فصل پر تب و تاب فعالیت‌های قرآنی کشور؛ از رقابت برای دریافت عنوان قهرمانی تا بررسی تغییر ساختارها
کد خبر: 4040386
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
اهم رویدادهای قرآنی زمستان 1400/

فصل پر تب و تاب فعالیت‌های قرآنی کشور؛ از رقابت برای دریافت عنوان قهرمانی تا بررسی تغییر ساختارها

فعالیت‌های قرآنی کشور در چهارمین فصل سال ۱۴۰۰ همراه با فراز‌ها و فرود‌ها و خبر‌های تلخ و شیرین فراوانی بود و بخش زیادی از این اخبار حول مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم بود.

به گزارش ایکنا، فعالیت‌های قرآنی کشور در چهارمین فصل سال ۱۴۰۰ همراه با فراز‌ها و فرود‌هایی بود و شاید بتوان آن را پررویدادترین فصل سال 1400 نامید، چراکه که بخش اعظم این اخبار را برپایی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم به خود اختصاص داده بود. همچنین برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای گواهی‎نامه تخصصی به قاریان، مدرسان قرائت، برگزاری هفتاد و چهارمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، برگزاری مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، آغاز دهمین دوره طرح سراسری «مشکوة» به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان، رونمایی از مصحف ۱۰ قرائت از سه طریق شاطبیه، طیبه‌النشر و الدره، حرکت کاروان قرآنی انقلاب، انتصاب علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، رفع مشکل بیمه معلمان قرآن با تصویب شغل آموزش آنلاین، برگزاری مرحله نهایی دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، برپایی مرحله نهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت؛ مسابقات قرآن خانواده طلاب اهل سنت و در نهایت برگزاری و معرفی برگزیدگان و پایان یافتن رقابت‌های سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را می‌توان مهمترین رویدادهای این فصل برشمرد. 

بیشتر بخوانید:


 

آزمون نظری دهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهی‎نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم که سومین و آخرین مرحله آزمون‌های این دوره بود، با حضور ۱۱۵ نفر از قاریان و مدرسان برگزار شد. در میان شرکت‌کنندگان این مرحله، قاریان و مدرسان شناخته‌شده‌ای همچون حامد ولیزاده، امید حسینی‌نژاد، سیدجاسم موسوی، مجتبی مینوتن، علی خشنود و داود لاچینانی حضور داشتند.

برگزاری جلسه شورای هماهنگی پس از یک سال تأخیر

هفتاد و چهارمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها چهارم دی ماه در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و طی آن وضعیت ساختارهای قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی و طرح نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. از جمله مهم‌ترین مصوبات این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاونان و مدیران فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی برگزار شد، می‌توان به تصویب ارتقای ساختار قرآنی دانشگاه‌ها اشاره کرد. بر همین اساس مصوب شد تا دستگاه‌هایی همچون وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و ... ساختار قرآنی خود را ارتقا دهند.

افتتاح زبان بیست و یکم ایکنا

همزمان با برپایی نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی از زبان پرتغالی به‌عنوان بیست و یکمین زبان خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رونمایی شد. این مراسم در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/10/10/2304201_154.jpg

پایان جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان میزبان این دوره از جشنواره با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران برگزار شد. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است، عنوان کرد: از روز نزول تا قیامت مبارز طلبیده و اعلام کرده که هیچ کسی مثل یک سوره از قرآن را نخواهد توانست عرضه کند، یک مقداری از اعجاز قرآن مکشوف و بخش‌های زیادی نیز هنوز جزو اسرار است و به مرور زمان کشف خواهد شد. همچنین در این مراسم معاون فرهنگی – دانشجویی وزیر علوم نیز به بیان سخنانی پرداخت که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت.

برگزاری مسابقات قرآن ارتش

مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش و بیستمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های افسری ششم و هفتم دی‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و مفاهیم به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا برگزار شد. این مسابقات به صورت غیرحضوری و با راهیابی منتخبان ادارات پنجگانه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا با قضاوت داوران بین‌المللی و ملی برگزار شد.

مرحله سوم شانزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری آزمون مرحله سوم شانزدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم گفت: آزمون این مرحله از ۲۶ آذرماه و با حضور ۸۶ نفر از حافظان قرآن کریم که حد نصاب‌های لازم را کسب کرده بودند، با معرفی نفرات برگزیده به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در مرحله سوم شانزدهمین دوره، ۲۱ نفر حائز کسب مدرک درجه دو معادل حافظ ممتاز و مدرک کارشناسی ارشد شدند، ادامه داد: از این تعداد، ۷ نفر شامل حافظان خانم و ۱۴ نفر نیز از آقایان هستند.

بنیانگذار دارالقرآن شرکت ملی فراورده‌های نفتی ایران درگذشت

محمود یاوراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشور، بنیانگذار و مسئول دارالقرآن شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران سیزدهم دی‌ماه دار فانی را وداع گفت.

از جمله خدمات وی در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به تأسیس ۶۰ مرکز قرآنی در سراسر کشور، تدوین و تألیف آیین‌نامه داوری و اجرایی مسابقات قرآن کریم، برگزاری بیش از ۱۰ دوره مسابقات قرآن در مجموعه شرکت ملی پالایش و ... اشاره کرد.

ابلاغ دستورالعمل جدید تأسیس مؤسسات قرآنی به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات

پس از تشکیل هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی به منظور ایجاد هماهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی ـ مردمی، توافقی صورت گرفت و طی آن این دو دستگاه آیین‌نامه مشترکی برای صدور مجوز به موسسات تدوین کردند.

بر همین اساس توافقنامه مشترک میان این دو دستگاه در جلسه چهل و سوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دی‌ماه سال ۹۷ برگزار شد، به تصویب رسید و بهمن ماه همان سال نیز ابلاغ شد. به موجب وظایف و اختیارات این هیئت در ماده «۲» مبنی بر «تعیین ضوابط یکسان در موضوع صدور مجوز، نظارت و نحوه حمایت از مؤسسات قرآنی» به پیوست «دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌نامه‌‌های الحاقی» که در جلسه هشتم هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی - مردمی به تصویب رسیده است، جهت اجرا به این دو دستگاه ابلاغ شد.

بررسی جد‌ی‌تر الزامات قرارگاه قرآنی

نشست بررسی چگونگی تحول در ساختار قرآنی کشور با حضور برخی از مدیران دستگاه‌های قرآنی و صاحب‌نظران و کارشناسان امور قرآنی برگزار شد و طی آن بر کارکرد مطلوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سندنویسی تأکید و نقدهایی به دیگر کارکردهای شورا و کمیسیون‌ها وارد شد.

نشست بررسی چگونگی تحول در ساختار امور فعالیت‌های قرآنی کشور به همت ایکنا با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های قرآنی و صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سیدعلی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن، جواد شیخ‌اکبری؛ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، عبدالرضا حاجیلری؛ مدیرکل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی و عضو گروه تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ولی یاراحمدی؛ صاحب‌نظر امور قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ؛ ‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان حضور داشتند و محمدعلی خواجه‌پیری،‌ عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به صورت ارتباط تصویری به بیان نکاتی پرداخت.

مصحف ۱۰ قرائت از سه طریق شاطبیه، طیبة‌النشر و الدره در ایکنا رونمایی شد

مراسم رونمایی از مصحف ۱۰ قرائت از سه طریق شاطبیه، طیبه‌النشر و الدره، نوشته ابراهیم آهور، مدرس و متخصص در علوم قرائات مختلف، فرزند رحیم آهور از پیشکسوتان قرآنی یکشنبه ۱۹ دی‌، با حضور جمعی از فعالان، اساتید و چهره‌های قرآنی کشور در سالن جلسات شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

آغاز دهمین دوره طرح سراسری «مشکوة»

دوره دهم طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» با حضور ۱۰۰ نفر از نابینایان و توان‌یابان جسمی ـ حرکتی از ۱۸ دی‌ماه در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار می‌شود، ۱۰۰ نفر از توان‌یابان جسمی ـ حرکتی و نابینایان، زیر نظر هفت نفر از اساتید به حفظ تلفنی قرآن می‌پردازند.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توان‌یابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حافظ قرآن شدن برخوردار باشند، حضور می‌یابند.

رئیس فرهنگسرای قرآن معرفی شد

سعید زکی‌لو پس از رحیم خاکی به عنوان سرپرست و رئیس فرهنگسرای قرآن معرفی شد. پیش‌ از این سعید زکی‌لو در فرهنگسرای قرآن به عنوان مسئول واحد تولید محصولات قرآنی و رئیس واحد فرهنگسازی قرآنی همکاری داشته است که پس از خداحافظی رحیم خاکی، زمزمه‌های انتصاب وی به گوش رسید که با اعطای حکم قطعی وی به عنوان مدیر این مجموعه قرآنی وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، معرفی شد.

تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن حرکتی بی‌منفعت برای تصمیم‌سازان

جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه‌ای تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن الکریم و نادیده گرفتن سوابق قرآنی با عقبه چهار دهه فعالیت را حرکتی بدون نفع برای تصمیم‌سازان آن و دون‌ شأن مجموعه‌ای که خود را معیار و مقوم قرآن می‌دانند، دانسته‌اند.

در این نامه اشاره شده است که تشکیل سازمان دارالقرآن به حق سنگ بنای محکمی شد برای اینکه یک حرکت و جریانی مستمر و سازنده، با شعار تمرکززدایی در مدیریت، استقلال‌بخشی، تقویت و تعامل فعال و سازنده در مناسبات سازمانی مبتنی بر مهرورزی و بهره‌مندی از توان عناصر متخصص و احترام به استعدادهای درون‌سازمانی و سوابق علمی و اجرایی ظرفیت‌های سازمانی، باشد.

اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مازندران مشخص شد

دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران با حضور ۱۳۵ شرکت‌کننده و مدیر مؤسسه(بیش از نصف + یک عضو) در مجتمع فرهنگی ـ هنری حر قائمشهر برگزار شد.

بر اساس آرای مأخوذه، بهروز کریم‌نژاد سرخی با ۹۸ رأی، سیدمهدی احمدی با ۹۵ رأی، حسن سلطان‌پناه با ۸۵ رأی، صفا رنجبر کوچک‌سرایی با ۸۵ رأی، عباس جانباز با ۸۱ رأی، حسن محمودزاده با ۷۵ رأی، قاسم عزیززاده گرجی با ۶۶ رأی، حسینعلی داداشی رودبار با ۶۳ رأی، حسین حمیدی با ۵۷ رأی، مهدی بازگیری و مریم صمدی با ۵۵ رأی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و فریدون باقری با ۳۱ رأی، رمضانعلی باقری با ۲۵ رأی و سیدباقر میربابابی با ۲۴ رأی به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره به مدت سه سال انتخاب شدند.

معرفی برگزیدگان پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه جامعه کار و تلاش

مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کار و تلاش با حضور حجت اله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمد چکشیان، معاون امور فرهنگی و اجتماعی و مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

براساس اعلام دبیرخانه این مسابقه، در رشته قرائت آقایان، هادی خانی از استان قم رتبه اول و سیدطا‌ها حسینی از استان بوشهر و علیرضا مسیح‌پور از استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در رشته حفظ کل محمد مهدوی از استان اردبیل مقام اول و محمدرضا احمدی از استان قم و مجتبی محسنی از استان مازندران رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

در رشته حفظ ۲۰ جزء سیدعلی حسینی از استان قم، حمیدرضا جاوید شفیعی از استان خراسان رضوی و محمدحسن خلیلی از استان گلستان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و در رشته حفظ ۱۰ جزء علیرضا قلی‌زاده از استان اردبیل، محمدعلی مروجی از استان قم و محمدمهدی سوزنچی از استان خوزستان به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

رونمایی از نشان مجمع قرآنیان اسلامشهر

هفتمین محفل انس با قرآن کریم از سوی مجمع قرآنیان اسلامشهر و با مشارکت انجمن خوشنویسان اسلامشهر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نوروزی، امام جمعه شهرستان اسلامشهر و نماینده ولی فقیه و حجت‌الاسلام میرزاپور، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

این محفل با دعوت از اساتید و پیشکسوتان قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی و قاریان بین‌المللی چون هادی موحدامین، علیرضا رحمانی، قاری جوان و خوشخوان همدانی و هادی قاسمی، مبتهل‌خوان و تلاوت سایر قراء برجسته کشورمان چون مهدی شاه‌بیک همراه بود و از نشان این جلسه رونمایی شد.

ترکیب هیئت رئیسه اتحادیه قرآنی استان تهران تعیین شد

نخستین جلسه دومین دوره هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، چهارم بهمن‌ماه، با حضور اعضا برگزار شد.

این جلسه به منظور انتخاب هیئت رئیسه اتحادیه و بررسی نسبت به تعیین و انتخاب مدیرعامل تشکیل شد و براساس آرای اعضا، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی به عنوان رئیس هیئت مدیره، فریبا میرزایی‌حیدری به عنوان نایب رئیس و حاتم رجبی به عنوان منشی هیئت مدیره انتخاب شد.

حرکت کاروان قرآنی انقلاب از میان میثاق‌کنندگان با آرمان‌های امام راحل

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف معرفی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی حکمی حمید مجیدی‌مهر را به مدت دو سال به عنوان رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان منصوب کرد. خاموشی در پایان این حکم از زحمات مهدی قره‌شیخلو در طول دوره تصدی این مرکز تشکر کرده و برای ایشان از درگاه خداوند متعال توفیقات روزافزون را مسئلت کرده و خطاب به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بر استفاده از تجربیات و توانایی‌های ایشان تأکید کرده است.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد شد

در دومین ماه فصل زمستان و بعد از چند ماه انتظار، طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه معرفی شد. پیش از این عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۰ مدت زمان مسئولیت چهارساله‌اش به پایان رسید و پس از او اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حفظ سمت سرپرستی معاونت را بر عهده داشت.

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم

آیین افتتاحیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، ۱۱ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) حسینیه الزهراء برگزار شد. در این مراسم وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به آیه «وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ»، گفت: کتاب در معیت رسالت و سلاح و ابزاری برای رسالت است و کارکردی غیر از تقویت خط رسالت و حرکت به سوی اهداف مشخص دین در جامعه بشری ندارد.

جلیلی اضافه کرد: اگر قرآن، خودش را از چالش‌های سیاسی، اقتصادی واجتماعی و ... کنار کشیده است، قاری قرآن نیز می‌تواند خود را از آن کنار بکشد و بگوید ما به این چالش‌ها و میادین لازم نیست اعتنایی کنیم. اما اگر قرآن کفار، مشرکان و مسرفان را از دایره خطاب خود خارج نمی‌داند قاری قرآن نیز نمی‌تواند با آنها کاری نداشته باشد. این را از این جهت تأکید می‌گویم «هر اتفاقی که بخواهد در عرصه‌های کاربردی و اجرایی بیفتد، باید مبتنی بر مبانی معرفتی ما باشد؛ بنابراین بسته به اینکه چه رویکردی به کتاب و قرآن داشته باشیم، رفتار ما در میدان عمل نیز متفاوت می‌شود. خیلی‌ها هستند که امروزه برای قرآن در جهان کار می‌کنند از خادمان حرمین شریفین که در این حوزه برنامه‌ریزی و کار کرده و اقدامات بسیار گسترده‌ای را تعریف و اجرا می‌کنند، گرفته تا سایر افراد از جهان اسلام تا عمق اروپا و امریکای جنوبی و شمالی، کارهایی برای قرآن می‌کنند.

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم حول موضوعات «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای شامگاه چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه طی مراسمی به کار خود پایان داد.(برای مشاهده مقالات و ایده‌های مطرح شده در این نشست به پرونده خبری آن مراجعه شود.)

نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه بانوان آغاز شد

افتتاحیه نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه بانوان قاری و حافظ قرآن ۱۴ بهمن‌ماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

این جلسه با تلاوت مهدی حسنی از حافظان ممتاز کشور آغاز شد. سپس قائم‌مقام شورای عالی قرآن درباره ضرورت تشکیل این دوره و ترویج فرهنگ اقراء در بین آحاد مردم مطالبی را بیان کرد. در ادامه حمیدرضا مستفید، از استادان و مقریان این دوره، به تبیین پیشینه اقراء در جمهوری اسلامی ایران و نحوه برگزاری این جلسات در گذشته پرداخت و مهدی حسنی دیگر استاد و مقری این دوره تخصصی، نکاتی را درباره پیش‌نیاز حضور در دوره و سایر مباحث تخصصی پیرامون اقراء بیان کرد.

برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی قاریان و حافظان و انتخاب معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد

رفع مشکل بیمه معلمان قرآن با تصویب شغل آموزش آنلاین

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری، گفت: براساس پیگیری‌های اتحادیه کشوری از هشت ماه گذشته و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شغل معلمی و آموزش آنلاین قرآن کریم، مورد تصویب این معاونت قرار گرفت.

وی افزود: باتوجه به ابلاغیه  شماره ۲۱۹۹۸، مورخ دوم بهمن ۱۴۰۰ معاونت توسعه کارآفرینی و اشتعال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به مدیران کل تعاون و رفاع اجتماعی، استان‌ها و نیز ابلاغیه شماره ۲۱۵۰۱۵  مورخ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰،  این معاونت به جناب آقای برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، از این پس معلمان قرآن می‌توانند از مزایای این  صندوق بیمه بهره‌مند شوند.

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد

اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد تا این مجمع به مرکز تولید فکر و ایده‌های عمل‌گرایانه مردمی تبدیل شود و اظهار امیدواری شد تا ماحصل این جلسه بتواند به دیگر جلسات قرآنی کشور تسری یابد.

مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر همراه با تجلیل از حافظان قرآن کریم این دارالقرآن ۲۱ بهمن برگزار شد. این مراسم با حضور علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی، احمد نقی‌پوران، سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور جمعی از برگزیدگان قرآنی جامعه کارگری و خانواده‌های آنان در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

اجرای مرحله پایانی دومین دوره طرح ساماندهی داوران

آخرین روز بهمن ماه ۱۴۰۰ مرحله مصاحبه دومین دوره طرح ساماندهی مسابقات قرآن آغاز شد و تا پایان آن هفته در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در جریان بود. در این مرحله ۱۷۵ شرکت‌کننده در بخش‌های تجوید، صحت حفظ، صوت، لحن و وقف و ابتدا تجارب و توانمندی‌های خود در عرصه داوری را در معرض ارزیابی قرار دادند. در این مرحله از طرح ساماندهی داوران مجموعاً ۱۷۵ نفر حضور داشتند که شامل ۸۵ نفر در بخش آقایان و ۹۰ نفر در بخش بانوان بود. ثبت‌نام برای حضور در دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طی بازه زمانی شهریور و مهرماه انجام شد و طی آن ۳۷۰ شرکت‌کننده برای حضور در طرح ثبت‌نام کردند. از این تعداد ۱۷۵ نفر موفق به راهیابی به مرحله مصاحبه شدند.

برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

مرحله نهایی بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت که به عنوان «جشنواره هدهد» شناخته می‌شود، از ۳۰ بهمن‌ماه آغاز شد و تا هفتم اسفندماه در جریان خواهد بود. این جشنواره در رشته‌ها و گروه‌های مختلف به صورت مجازی برگزار می شود. در بخش بانوان رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و دعاخوانی و در بخش آقایان نیز علاوه بر این سه رشته رشته‌های اذان و ابتهال دارای مرحله فینال هستند.

برگزاری چندین رقابت قرآنی و آخرین اخبار از مسابقات بین‌المللی ایران

انعقاد تفاهم‌نامه بین دو مجموعه قرآنی

تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز طبع و نشر قرآن کریم به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های مشترک منعقد شد. موضوع همکاری این تفاهم‌نامه‌ها، همکاری مشترک دو مجموعه در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، مطالعاتی، تحقیقاتی و انتشاراتی از حیث مباحث مربوط به رسم‌الخط، قرائات قرآن و معارف قرآن کریم بوده و ۱۰ محور همکاری نیز برای این تفاهم‌نامه‌ها تدبیر شده است.

انتخاب مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران

دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه استان تهران در دوره جدید دوم اسفندماه با موضوع بررسی و تعیین مدیرعامل اتحادیه برگزار شد. در طول یک ماه گذشته و از اولین جلسه هیئت مدیره، بحث انتخاب مدیرعامل مطرح و از این رو فراخوانی میان افراد مرتبط با اتحادیه اعلام شد و ۱۰ نفر اعلام کاندیداتوری کردند. این افراد در جلسه اتحادیه حاضر شدند و در سه بخش «معرفی خود»، «ارائه برنامه‌ها» و «پاسخ به سؤالات اعضای اتحادیه» صحبت‌های خود را ارائه کردند و در نهایت هم «سیدحسن دهقان» به عنوان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران انتخاب شد.

برپایی فینال مسابقات قرآن مشکات

مرحله فینال مسابقه بین‌المللی فرازخوانی قرآن کریم مشکات، چهارشنبه، ۴ اسفندماه جاری برگزار شد. در این مرحله ۵۰ شرکت‌کننده ایرانی و خارجی به صورت مجازی حضور یافتند و اساتیدی همچون عباس امام‌جمعه، محمدحسین سعیدیان، محمدحسین سبزعلی، مهدی قره‌شیخلو، احمد ابوالقاسمی، عبدالناصر حَرَک و طه عبدالوهاب از مصر و رضوان درویش از سوریه داوری این مسابقات را برعهده شدند.

درگذشت حسین نوریان، قاری قرآن

حسین نوریان، فعال قرآنی کشورمان پس از سال‌ها خدمت در عرصه قرآن کریم دار فانی را وداع گفت و مراسم خاکسپاری این چهره قرآنی هشتم اسفندماه برگزار شد. بر اساس آنچه در صفحات فعالان قرآنی در فضای مجازی منتشر شده است، مرحوم حسین نوریان به سبک استاد ابوالعینین شعیشع تلاوت می‌کرد و سال‌های سال در اکثر جلسات قرآن استان تهران حضور داشته است.آن مرحوم به واسطه شاگردی استاد ابراهیم مولایی به قرائات سبعه نیز تسلط داشته است.

سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، مصادف با شب مبعث رسول اکرم(ص) در سالن اندیشه حوزه هنری با تلاوت قرآن کریم توسط حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم با حضور علاقه‌مندان به قرآن و جامعه قرآنی و دانشجویان دانشگاه افسری ارتش با پخش مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو سراسری قرآن برگزار شد.

این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از این مسابقات پرداخت. در ادامه برنامه مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم از سوی گروه مدیحه‌سرایی نوجوانان محمد رسول‌الله(ص) برگزار شد و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن ما را از چگونگی تحقق رضای خدا باخبر می‌کند، اظهار کرد: این قرآن است که از مقام رحمت الهی صادر شده و تعلیم آن را نیز خود حضرت حق به عهده گرفته و پیامبر(ص) را برای تبیین و ارائه فرستاده است، همراه پیامبر عزیز ما مفسرانی را برای بازگشایی و رمزگشایی از اسرار قرآنی فرستاد تا اسباب هدایت تمام شود.پایان بخش این مراسم تلاوت قرآن توسط امین پویا، یکی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات قرآن کریم بود.

آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، ۱۴ اسفندماه در سالن اندیشه حوزه هنری با معرفی برگزیدگان و بدون حضور رییس جمهور برگزار شد.

بر این اساس هادی موحدامین از جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست بخش قرائت تحقیق را از آن خود کرد. همچنین سیدحجت ترحمی از جمهوری اسلامی ایران در بخش قرائت ترتیل و حسان محمد بکور از سوریه در بخش حفظ کل عنوان اول را کسب کردند.

اجرای دوره جدید طرح دانشجومعلم قرآن

دوره جدید طرح هماهنگ دانشجومعلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از هفتم اسفند‌ماه آغاز ‌شد. ثبت نام این دوره از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز و تا ۲۲ این ماه ادامه داشت که با توجه به استقبال مخاطبان این فرصت به مدت ۱۰ روز تمدید شد و مهلت ثبت نام تا سوم اسفندماه ادامه یافت و در نهایت حدود ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان پس از گذراندن مراحل ثبت نام در دوره حضور یافتند.

طرح دانشجومعلم قرآن کریم ویژه دانشجویان ترم یک تا چهار مقطع کارشناسی، دانشجویان ترم یک مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان ترم یک مقطع دکتری و گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است.

اعلام اسامی برگزیدگان فینال پنجمین دوره مسابقات شوق تلاوت

مرحله نیمه‌نهایی پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت ویژه تمامی نوجوانان قرآنی سراسر کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و همچنین تمامی فراگیران طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) و با رقابت ۱۶۷ شرکت‌کننده بر مبنای تقلیدی‌خوانی به سبک‌های یکی از قراء مصری عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و سبک غیر  تقلیدی، هفتم و هشتم بهمن‌ماه برگزار شد که اسامی برگزیدگان آن اعلام شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/20/2390872_959.jpg

چهره فعال حوزه قرائت و هم‌سرایی قرآن درگذشت

حسن صفری، فعال قرآنی و عضو فعال و از استوانه‌های گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) و محراب تهران دهم اسفندماه بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. در این حادثه همسر این قاری نیز مصدوم شده و در کما به سر می‌برد.

صفری علاوه بر قرائت قرآن کریم در زمینه همسرایی و همخوانی قرآن کریم نیز فعالیت داشت و افزایش فعالیت‌های وی در این حوزه در سال‌های اخیر باعث شده بود تا بیشتر با بحث همسرایی شناخته شود.

مرحوم صفری قاری ممتاز قرآن، صدابردار و آهنگساز نغمات قرآنی بوده و در تولید بیش از ۱۵۰۰ اثر قرآنی و دینی نقش داشته است. صدابردار بیش از ۹۰ درصد آثار گروه محمد رسول‌الله (ص) بوده و آخرین کارهایی که با صدای ایشان تولید شده است می‌توان به آثاری همچون «نگین دمشق» و «اخت الحسین» اشاره کرد. همچنین دعای فرج که این روزها بسیار از شبکه‌های سیما پخش می شود از دیگر کارهای این چهره قرآنی بوده است.

آغاز عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر

پیرو مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر افزوده شدن فعالان قرآن و عترت به سایر اقشار دریافت‌کننده خدمات از صندوق اعتباری هنر، «آیین نامه عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر» با هدف رفع موانع سابق شفافیت و توزیع عادلانه خدمات صندو ق، در بین فعالان قرآن و عترت مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

بر همین اساس با توجه به اعلام صندوق هنر، مبنی بر لزوم بررسی مجدد شرایط افراد عضو شده، تمامی اعضای فعلی صندوق، باید از اول اسفندماه جاری به مدت ۱۰ روز با مراجعه به سامانه حمد (qia.ir) اقدام به ثبت نام و درج مستندات لازم مطابق با آیین نامه مذکور می‌کردند.

دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران یادبود مرحوم حسن صفری برگزار شد

دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران، جمعه، بیستم اسفندماه در راستای همدلی و حمایت مردمی، در قالب جلسات سه هفته یک‌بار با حضور جمعی از اساتید قرآنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.این جلسه ویژه یادبود مرحوم حسن صفری، چهره فعال حوزه تواشیح و هم‌سرایی قرآن بود که چندی پیش بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن و اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا برگزار شد

شورای عالی قرآن در این سال‌ها همواره به بهانه‌های مختلف از جمله جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. اخیراً هم در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت، با عنوان جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم در دستور کار شورا قرار گرفته که در صورت فراهم بودن شرایط، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود.

برترین‌های جشنواره ملی «ترنم وحی» معرفی شدند

فینال دومین جشنواره ملی قرآنی ترنم وحی، ۱۸ اسفندماه با حضور داوران بین‌المللی سیدجواد فاطمی، سیدجواد حسینی و حمید شاکرنژاد و جعفر عرفانیان، قاری و پیشکسوت قرآنی برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره نیز ساعت ۱۹ با حضور نجات حسین، شهردار منطقه ۴ مشهد و مسئولان قرآنی حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان خراسان رضوی و جواد اعلمی، روابط عمومی جامعه قاریان و حافظان مشهد برگزار شد.

انتهای پیام
captcha