از دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان
کد خبر: 4048683
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
چهل و هفتمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین؛

از دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

چهل و هفتمبن روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی سپری می‌شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان افزایش کمک نظامی به اوکراین است و در همین حال روسیه هشدار داده که کی‌یف برای قتل عام گسترده غیرنظامیان در لوهانسک آماده می‌شود.

به گزارش ایکنا، چهل و هفتمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی سپری می‌شود که با دامن زدن غربی‌ها به جنگ، هنوز امیدی به پایان این منازعه نیست.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه برابر با پنجم اسفند ماه،در واکنش به درخواست کمک رهبران جمهوری‌های دونباس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر داد و در عین حال تأکید کرد که به هیچ عنوان قصد اشغال این کشور را ندارد و هدف از عملیات نظامی را خلع سلاح و نازی‌زدایی کردن کشور اوکراین دانست.

درخواست کمک زلنسکی از اروپا و تنفر او از دیپلماسی ناتو

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جدیدترین پیام ویدئویی خود خطاب به مردم این کشور گفته است که چند روز آینده برای جنگ حیاتی است.

زلنسکی با اشاره به اینکه نیروهای روسیه عملیات‌های بزرگ‌تری را در شرق اوکراین انجام خواهند داد گفت: مسکو از پذیرش مسولیت جنایات جنگی در اوکراین خودداری می‌کند؛ اما زمان آن خواهد رسید که آن‌ها همه چیز را بپذیرند و واقعیت را انکار نکنند. 

دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی از جمله آلمان خواست تا کمک‌های بیشتری به این کشور ارائه کنند. 

زلنسکی گفت که در گفت‌وگو با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان درباره چگونگی تقویت تحریم‌ها علیه روسیه و وادار کردن مسکو به پذیرش صلح صحبت کرده است. 

وی ادامه داد: آن‌ها زندگی میلیون‌ها نفر را نابود و جنگ تمام عیار را آغاز کردند؛ اما طوری رفتار می‌کنند که انگار ما مقصریم.

 رئیس‌جمهور اوکراین که از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین همواره از ناتو خواسته تا اقدامات محکم‌تری در قبال مسکو در پیش بگیرد و پیش از بحران اخیر خواستار پیوستن کشورش به این ائتلاف نظامی بود، در مصاحبه‌ای هم که روز یکشنبه (دیروز) پخش شد، گفته است که دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی ناتو ندارد.

او در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: وقتی در دیپلماسی کار می‌کنید، هیچ نتیجه‌ای وجود ندارد. همه اینها بسیار بوروکراتیک است. به همین دلیل است که نحوه صحبت من با آن‌ها کاملاً موجه است. من دیگر جانی برای دادن ندارم. من دیگر هیچ احساسی ندارم، دیگر علاقه‌ای به دیپلماسی آن‌ها که منجر به نابودی کشورم می‌شود، ندارم.

از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، زلنسکی، ناتو را مورد انتقاد قرار داده و آن را ضعیف و با اعتماد به نفس پایین توصیف کرده است. 

ادعای چچن درباره حمله مجدد روسیه به پایتخت

«رمضان قدیروف» رئیس منطقه چچن در روسیه و از متحدان قدرتمند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه،  امروز دوشنبه گفت که نیروهای روسیه نه تنها به بندر تحت محاصره ماریوپل، بلکه به کی‌یف پایتخت و دیگر شهرهای اوکراین نیز حمله خواهند کرد.

دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

قدیروف در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: نه تنها به ماریوپل، بلکه به مکان‌ها، شهرها و روستاهای دیگر نیز حمله خواهد شد.

وی افزود: لوهانسک و دونتسک، ما در وهله اول (آن‌ها را) به طور کامل آزاد خواهیم کرد... سپس کی‌یف و همه شهرهای دیگر را خواهیم گرفت.

قدیروف که اغلب خود را به عنوان سرباز پیاده‌نظام ولادیمیر پوتین توصیف می‌کند، تاکید کرد که نباید در مورد کی‌یف شک کرد. قدیروف گفت: به شما اطمینان می‌دهم که یک قدم به عقب بازنمی‌گردد.

خسارت نظامی اوکراین در 24 ساعت اخیر

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم امروز دوشنبه اعلام کرد که در عملیات روز گذشته نیروهای مسلح روسیه در اوکراین، تجهیزات گردان پدافند موشکی اس-300 که اوکراین از اروپا دریافت کرده بود در حومه جنوبی شهر دنیپرو  منهدم شد.

دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

وی افزود: چهار سکوی پرتاب اس-300 و  25 پرسنل نیروهای مسلح اوکراینی در نتیجه عملیات نظامی روسیه، هدف قرار گرفتند و دو جنگنده سوخو-25 اوکراین نیز در نزدیکی شهر «ایزیوم» ساقط شدند.

کوناشنکوف همچنین در گزارش میدانی خود از جنگ اوکراین گفت: ما 78 تأسیسات نظامی اوکراین را در 24 ساعت گذشته هدف قرار دادیم و بالگرد «ام-24» اوکراین نیز در منطقه خرسون ساقط شد.

اصرار اتحادیه اروپا بر گزینه نظامی برای پایان دادن به مناقشه اوکراین

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه پس از سفر به اوکراین در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.

دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

وی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سلاح‌هایی را که درخواست کرده است، در اختیار این کشور قرار دهد و تأکید کرد که ظرف چند روز و نه چند هفته پیش رو باید تصمیماتی را برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند و اتحادیه اروپا در همین راستا هر آنچه را می‌تواند برای کمک به اوکراین به کار گیرد.

اوکراین: اندیشیدن به مذاکره با روسیه دشوار است

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با شبکه ان بی‌سی اعلام کرده است که پس از حملات به شهرهای بوچا و کراماتورسک حتی اندیشیدن به مذاکره با روسیه بسیار دشوار است.

با این حال وی تاکید کرد: اگر مذاکره با روس‌ها از وقوع حملات مشابه در اوکراین جلوگیری کند، باید از این فرصت استفاده کنیم. 
رسانه‌های غربی روز جمعه از حمله موشکی روسیه به ایستگاه راه آهن شهر کراماتورسک واقع در شرق اوکراین و کشته شدن دست‌کم ۵۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر خبر دادند. 
دولت اوکراین هر روز اتهامات جدیدی را متوجه نظامیان روس می‌کند که کشتار غیرنظامیان در منطقه بوچا در حومه کی یف از جمله آن‌ها بود. 

در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) به دنبال اعلام آزادی تمامی مناطق پایتخت از کنترل نیروهای روسیه، رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد. 
مسکو با انکار هدف قراردادن غیرنظامیان گفت که تصاویر بوچا، ساختگی و برای توجیه اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو و منحرف کردن مذاکرات صلح بوده است.

روسیه: اوکراین به دنبال قتل عام گسترده در لوهانسک است

از سوی دیگر ژنرال میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه هشدار داده است که کی‌یف با حمایت کشورهای غربی برای قتل عام گسترده غیرنظامیان در «لوهانسک» آماده می‌شود.

دامن زدن غرب به جنگ تا تبادل اتهام‌ها درباره قتل عام غیرنظامیان

 میزینتسف هشدار داد که کی‌یف با کمک چندین کشور غربی در حال آماده شدن برای قتل عام گسترده غیرنظامیان است تا ارتش روسیه و نیروهای جمهوری خلق لوهانسک را مقصر این جنایات جلوه دهند.

این مقام دفاعی روس ادامه داد که خبرنگاران رسانه‌های خارجی از قبل وارد یک بیمارستان محلی در شهر «کرمنایا» در منطقه «سورودونستک» شده‌اند تا از اقدام تحریک‌آمیزی که ارتش اوکراین برای آن آماده می‌شود و شامل تیراندازی به سمت آمبولانس‌ها از سوی نیروهایی که به‌عنوان نیروهای روس نمایش داده می‌شود، تصویربرداری کنند.

انتهای پیام
captcha