اقتدار حضرت خدیجه در تأیید پیامبر(ص) مقابل مخالفان
کد خبر: 4049026
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه بانوان بیان کرد:

اقتدار حضرت خدیجه در تأیید پیامبر(ص) مقابل مخالفان

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه بانوان گفت: حضرت خدیجه(س) از لحاظ قوای احساسی و درونی آنچنان قوی بوده و اقتدار داشتند که در برابر تمامی مخالفان پیامبر(ص) ایشان را تأیید کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه بانوان، ۲۳ فروردین در همایش «خدیجه؛ مادر امت» ویژه بزرگداشت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه رسیدن به الگوی سوم بی نظیر است، گفت: البته رسیدن به این هدف ساده نیست. اگرچه زنان ایرانی این الگو را به کرات در زندگی خود پیاده کرده اند، اما پیاده‌سازی کامل آن در جامعه امری ساده نبوده و باید برای آن تلاش کرد.

وی در ادامه ضمن ارائه تعریفی از مفهوم زن قدرتمند در جامعه، افزود: اگر بتوانیم نقاط پیچیده جمع بین نقش‌های متفاوت‌ را در خود محقق کنیم، کاری کرده‌ایم کارستان.

علاسوند در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: دختر پیامبر(ص) راهبه‌ای در دیر نبود که فقط به ذکر و عبادت بپردازد، بلکه ایشان به عنوان همسر امیرالمومنین(ع) و مادر فرزندان خویش، نقش ویژه‌ای در این زمینه داشتند.

وی افزود: اگر فصل همسری و مادری ایشان را بخوانیم، انسان اینگونه می‌اندیشد که حضرت زنی بوده است که جز دغدغه همسر و فرزندان فکر دیگری نمی‌کرده است. خانه فاطمه(س) مرجع و امید مردم نیازمند و نیز مرجع قضاوت و داوری بوده است. آن حضرت شخصیتی بودند که بزرگ‌ترین علم سیاسی در اسلام را بلند کرده و جان خود را پای آن گذاشتند.

علاسوند تصریح کرد: این بانوی بزرگوار تمامی ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی را در خود داشتند. مدیریت احساسات مختلف، قدرت می خواهد؛ چراکه این احساسات با هم متفاوت هستند و این گونه مدیریت در مختصات زن غربی وجود ندارد. وجود حضرت خدیجه(س) جمع بین تمامی این ویژگی ها بود که علم نیز پاسخی برای آن ندارد.

وی با بیان اینکه وجود حضرت امیر(ع) نیز همین گونه بوده است، افزود: نقطه عطف ادیان الهی این بود که انسانی تربیت شود تا ضمن دارا بودن تمامی خصائل بندگی و اثرگذاری، انسانی مقتدر، قوی، پر احساس و ایثارگر باشد و در عین حال نیز در نقطه اوج اثرگذاری قرار داشته باشد.

علاسوند بیان کرد: بانوان سلسله مراتب بیشتری نسبت به مردان دارند. اینکه فردی در اوج اقتدار و توانمندی در بافت خانواده همسر فروتن و اهل قنوت باشد، بسیار مشکل است.‌ این مسئله نقاط تمدنی متفاوت ما در حوزه زن و خانواده است. حضرت خدیجه(س) در وهله اول انسانی باهوش، انتخابگر و اهل تشخیص بود و آگاهی کاملی نسبت به همه امور داشت.

وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) از لحاظ قوای احساسی و درونی آنچنان قوی بوده و اقتدار داشتند که در برابر تمامی مخالفان پیامبر(ص) ایشان را تأیید کردند. ایشان تمامی اموال خود را صرف اسلام کرده و از همه چیز گذشتند.‌ آن حضرت در وقت و به موقع تمامی دارایی خود را برای ایده ای نو و ناشناخته به نام اسلام صرف کردند. ایشان تمامی‌ ارزش های جاهلی و اشرافی را برای پیامبر(ص) پشت سر گذاشتند و به سمت اسلام آمدند.

وی اظهار کرد: آن حضرت بنده ای بود اثرگذار، مستقل، مقتدر و مومن که در سلسله مراتب رویدادهای مختلف، خداوند آرمان او بود و پیامبر(ص) را نیز در این مسیر دوست داشت. ما امروز باید استانداردهای خود را مانند ویژگی های آن حضرت ناب و خالص کنیم.

یادآور می شود، در پایان این مراسم، با حضور مسئولان حاضر، از مادران و همسران چهار شهید والامقام تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha