نگاهی به مؤسسات قرآنی قم در سالی که گذشت
کد خبر: 4044668
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مؤسسات قرآنی قم در سالی که گذشت

در سال 1400 فعالیت‌ها و برنامه‌های مهم و متنوعی از سوی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان قم صورت گرفت که اهم آنها تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

قرآنبه گزارش ایکنا از قم، در سال گذشته مؤسسات قرآنی استان قم با مشکلات متعددی اعم از مسائل مالی و نیز همه‌گیری کرونا مواجه بودند اما با وجود این مسائل و مشکلات برخی از این مؤسسات در امر آموزش قرآن‌آموزان و برگزاری مراسم و همایش‌های مختلف خوش درخشیدند که در ادامه به تشریح فعالیت برخی از آنان در سال 1400 می‌پردازیم.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نسیم ثقلین

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نسیم ثقلین با مدیریت مرتضی ابراهیمی در سال 1400 به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خطرات همه‌گیری کرونا تمام کلاس‌های آموزشی خود را به صورت مجازی برگزار کرد و از کل کشور مخاطب داشت. آموزش‌های این مؤسسه شامل پنج دوره تجوید قرآن، هفت دوره حفظ و تثبیت قرآن، سه دوره صوت و لحن بوده است که در مجموع در این آموزش‌ها 300 نفر شرکت کردند.

دوره تفسیر مجازی قرآن کریم نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در این مؤسسه برگزار شد، این دوره در حدود 300 نفر مخاطب داشت که به صورت آفلاین کلیپ‌های آموزشی را مشاهده و آموزش می‌دیدند.

همچنین سلسله جلسات مشاوره حفظ قرآن کریم با حضور اساتید ممتاز حفظ  در شش جلسه به صورت مجازی برگزار شد که در هر جلسه در حدود 200 نفر شرکت داشتند.

بزرگداشت برگزاری اولین نماز جمعه با مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارک جمعه در مردادماه و مسابقه خطبه غدیر به مناسبت اعیاد قربان و غدیر نیز با حضور 170 نفر به همت مؤسسه نسیم ثقلین در سال 1400برگزار شد.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان

کانون فرهنگی هنری تبیان قم (مسجد محمودیه) با مدیریت احمد بهشتی در سال 1400 در بین 2600 کانون‌ فرهنگی هنری مساجد کشور در جشنواره ملی انتخاب برترین‌ها (فهما) رتبه برتر را کسب کرد. مسجد «محمودیه» مسجدی است که کانون تبیان در آن فعالیت دارد و در طول شبانه‌روز به جز زمان اقامه نماز به مدت 12 تا13 ساعت باز و فعال است.

در این کانون برنامه‌های گسترده آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ورزشی و پژوهشی به صورت خودجوش و با محوریت نوجوانان و جوانان انجام می‌شود.

موسسه تبیان

همچنین کلنگ احداث مجموعه شهربازی معارفی به همت این مؤسسه 11 اردیبهشت 1400 با حضور تعدادی از مسئولان استان قم در حاشیه بلوار پیامبراعظم(ص) قم به زمین زده شد و قرار است تا اواسط سال 1401 به بهره‌برداری برسد.

این مؤسسه در سال 1400 در ماه مبارک رمضان مراسم جزءخوانی قرآن را با حضور پرشور نوجوانان و جوانان مؤسسه و کسبه بازار برگزار کرد.

برگزاری کلاس‌های حفظ جزء سی قرآن ویژه نوجوانان 9 تا 12 سال و کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه نوجوانان 9 تا 15 سال، برگزاری کلاس‌های تفسیر قرآن ویژه گروه سنی 9 تا 18 سال به صورت مجزا و نیز گروه سنی 12 تا 18 سال از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال گذشته بود.

برگزاری محفل انس با قرآن مصادف با میلاد امام حسن مجتبی(ع)، ساخت دارالقرآن مؤسسه با زیربنای حدود 800 متر در چهار طبقه، برگزاری کلاس‌های قصص قرآن کریم ویژه کودکان، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف با هم‌خوانی قرآن کریم در اعمال ام‌داوود، برگزاری مراسم قرائت ترتیل روزانه یک صفحه قرآن کریم پس از نماز مغرب و عشا نیز از فعالیت‌های انجام شده توسط مؤسسه  تبیان در سال 1400 است.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالیقین

مؤسسه نورالیقین با مدیریت مائده آل‌مرتضی بیش از سی سال سابقه فعالیت در امور قرآنی و فرهنگی را دارد که شرح فعالیت‌های این مؤسسه در سال ۱۴۰۰ به این منظور است:

1- برگزاری کلاس‌های آموزشی طرح جامع رضوان ویژه عموم بانوان؛ این طرح شامل آموزش کل تفسیر قرآن‌کریم برمبنای تفاسیر نمونه، نور، نسیم حیات و المیزان از سال 96 در حال اجرا است. این طرح هم‌اکنون به جزء سیزدهم رسیده است. آموزش احکام رساله، نهج‌البلاغه، صرف و نحو و سبک زندگی اسلامی از دیگر برنامه‌های آموزشی طرح جامع رضوان است.

مطالب ارائه شده در کلاس‌های اصلی در قریب به ۵۰ شعبه مؤسسه نورالیقین در اقصی نقاط شهر و روستاهای اطراف توسط بیش از ۳۰۰ مربی مؤسسه نورالیقین مرور می‌شوند.

همچنین در کنار آموزش‌های حضوری در گروه مجازی عشاق المهدی(عج) مؤسسه نورالیقین با قریب به ۹۰۰ عضو این آموزش‌ها تکرار و مرور می‌شوند.

2- برگزاری کلاس‌های آموزشی طرح جامع مشکات ویژه اساتید، مربیان و استعدادهای برتر؛ این طرح شامل تفسیر هشت ساله سوره نسا بر اساس تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع‌البیان و آموزش تخصصی و مفصل (دقیق و گسترده) اصطلاحات به صورت حضوری و مجازی (در حال اجرا از سال 96) است.

در این کلاس‌ها تدریس توسط استاد حسینی آل‌مرتضی در جلسات هفتگی روزهای دوشنبه به مدت ۲ ساعت تفسیرتخصصی و ۱ ساعت صرف و نحو تخصصی به صورت حضوری برگزار می‌شود که گاهی به منظور تربیت مدرس فرصت تدریس به سایر مدرسین مستعد نیز داده می‌شود.

3- واحد حفظ مؤسسه نورالیقین کلاس‌های خود را به دو صورت حضوری و غیرحضوری در دو قالب ترتیبی و موضوعی برگزار می‌کند.

شاکله این کلاس‌ها در سه گروه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان در دوره‌های بلند مدت و کوتاه‌مدت می‌باشد. کلاس‌های غیرحضوری نیز در سه گروه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت که به صورت تلفنی و مجازی (آنلاین)، دو جلسه در هفته برگزار می‌شود.

مؤسسه نورالیقین

4- ویژه برنامه‌های حضوری و مجازی مؤسسه نورالیقین در ماه مبارک رمضان سال۱۴۰۰ شامل تدریس روزانه تفسیر قرآن کریم توسط استاد آل مرتضی و سایر اساتید برجسته مؤسسه نورالیقین به مدت ۲ ساعت (تفسیر سوره مبارکه هود از ابتدا تا پانزدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن از پانزدهم تا انتهای ماه مبارک رمضان)؛ قرائت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان برجسته مؤسسه نورالیقین و حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛ شرح روزانه فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی؛ برگزاری ویژه برنامه‌های وفات حضرت خدیجه(س)، میلاد امام حسن مجتبی(ع)، شهادت مولای متقیان امیر مومنان(ع)، شب‌های قدر بود.

5- برگزاری بیست‌ودومین همایش غدیریه که شامل قرائت زیارت امین‌الله و امیرالمؤمنین(ع)؛ شرح و تفسیر خطبه غدیر توسط استاد حسینی آل مرتضی؛ مدیحه‌سرایی؛ ادای نماز قبل از زوال از دیگر برنامه‌های سال 1400 این مؤسسه بود.

6- برگزاری سلسله جلسات معرفتی اصحاب امام حسین(ع) در طول ماه محرم و برگزاری ویژه برنامه‌های روز عاشورا و اربعین حسینی، مراسم عزاداری خرابه‌نشین شام در قالب نمایش از ویژه برنامه‌های مؤسسه نورالیقین در ماه محرم سال 1400 بود.

7- برگزاری ویژه برنامه جشن پیروزی انقلاب اسلامی شامل: حضور در بیت امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب، برگزاری مراسم مناجات و قرائت دعای کمیل همزمان با فرارسیدن «لیله‌الرغائب» همراه با تعزیه‌خوانی برای امام راحل(ره) و شهدای انقلاب، تجدید میثاق با شهدا در گلزار شهدا علی بن جعفر(ع)، برگزاری ویژه برنامه جشن بزرگ انقلاب در مکان مؤسسه نورالیقین، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا در هر یک از شعب هیئت و شرکت در راهپیمایی از برنامه‌های مؤسسه نورالیقین در دهه فجر پارسال بود.

8- مسابقه با موضوع «تطبیق ویژگی‌های بانوی تراز انقلاب اسلامی با محوریت آیات قرآن کریم»، مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت کتاب رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مبانی فقهی و حقوقی، تألیف دکتر سید علی مؤمن آل مرتضی در دو سطح (فصل اول) و (فصل اول و دوم)، برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان نیز به همت مؤسسه نورالیقین برگزار شد.

9- آزمون مجازی «سوره مبارکه هود(ع)» با حضور قریب به ۳۰۰ داوطلب در ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰؛ مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت کتاب مراحل خلقت انسان با حضور بیش از ۶۰۰ داوطلب در ۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از دیگر برنامه‌های این مؤسسه در سال 1400 بود.

10- تعظیم سایر شعائر مذهبی و ملی مانند مراسم سوگواری رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، ولادت نبی‌اکرم(ص) و امام صادق(ع)، ولادت و شهادت حضرت زهرا(س) و ائمه‌اطهار(ع)، بزرگداشت دهه کرامت، برپایی مراسم اعیاد شعبانیه، شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان، بزرگداشت هفته دفاع مقدس، روز جهانی قدس به همت این مؤسسه انجام شد.

11- اقدام به امور خیریه در حوزه‌های کمک به نیازمندان (تهیه ماهانه بسته‌های معیشتی برای افراد، تهیه جهیزیه، تامین اقلام دارویی، قربانی گوسفند، قرض‌الحسنه، کمک هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج در سال 1400 به همت مؤسسه نورالیقین انجام شد.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعه الآیات کریمه

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعه الآیات کریمه با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین قادر امینی درسال 1400 طبق برنامه و خط مشی خود در حوزه پژوهش فعالیت داشته و با تشکیل قرارگاه‌های مختلف اعم از قرارگاه پژوهشی آیات، قرارگاه آموزشی آیات، قرارگاه عمرانی آیات، قرارگاه هنری آیات به فعالیت در حوزه‌های مختلف پرداخت، این مؤسسه با 130 پژوهشگر همکاری دارد و ده‌ها طرح و جزوه و کتب آموزشی را ارائه کرده است.

قرآن

همچنین برگزاری دوره تربیت مربی قرآنی از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه بود؛ مؤسسه جامعه ‌الایات ‌الکریمه در سال 1400 در جهت کمک به تولیدات هنری اسلامی در زمینه آموزش معارف دینی، ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند و برنامه‌های تلویزیونی را شروع کرده است.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تدبر در کلام وحی

مؤسسه تدبر در کلام وحی با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صفرزاده در سال 1400 پنج دوره ویژه طلاب در شهرهای زاهدان، کرج، تبریز، تهران و قم و سه دوره ویژه طلاب خارجی جامعه‌المصطفی برگزار کرد.

برگزاری بیش از 200 دوره  آموزش معرفتی تدبر در قم و سایر استان‌ها به صورت مجازی و حضوری با حضور بیش از 6 هزار نفر در طول یک سال از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال گذشته است.

دو دوره ویژه دانشگاهیان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید و هیئت علمی دانشگاه به صورت مجازی با حضور بیش از 100 نفر در سال 1400 به همت این مؤسسه برگزار شد که در سال جدید هم ادامه دارد.

سه دوره بین‌الملل به زبان انگلیسی در سال گذشته در این مؤسسه شروع شده و دوره به زبان عربی نیز در ماه مبارک رمضان امسال تدریس می‌شود.

کادر شاغل درمؤسسه در سال 1400 در دفتر مرکزی دو نفر بودند که علاوه بر این افرادی هم در شعبه مرکزی و شعبات دیگر به صورت افتخاری همکاری دارند.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کربلایی کاظم

فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مرحوم کربلایی کاظم با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر کریمی در سال 1400 به شرح زیر است:

1- برگزاری چهار ترم آموزشی از فروردین تا اسفندماه سال گذشته در قالب 24 کلاس آموزشی حفظ قرآن کریم، سه کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، دو کلاس آموزش تجوید قرآن کریم و مجموعاً 29عنوان کلاس با بهره‌گیری از شش استاد مجرب و با سابقه.

2- برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن با حضور بیش از ۵۰ مربی و مدرس حفظ در تابستان سال ۱۴۰۰ با استفاده از اساتید و مدرسین ممتاز استانی و کشوری.

3- طراحی و تولید ابتدایی نرم‌افزار بزرگ معجزه قرآن در راستای معرفی شخصیت آسمانی مرحوم کربلایی محمد کاظم کریمی ساروقی با بهره‌گیری از بانک پیشرفته اطلاعات صوتی، تصویری، اسناد و مدارک، دستنوشته‌ها، عکس و سایر اسناد.

موسسه قرآنی کربلایی کاظم

4- برگزاری جلسات خانگی قرآن در شهر مقدس قم در جمع عموم مردم و با شرکت خانواده‌های محترم شهدا و سایر اقشار مختلف مردم و آموزش عمومی قرآن با حضور اساتید این مرکز (این جلسات به صورت دو هفته یک بار در منازل همشهریان برگزار شد.)

5- دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن در شهر مقدس قم و در شهرک پردیسان قم با حضور بیش از ۵۰ مربی و معلم قرآن کریم با بهره‌گیری از اساتید مجرب استانی و کشور در سال گذشته به همت مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم برگزار شد.

گزارش از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha