۷۰ درصد مساجد استان قزوین امام جماعت ندارند
کد خبر: 4043178
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

۷۰ درصد مساجد استان قزوین امام جماعت ندارند

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اظهار کرد: اگرچه بیش از هزار مسجد در این سایت جانمایی شده است اما در عمل صرفاً ۳۵۰ مسجد فعال هستند و ۷۰ درصد مساجد استان فاقد امام جماعت هستند.

موسوی مسئول امور مساجد قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا موسوی در نشست خبری که امروز ۲۴ اسفند در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین برگزار شد تصریح کرد: برای اولین بار در کشور در اقدامی بی‌نظیر نقشه مساجد استان را تهیه کردیم، در این نقشه فعالیت مسجد، وضعیت مسجد، آدرس و موقعیت جغرافیایی مسجد قرار داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات ۱۱۴۴ مسجد استان در سامانه‌ای به آدرس اینترنتی M_qa.ir ثبت شده و با جست‌وجو در این سامانه می‌توان به اطلاعات کامل هر مسجد دست پیدا کرد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اظهار کرد: اگرچه بیش از هزار مسجد در این سایت جانمایی شده است اما در عمل صرفاً ۳۵۰ مسجد فعال هستند و ۷۰ درصد مساجد استان فاقد امام جماعت هستند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مساجد در تاریخ اسلام بیان کرد: هدف از تشکیل حکومت اسلامی، اقامه قسط و عدل است؛ تشکیل حکومت اسلامی نیز از مسجدالنبی آغاز شده است و آغاز فرماندهی امام زمان (عج) نیز از مسجد کوفه آغاز می‌شود و خاتمه عالم هستی در مسجدالحرام رقم می‌خورد.

موسوی تأکید کرد: رویکرد ما این است که مسجد را به عنوان مرکز فرماندهی، به خوبی به مسئولین معرفی کنیم، مسجد از شئونات ولی فقیه است و در استان‌ها در اختیار نمایندگان ولی‌فقیه قرار دارد، در حال حاضر تنها در ۲۲ استان مرکز رسیدگی به امور مساجد فعال است.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین یادآور شد: برای تاثیرگذاری نقش مساجد باید برای امام جماعت محله‌ها الگوسازی و برنامه‌ریزی کنیم، در این راستا آمار و اطلاعات مربوط به ائمه جماعت استان جمع‌آوری شده و توانمندی، ظرفیت، آسیب و مشکلات آن‌ها احصا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۷۴ نفر از ائمه جماعت استان در سامانه ثبت‌نام کردند، هر کدام به ۵۰۰ سؤال پاسخ دادند و جامعه آماری دقیقی ایجاد شده است که با استفاده از این اطلاعات برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و دوره‌های آموزشی مورد نیاز آن‌ها برگزار می‌شود، تاکنون نیز دوره قرائت احسن و مدیریت رسانه برگزار شده است.

موسوی تأکید کرد: یک بخشی از این تعالیم نیز در حوزه علمیه سطح ۲ است، مهارت تبلیغ، مهارت منبر، تربیت مربی قرآن و مدیریت مسجد از دیگر مواردی است که آموزش داده می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها یک سوم مساجد استان دارای امام جماعت هستند و در این حوزه با کمبود جدی روبه‌رو هستیم، حتی اگر از تمام ظرفیت حوزه علمیه استان نیز استفاده کنیم باز نیمی از مساجد ما خالی از امام جماعت است، در حال حاضر ۶۰۰ طلبه در سطح استان داریم که می‌توانند امام جماعت باشند و باقی طلبه‌های پایه یک تا چهار هستند و آمادگی امام جماعت را ندارند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه دینی داشته باشیم نیاز به طلبه داریم اما در حال حاضر امکانات لازم برای تربیت طلبه محدود است، اگر بخواهیم ۲۰۰ طلبه جدید تربیت کنیم توان اقتصادی لازم را نداریم؛ همچنین ۷ حوزه علمیه در سطح استان قزوین داریم که ۶ حوزه با قدمت بالای ۱۰۰ سال است و صرفاً حوزه علمیه امام صادق (ع) جدید است که آن هم بیش از ۴۰ سال است که تأسیس شده است.

وی افزود: بعد از انقلاب حوزه علمیه جدیدی در استان ایجاد نشده است و تمام حوزه علمیه‌ها در پایین شهر است، با توجه به تغییرات نسلی نوجوانانی که در منزل کلیه امکانات را در اختیار دارند به سختی می‌پذیرند در یک حجره قدیمی بدون تجهیزات زندگی کنند بنابراین به حوزه مراجعه نمی‌کنند، باید حوزه علمیه جدید با امکانات مورد نیاز نسل جدید ایجاد شود.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات مسئله معیشت ائمه جماعات است، در حال حاضر دریافتی ماهانه ائمه جماعات از مبلغ ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، اعتبار و بودجه‌ای در این زمینه در نظر گرفته نشده و بودجه‌های مسجد صرفاً عمرانی است درحالی‌که نیاز است در حوزه فرهنگی و ائمه جماعت سرمایه‌گذاری شود چراکه روحانیون در ترویج فرهنگ نقش اساسی دارند.

وی تأکید کرد: باید تدبیری در این حوزه اندیشیده شود، اگر اعتباری به ائمه جماعات اختصاص داده شود آن‌ها می‌توانند برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا کنند، حوزه علمیه درآمد پایدار دارد و آن نیز صرف شهریه، تغذیه و سایر موارد طلبه‌ها می‌شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین یادآور شد: در حوزه ساماندهی مدیریت مساجد مشکل ما این است که متولیان امر فراوان هستند و هر کدام اعتبار و بودجه خودش را دارد در حالی که اگر این بودجه را یکجا جمع‌آوری کنیم می‌توانیم خدمات تاثیرگذاری انجام دهیم.

وی تأکید کرد: در حوزه عمران و آبادی مساجد خیلی از روستاها مشکل دارند همچنین بسیاری از مساجد نیاز به بازسازی دارند اما بودجه اختصاصی وجود ندارد.

موسوی بیان کرد: معاون عمرانی استاندار جدید در امور مساجد اهتمام لازم را ندارد، هر سال در ایام نوروز ۱۵ مسجد به عنوان اسکان در نظر گرفته می‌شد برای این امر نیاز به همکاری استانداری داریم تاکنون این همکاری صورت نگرفته است اگر چه وعده داده بودند اما در نهایت گفتند که در این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند.

وی بیان کرد: بنا داریم آمایش مساجد کل استان را با همکاری نظام مهندسی انجام دهیم و اقدامات لازم را اجرا کنیم، اما تا زمانی که نگاه مسئولین تغییر نکند نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم، نگاه به مسجد باید فرماندهی باشد در واقع نگاه آرمانی شهر باید طوری باشد که مرکز فرماندهی مساجد باشند اما در حال حاضر در طراحی شهری جدید مساجد در نظر گرفته نمی‌شود، شاهد هستیم که محلات مختلف طراحی و ساخته می‌شود اما اثری از مسجد وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha