هستند حتی اگر در یک کشور دیگر باشند. در واقع نظام سرمایه‌داری در این بازی جدید به دنبال این است که سبک زندگی آمریکایی را با استفاده از فضای سایبر جهانی کند و از این طریق بتواند بر تمام مردم جهان کنترل داشته باشد. 
 
دیگر مطالب این شماره از مجله شامل «چهل سالگی‌ات گذشت؛ عصا به دست گیر»، «دنیایی که ما ساختیم»، «بدجوری به غیبت امام زمان(عج) عادت کرده‌ایم»، «رجعت؛ بازگشت به دنیا در عصر ظهور»، «کسب آگاهی و فهم دینی»، «اتوپیا، دستوپیا و دولت کریمه مهدوی»، «خفاش و خورشید»، «یهودیان، خاندان باب و تجارت جهانی تریاک»،
«علوم اجتماعی و سلطه»، «علی بن حسین بن موسوی بابویه قمی»، «آینده کودکان ایرانی و مشارکت نوجوانان در فضای مجازی» «نصایح پیامبر اسلام (ص) به ابوذر»،  و «سالمندان سرراهی» پدیده دهه‌های آینده در جهان» است.
 
 

 

انتهای پیام
captcha