تولید علم؛ اولین شاخصه تمدن اسلامی
کد خبر: 4045109
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

تولید علم؛ اولین شاخصه تمدن اسلامی

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: اولین شاخصه تمدن نوین اسلامی تولید علم است و عناصر و ارکان اساسی تولید علم نیز دانشگاه‌ها، دانشمندان و نخبگان هستند، چراکه این موارد هستند که مولد علمی هستند و دیگران نیازمند این افرادند.

محمد جواد سلمان‌پور، سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد سلمان‌پور، سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، امروز، ششم فروردین‌ماه، در مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگی ـ زیارتی دانشجویان بین‌المللی سراسر کشور که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری حدود 10 سال گذشته سخن از پیچش تاریخی به میان آوردند و بیش از 20 سال سخن از تمدن نوین اسلامی می‌کنند که بارها تکرار شده است.

وی ادامه داد: پیچش تاریخی یک پیش‌بینی بود که ما امروز نشانه‌های تحقق این پیش‌بینی را مشاهده می‌کنیم. تمدن نوین اسلامی پس از این پیچش تاریخی شروع به ظهور و نمود پیدا خواهد کرد، اما رسالت دانشجویان بین‌الملل در این پیچش تاریخی و تمدن نوین اسلامی چیست؟

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: حضور دانشجویان غیرایرانی نخبه در این جشنواره نشان می‌دهد که در کشورهای خودشان تاریخ‌ساز و عناصر تمدن نوین اسلامی هستند. ما معتقد هستیم اگر هفت عنصر و ویژگی در درون یک فرد که وارد دانشگاه می‌شود، پدید آید، برخوردار از هویت دانشجویی است. اولین عنصر، هویت علمی، هویت نمادین به این معنا که دانشجو نماینده و نمایاننده آلام، دردها و شادی‌های مردم کشور خود است. البته در جایی که حکومت با مردم یکی باشد، بالطبع نمایاننده و نماینده حکومت و مردم با هم است.

وی بیان کرد: سومین عنصر، هویت سیاسی، بدین منظور که غیرت‌ورزی برای پیاده کردن آنچه که به آن معتقد هستیم، هویت جنبش و رویش، هویت نقد و تحلیل، هویت فرانگری اینکه فرد بتواند آینده را به خوبی مشاهده و تحلیل کند، هویت اجتماعی، علم خود به خود رنگ و سبقه‌ای به روح دانشجو می‌بخشد و این هویت تمام رفتارهای دانشجو را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در نهایت هویت معنوی که هر کدام از این هفت مؤلفه می‌تواند یک کتاب باشد و به موضوعات مختلف پرداخته شود.

سلمان‌پور گفت: هویت علمی برای دانشجویان مقطع کارشناسی به این معناست که دغدغه تولید علم داشته باشند و روزی به جایی برسد که مرز دانش را جا به جا و توسعه دهند تا مردم جهان سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند. همچنین در مقطع ارشد و دکتری باید به تولید این هویت علمی برسد. چرا این هویت علمی ضروری است؟ دلایل متعددی وجود دارد که اهمیت ضروری بودن هویت علمی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: اما دلیل مهمی که بحث را مرتبط به تمدن نوین اسلام می‌کند این است که بعضی از کشورهای زبل که ما به آن‌ها استکبار می‌گوییم از دو و نیم قرن گذشته به یک فرمول رسیدند که اگر بتوانند این کار را با دنیا انجام دهند، دنیا به راحتی به کام آن‌ها خواهد بود و به راحتی می‌توانند اراده خود را بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل کنند و آن عبارت نیازمندسازی سایر کشورها به خودشان بود.

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان یادآور شد: این پیچش تاریخی شیشه آن غول استکبار را ترک انداخته است. از دو و نیم قرن گذشته به شیوه‌ها و شگردهای مختلف ملت‌ها را به خود نیازمند کردند. اگر احساس نیاز به هر موضوعی داشته باشید، برای آن هزینه می‌دهید.

ایجاد نیاز در کشورها شیشه عمر کشورهای استکباری است

وی ادامه داد: اگر به هرچه احساس نیاز کنیم، برای آن هزینه می‌کنیم، ما این همه شهید دادیم برای بودن خدا و دین در زندگیمان برای وطن و حفظ استقلالمان ما برای احساس نیازمان شهید دادیم از طرفی این کشورهای زبل استکباری به شیوه‌های مختلف احساس نیاز ایجاد کردند، از این جهت امروز بسیاری از کشورها برای حفظ کشورهای استکباری هزینه می‌کنند، از آنان اطاعت می‌کنند و هر قراردادی را امضا می‌کنند.

سلمان‌پور اظهار کرد: ایجاد نیاز در کشورها شیشه عمر کشورهای استکباری است و انقلاب اسلامی این شیشه را ترک انداخت. اگر امت اسلامی امت الگو است، باید تمام ملل به امت اسلامی احساس نیاز کنند، باید جهان و ملل به امت اسلامی احساس نیاز کنند، دنیا باید به دنبال خدا و پیامبران حرکت کند، به‌دنبال امت پیامبران و پیامبر اسلام حرکت کند، اما متأسفانه همه برعکس است و امت اسلامی احساس نیاز به آنان کرد و به دنبال آنان حرکت کردند و آنان هرگز اجازه نخواهند داد به آنان برسیم و می‌گویند همواره باید پشت سر آنان حرکت کنیم.

وی افزود: احساس نیاز باعث شده که کشورهای جهان را به چهار درجه تقسیم کنند، درجه یک که حدود چهار میلیون نفر یعنی همان مسیحیان و یهودیان صهیون هستند، درجه دو که مردم اروپا و آمریکا هستند، درجه سه کشورهای در حال توسعه هستند و درجه چهار هم مردمی هستند که به حساب نمی آیند، اما پیچش تاریخی یعنی این تبعیض باید کنار رود.

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: آنچه در اوکراین مشاهده می کنیم، نمود همین تقسیم‌بندی است، اما عجیب است که در برابر این تبعیض دنیا ساکت است و این قصه تبعیض قصه بسیار تلخی است.

وی گفت: اولین طبقه‌ای که احساس نیاز به کشورهای استکباری کردند، نخبگان و روشنفکران بودند که رفع این نیاز را در فرنگ می‌دیدند و می‌بینند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که برای علم باید به کشورهای اروپایی و آمریکا رفت و پیچش تاریخی یعنی این احساس نیاز در حال از بین رفتن است.

سلمان‌پور بیان کرد: ما فتوای رهبری داریم که بمب هسته‌ای حرام است و قصه این است، چراکه ایران بدون نیاز به آنان در دانش هسته‌ای به جایی رسیده از این ناراحت هستند این یعنی ما به دنیا فهمانده‌ایم که می‌شود بدون آنان به جایی برسیم و اما امت اسلامی چگونه می‌تواند سایر امت‌ها را نیازمند کند؟ پاسخ این است که برای ایجاد این نیاز بیشترین نیاز ما در حوزه علم و دانش است.

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ادامه داد: اولین شاخصه تمدن نوین اسلامی تولید علم است و عناصر و ارکان اساسی تولید علم نیز دانشگاه‌ها، دانشمندان و نخبگان هستند، چراکه این موارد هستند که مولد علمی هستند و سایر امم نیازمند این افرادند. امروز جهان از شاخصه‌های اسارت بار علم که کشورهای استکباری تعریف کردند، نجات می یابد.

سلمان‌پور تصریح کرد: ایران در هفت حوزه بدون تکیه بر کشورهای استکباری به جاهایی رسیده و علاوه بر این هفت حوزه در سایر علوم نیز می‌تواند آن را به جهان اسلام عرضه کند و ما به این مفتخر هستیم که علم و دانش به صورت عادلانه در کره زمین توزیع شود.

وی گفت: امروز بزرگترین ظلم روی کره‌زمین در حوزه علم است و توزیع، تقسیم و انتقال علم به‌گونه ای‌ است که مردم زیادی نیازمند باشند و ما مفتخریم که پرچم توزیع عادلانه علم را بر هزاره سوم بلند کردیم از طرفی رسالت شما نخبگان رسالت سنگینی است و شما پشت فرمان تاریخ نشسته‌اید و این فرمان تاریخ را دارید به‌سوی خشنودی خدا می‌برید، لذا اگر عدالت در توزیع علم تحقق یابد عدالت در همه حوزه‌های اقتصاد، سیاست و اخلاق محقق خواهد شد.

انتهای پیام
captcha