بی‌تقوایی آرامش زندگی را از بین می‌برد
کد خبر: 4049189
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰

بی‌تقوایی آرامش زندگی را از بین می‌برد

مشاور حوزه علمیه قزوین گفت: ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی عدم رعایت تقواست؛ مهم‌ترین ملاک زندگی طیب، رفع نیازها بدون آلایش و همراه با آرامش است، وقتی تقوا را رعایت نکنیم زندگی از حالت طیب بودن خارج می‌شود هر چند ممکن است نیاز رفع شود اما آلودگی به همراه دارد که موجب سلب آرامش از زندگی می‌شود.

تقوا

فاطمه عبادی، مشاور حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین اظهار کرد: اولین اصل در زندگی فردی و در رابطه ما نفس خودمان، تقوا و خدامحوری است و تمام کارهای شخصی مانند انتخاب شغل، رفتن به سفر و صفحات مجازی گوشی موبایل که حریم خصوصی ما محسوب می‌شود. باید از خود بپرسیم وقتی در خلوت خودم با گوشی هستم چقدر خدا حضور دارد؟ آیا در انتشار پیام رضایت الهی وجود دارد؟ چقدر در هریک از حیطه‌های شخصی تقوا داریم؟ آیا غذایی که می‌خوریم برای ما مفید است یا صرفاً برای آرام کردن نفس پرخوری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم 17 بار کلمه تقوا و بیش از 200 بار مشتقات تقوا در قرآن استفاده شده است که نمونه آن در آیه 197 سوره بقره «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ یعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَیٰ ۚ وَاتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبَابِ؛ حجّ (واجب) در ماه‌هایی معیّن است، پس هر که در این ماه‌ها حج می‌گزارد بایست آنچه میان زن و شوهر رواست ترک کند و کار ناروا (مانند دروغ و بدگویی) را ترک کند و مجادله نکند، و شما هر کار نیک کنید خدا بر آن آگاه است و توشه (تقوا برای راه آخرت) برگیرید که بهترین توشه این راه تقواست و از من پروا کنید ای صاحبان عقل» آمده است.

این کارشناس مذهبی اشاره کرد: همچنین در آیه 13 سوره حجرات نیز آمده است «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملاً دانا و آگاه است». این نشان می‌دهد هر چقدر تقوا در حیطه‌های زندگی فردی و اجتماعی ما بیشتر باشد اثرگذاری آن در زندگی و میل به حیات طیبه بیشتر است.

وی بیان کرد: قرآن می‌گوید زاد و توشه جمع کنید که بهترین آن تقواست یعنی در هر بخش از زندگی خط کش رضایت خداوند را قرار دهیم و ببینیم که منطبق بر این معیار هست یا خیر؛ وقتی این صورت گیرد بیشتر به سمت حیات طیبه نزدیک می‌شویم.

عبادی خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی عدم رعایت تقواست؛ مهم‌ترین ملاک زندگی طیب، رفع نیازها بدون آلایش و همراه با آرامش است، وقتی تقوا را رعایت نکنیم زندگی از حالت طیب بودن خارج می‌شود هر چند ممکن است نیاز رفع شود اما آلودگی به همراه دارد که موجب سلب آرامش از زندگی می‌شود.

وی اشاره کرد: در سبک زندگی قرآنی رفتار ما همراه با ظلم نباشد که این ظلم ممکن است در حیطه فردی ظلم به نفس و در حیطه اجتماعی و ظلم به غیر باشد.

این روانشناس در پایان گفت: در حیطه فردی سبک زندگی مهم‌ترین شاخصه تقوا و خدامحوری است اما نکته این است که شاخص‌ها و حیطه‌های سبک زندگی همپوشانی دارند بعضی شاخص‌ها در حیطه فردی، اجتماعی و خانوادگی هستند گاهی حیطه‌های فردی زندگی با حیطه‌های اجتماعی آمیخته می‌شود و در اجتماع نیز اثرگذار می‌شود.

انتهای پیام
captcha