نگاهی به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سالی که گذشت
کد خبر: 4042537
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

نگاهی به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سالی که گذشت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم طی ارائه گزارشی از عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۰ گفت: فعالیت‌های این سازمان در سال ۱۴۰۰ در سه حوزه و با در نظر گرفتن اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ و اجرا شده است.

به گزارش ایکنا، پیوند مستحکم مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ تابناک قرآن کریم و تأثیر بی‌بدیل قرآن موجب شد تا سازمان تبلیغات اسلامی در راستای وظایف اساسی خود، ابتدا بخش قرآن را در سال ۱۳۶۱ با حضور جمعی از چهره‌های قرآنی و انقلابی کشور، در مرکز و به تبع آن، کانون‌های قرآن در دفاتر استانی با هدف گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه تأسیس کند.
 
بخش قرآن با ابداع فعالیت‌های نو همچون تصحیح قرآن و نظارت بر چاپ و نشر آن، برگزاری دوره‌های تربیت معلم و مدرس قرآن کریم، اعزام قاریان قرآن به اقصی نقاط کشور و سایر کشورها، استانداردسازی آموزش قرآن در تمامی سطوح و اجرای گسترده قرآن‌آموزی در سطح کشور در قالب طرح‌هایی مانند «بسیج قرآن‌آموزی» و «طرح رمضان» پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های اثرگذار قرآنی در کشور شد.
 
پس از چندی در سال ۱۳۷۶ به علت رشد و گسترش فعالیت‌هایش، رده تشکیلاتی آن به اداره کل ارتقا پیدا کرد. با‌ توجه به ضرورت ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی کشور و با عنایت به سابقه و پیشینیه دو دهه فعالیت‌های قرآنی، بنا به پیشنهاد ریاست وقت سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی و با دعوت جمعی از پیشکسوتان قرآنی کشور به‌عنوان هیئت امناء، این اداره کل در دهم خرداد ۱۳۸۱ با تغییر ساختار تشکیلاتی به یکی از مجموعه‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با نام سازمان دارالقرآن الکریم تبدیل شد.
 

سخن از تغییر ساختار

 
این سازمان از تاریخ ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۷ همزمان با انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و سپس تغییر در حوزه مدیریت، ساختار و رویکرد قرآنی خود را از آبان سال ۱۳۹۸ به فعالیت اثرگذار خود ادامه می‌دهد. سازمان دارالقرآن طی سال 1400 شاهد فراز و فرودهای بسیاری بود. طی این سال گمانه‌زنی‌های در خصوص تنزل جایگاه این سازمان شنیده شد و بر همین اساس جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی سراسر کشور نامه‌ای را خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نسبت به تنزل جایگاه سازمان دارالقرآن الکریم و تبعاتی که می‌تواند برای فضای قرآنی کشور به همراه داشته باشند، ارائه کردند و نسبت به این اقدام هشدار دادند.
نوروز//نگاهی به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۰
 
بعد از این جریان معاونان و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها نشست مجازی را با حضور حجج اسلام‌ روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، معاونان و مدیران این سازمان و ارتباط مجازی با ادارات امور قرآنی سراسر کشور برگزار کردند.
حریزاوی طی این نشست در خصوص شایعات و گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد سازمان دارالقرآن الکریم گفت: هیچ تغییری در ساختار و نحوه فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در سازمان تبلیغات اسلامی مطرح نیست و جای نگرانی وجود ندارد. حال با پایان یافت سال 1400 خبرگزاری ایکنا بر آن شد تا ضمن بررسی برنامه‌های این سازمان گزارش را از روند فعالیت‌های طی شده در طول سال گذشته داشته باشد که در قالب گفت‌وگو با مدیران سازمان دارالقرآن انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.  
 
سیدجعفر صادقی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم طی ارائه گزارشی از عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۰ گفت: فعالیت‌های سازمان در سال ۱۴۰۰ در سه حوزه و با در نظر گرفتن اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ و اجرا شده است. فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم براساس مشارکت و هم‌افزایی با بخش‌های سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه‌های قرآنی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی اجزای مختلف این سازمان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: راه‌اندازی و برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها و پویش‌های مردمی در مناسبت‌های ویژه در بستر فضای مجازی که در قالب شش جشنواره در ماه مبارک رمضان، شامل جشنواره قرآن نور امید با مشارکت ۷۰۰۰ هزار اثر، جشنواره قرآن، خانواده، امید با مشارکت ۳۲۰۰۰ هزار نفر، جشنواره قرآن بهترین پناه با مشارکت ۲۰۰۰۰۰ هزار نفر، جشنواره قرآنی و مجازی استان اردبیل با مشارکت ۵۰۰۰۰ هزار نفر، جشنواره ستاره باران با بازدید حدود یک‌میلیون و 22 هزار نفر در فضای مجازی، جشنواره نور امید با مشارکت شورای عالی قرآن شهرداری تهران با مشارکت ۳۰۰ کنشگر اجتماعی اعم از هنرمندان، افراد شاخص اجتماعی و قرآنی و همچنین راه‌اندازی پویش ملی هر تشکل قرآنی یک هیئت حسینی در ماه محرم با مشارکت ۷۰۰۰ تشکل قرآنی، از جمله برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: حمایت از برگزاری مراسم و محافل قرآنی و اجرای ده‌ها عنوان برنامه در مناسبت‌های دینی و انقلابی با استفاده از ظرفیت اماکن مذهبی و عمومی در ماه مبارک رمضان، هفته وحدت و دهه فجر از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم بوده است. در راستای همین برنامه‌ها، هدایت، راهبری و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان‌ها نیز شکل گرفت و همه استان‌ها با برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس، یک جلسه حضوری در تهران و یک جلسه حضوری در مشهد مورد راهنمایی و راهبری قرار گرفتند و در طول سال نیز رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها به صورت منظم و ماهی یک‌بار صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برنامه‌های ابلاغی گفت: در مرحله اول انتظام‌بخشی، تثبیت و توسعه شبکه قرآنی متصل به سازمان دارالقرآن الکریم بود و در مرحله دوم رصد و پایش خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی از جمله برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم بوده است که این کار مقدمات رصد ۸۰۰۰ هزار خانه قرآن در کشور را مهیا کرد و در حال حاضر بخش مهمی از این کار نیز اتفاق افتاده است. مرحله خوداظهاری خانه‌های قرآنی انجام شده است و در حال حاضر نیز در مرحله بررسی خوداظهاری‌ها قرار داریم.
نوروز//نگاهی به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۰
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: حمایت از فعالیت‌های مردمی ویژه با تأکید بر اتحادیه‌های استانی با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و حمایت از ۲۴۰ تشکل قرآنی از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در سال جاری بوده است.
 
صادقی گفت: حمایت از راه‌اندازی مراکز تربیت قرآنی نورالثقلین و توانمندسازی مربیان و مدرسان نیز در همین راستا صورت پذیرفته است و در حال حاضر ۱۰۰ مرکز قرآنی نیز شناسایی و راه‌اندازی شده‌اند و دوره‌های تربیت مدرس در سطح استانی نیز برگزار شده است. آموزش‌های مربوطه در این خصوص در سطح ملی نیز از طریق سامانه ملی مجازی قرآن و عترت سازمان دارالقرآن الکریم صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در سال جاری، راه‌اندازی و توسعه پیشخوان مجازی سامانه‌های الکترونکی سازمان بود که با در نظر گرفتن اهداف دولت الکترونیک که مورد تأکید مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور است به مرحله اجرا در آمد.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: در این راستا، راه‌اندازی ۱۴ سامانه از سال گذشته آغاز شده است. سامانه‌های آموزش مجازی قرآن و عترت، سامانه مؤسسات و سامانه آزمون‌های حفظ به صورت کامل تحویل داده شده اند و سامانه‌های مدیریت آموزش، سامانه آزمون حفظ عمومی، سامانه خانه‌های قرآن در حال تکمیل و مابقی سامانه‌ها نیز تا نیمه سال ۱۴۰۱ تکمیل و تحویل داده خواهند شد.

صادقی در خصوص سومین اولویت ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم، گفتمان‌سازی محتوای قرآنی هم راستا با اولویت‌های گفتمانی سازمان تبلیغات اسلامی بود که با توجه به مرکزیت موضوع گفتمان‌سازی در راهبرد‌های ششگانه سند تحول سازمان تبلیغات اسلامی، این موضوع مورد تأکید سازمان دارالقرآن قرار گرفت و در سال جاری نیز در همین راستا چندین برنامه از جانب سازمان دارالقرآن الکریم به اجرا در آمد.

چرا مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی برگزار نشد؟

به گزارش ایکنا، برنامه‌های سازمان دارالقرآن طی سال گذشته همراه با شیوع کرونا بود. برخی از برنامه‌های این سازمان سال گذشته محقق نشد که ازجمله آن می‌توان به عدم برگزاری مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی اشاره کرد. این مراسم چند‌سالی است که از سوی متولیان برگزار نمی‌شود. البته این در حالی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چرایی برگزار نشدن دوساله مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که سازمان دارالقرآن متولی برگزاری آن است گفت: برگزار نشدن آن به دلیل مسائل بودجه‌ای نبوده است به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و اگر خداوند توفیق دهد سال 1401 برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم درباره حمایت بودجه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن و تحقق شعار قرآنی کردن کل سازمان تبلیغات از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی گفت: سازمان تبلیغات حمایت‌های خوبی کرده و به نسبت سال‌های قبل همان حمایت‌ها استمرار داشته است، اما مطلوب نیست. قطعاً شعاری که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر قرآنی کردن کل سازمان تبلیغات داد‌ه‌اند به همت و عزم بیشتری نیاز دارد.

‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: آمادگی داریم که شعار قرآنی کردن کل سازمان تبلیغات اسلامی محقق شود؛ قطعاً سازمان تبلیغات هم طی سال‌های گذشته با مضیقه‌ مالی مواجه بوده است که امیدوارم با قول مساعدت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، این شعار‌ها محقق شود.
نوروز//نگاهی به عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۰
وی درباره وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی این سازمان گفت: بودجه سازمان دارالقرآن مانند سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها تابع بودجه کل کشور است و محدودیت بودجه خصوصاً بعد از دولت دوازدهم برای همه نهاد‌ها به وجود آمده است؛ لذا هم در اواخر مدیریت دولت دوازدهم و هم در اوایل مدیریت دولت سیزدهم همه نهاد تحت تأثیر مدل مدیریتی چندین ساله بودجه‌ای کشور بودند و این مضیقه برای همه وجود دارد.

اخوان صباغ افزود: البته بنا را بر این گذاشتیم که هیچ کدام از برنامه‌هایمان را تعطیل نکنیم، بلکه در سال ۱۴۰۰ با توجه به حمایت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تقریباً رقم بودجه‌ای برنامه‌هایمان را در استان‌ها ۷۰ درصد افزایش دادیم و از برنامه‌های صف بیشتر حمایت کنیم؛ لذا بیشترین اعتبارمان را در استان‌ها هزینه کردیم و ستاد مرکزی سازمان دارالقرآن به عنوان یک ستاد پشتیبان برای همه برنامه‌هایی که در استان‌ها اجرا می‌شود، فعال است.

براساس گزارش ایکنا، سازمان دارالقرآن الکریم در سال گذشته با در نظر داشتن شیوع کرونا عملکرد خوبی از خود ارائه داد، اما جا داشت با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پرداخت هرچه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی، ضمن حمایت بیشتر مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی از این نهاد کاملا قرآنی، فعالیت‌های متنوع‌تر، فراگیرتر و جذاب‌تری ارائه کند.
انتهای پیام
captcha