قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از آرامش زن می‌آید
کد خبر: 4041586
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از آرامش زن می‌آید

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: درست است که مرد مسئول تأمین نیازهای مسکن و امثال آن است، اما مسئول تأمین سکینت، زن است؛ زیرا این هنر و قدرت در زن است که آرامش خانه را تأمین کند. صبر و گذشت مادرانه که ملکه فضیلت است در مرد نیست و این قدرت روحی است که یک مرد می‌تواند مشکلات را برطرف کند، نه قدرت بازو؛ قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از سکینت و آرامش زن می‌آید.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان در کنفرانس بین‌المللی «یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده» که امروز، 18 اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: بهترین فتوا در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانواده ذات اقدس الهی است، گاهی در مسائل خانوادگی مانند ارث از خداوند فتوا می‌خواهند اما پیش از بروز مشکلات، سرافرازی و بنیاد خانواده را خداوند متعال خود عهده‌دار می‌شود بدون اینکه کسی از وی استفتا بگیرد.

وی افزود: اصول خانواده از نیاز حقیقی و غریزی سامان ‎‌می‌پذیرد و در آغاز خلقت آدم را کنار حوا و حوا را کنار آدم آفرید و فرمود: این دو یک حقیقت هستند که گاهی به صورت مرد و زمانی به صورت زن در می‌آیند و بدون یکدیگر ناقص هستند؛ لذا نیاز حتمی و قطعی هر مرد، زن است و هر زن، مرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اصل اول خلقت، تبیین زن و مرد در کنار یکدیگر است، افزود: اصل دوم آن است که زن و مرد همانطور که در تبیین و نشر احکام خلیفه الهی هستند، در ایجاد و بقا و در پرورش و آفرینش انسان نیز خلیفةالله هستند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه خلقت بدون همسر سامان نمی‌پذیرد و ناقص است، اظهار کرد: خداوند منزه از آن است که ناقص خلق کند و هنگامی که فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» تنها برای آفرینش مرد یا زن به تنهایی نیست و برای خلقت زن و مرد و هماهنگ کردن این دو صنف از یک نوع است.

وی افزود: انسان در آفرینش و پرورش مجرای فیض خالقیت است، زیرا ذات اقدس الهی حق‌شناسی از پدر و مادر را در کنار پرستش خود یاد می‌کند و می‌فرماید: «أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ، شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت خلق به سوی من خواهد بود.» (سوره لقمان/ آیه 14) زیرا خداوند متعال آفرینش و خلقت فرزند را از راه پدر و مادر انجام می‌دهد لذا هم باید سپاسگزار خداوند و هم سپاسگزار خلیفه‌الله باشیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه هیچ حقی بالاتر از حق پدر و مادر نیست زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آفرینش نیست، تصریح کرد: چنین کاری که آفرینش و خلقت است و با کار خدا آغاز می‌شود باید در تداوم راه، پایان‌بخشی راه و بهره‌برداری از پایانه کار فیض الهی را در نظر داشت.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه خداوند فیض الهی را در نهاد خانواده مستقر کرده‌ است، بیان کرد: تنها عامل تشکیل خانواده، ابقای خانواده، بهره‌بری از خانواده و نتیجه این بهره‌ها در قیامت گرفتن مودت الهی است، لذا هیچ عاملی نمی‌تواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ محبت و مودت الهی.

وی با اشاره به اینکه مودت بالاتر از محبت است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل تشکیل خانواده محبتی است که عاقلانه باشد، مودتی است که عطوفانه باشد و عنصر سوم بقا و برنامه و نظم خانواده است که در آن تقسیم کار باشد که پس از تقسیم عواطف انجام می‌شود.

جوادی‌آملی اظهار کرد: درست است که مسئول تأمین نیازهای مسکن و امثال آن مرد است اما مسئول تأمین سکینت، زن است زیرا این هنر و قدرت در زن است که آرامش و سکینت خانه را تأمین کند. صبر و گذشت مادرانه که ملکه فضیلت است در مرد نیست و این قدرت روحی است که یک مرد می‌تواند مشکلات را برطرف کند، نه قدرت بازو؛ قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از سکینت و آرامش زن می‌آید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه لنگر خانواده به دست زن است، گفت: با وجود سکینت و آرامش مستولی شده در خانه، آبروی هیچ‌ یک از اعضای خانواده از بین نمی‌رود و خانه جای حرف دیگران قرار نمی‌گیرد. لذا، آنچه که پیوند زن و مرد را تأمین می‌کند سکینت و سکان‌داری زن است.

وی با اشاره به اینکه همسرداری و توقع را تعدیل کردن کار بسیار سنگینی است که اگر انجام شود، فرزند چنین خانواده‌ای می‌تواند کشور و مملکت را حفظ کند، افزود: در جریان روابط خانوادگی نرمش حرف اول را می‌زند زیرا این دو نفر هر کدام بخواهند حرف خود را تحمیل کنند، اساس خانواده آسیب می‌بیند.

جوادی‌ آملی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که اعضای یک خانواده، یک قبیله و یک جامعه به منزله یک سنگ مستحکم هستند که کار را بر عهده می‌گیرند اما اگر بخواهند با هم باشند عاطفه لازم است؛ در واقع عاطفه و سکینت مادر اعضای خانواده را کنار یکدیگر جمع می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه پرورش اصلی مربوط به روح است و اعضای بدن تابع روح هستند، بیان کرد: روح که مجرد است زن و مرد ندارد و بدن‌ها دو صنف هستند نه اینکه زن و مرد دو نوع و دو حقیقت باشند، لذا زن و مرد یک حقیقت واحد هستند و این حقیقت مجرد است و تمام احکام و حکم برای آن‌ها مشترک است اما در خصوصیات با یکدیگر فرق می‌کنند. لذا، وظایف در عین حال که حقایق مشترک است، در نحوه اجرا تفاوت دارد.

وی گفت: عده‌ای فکر می‌کنند براساس مبنای حکمت متعالی که روح جسمانیت‌الحدوث و روحانیه‌البقا است، چون در طلیعه جسم قرار دارد زمانی که بالا می‌‎رود همان خصوصیات محفوظ می‌ماند. لذا روح مرد غیر از روح زن است و بالعکس؛ اما براساس حکمت متعالی و گفته‌های ملاصدرا در اینجا سه مسئله مطرح می‌شود یکی ماده، یکی صورت و دیگری سحر برای ماده و صورت.

جوادی‌ آملی تصریح کرد: بدن زن و مرد فرق می‌کند اما صورت نباتی که اول به این بدن می‌آید و سپس به‌صورت حیوانی، سپس انسانی و  در نهایت فرشته تبدیل می‌شود، این صورت روی این بدن و این بدن سکوی پرواز حرکت جوهری است نه اینکه بدن حرکت کند.

وی یادآور شد: در نظریه روح جسمانیت‌الحدوث و روحانیه‌القا منظور جسم با این خصوصیات ذاتی که ساخته شده نیست بلکه این جسم سکوی پرواز است و آن صورت جسمانیت‌الحدوث است. بنابراین، بدن همچنان ماده است و مجرد نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha