کشور ما فاصله زیادی با مسئله «عدالت» دارد
کد خبر: 4040005
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵

کشور ما فاصله زیادی با مسئله «عدالت» دارد

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت: ما باید در نظام جمهوری اسلامی توجه بیشتر و ویژه‌ای به مقوله عدالت داشته باشیم و گرچه که کشور ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به مسئله عدالت دارد.

عادل پیغامی، دبیر کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عادل پیغامی، دبیر کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)، شامگاه 11 اسفندماه، در دوازدهمین نشست علمی این کنگره با موضوع «اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش الزامات عدالت اقتصادی، مردمی شدن و حمایت از اقشار آسیب‌دیده» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مسئله نابرابری و عدالت در کشور ما البته که نسبت به پیش از انقلاب و اوایل آن وضع بهتری دارد اما هنوز با آن تعریف آرمانی که باید از عدالت داشته باشیم فاصله داریم.

وی عنوان کرد: بسیاری از افراد بر این باور هستند که عدالت صرفاً به توزیع توجه می‌کند و به تولید بی توجه است و این دو را از یکدیگر جدا می‌دانند، اما این در حالی است که ما در احادیث نیز داریم که وسعت و رشدی که در اقتصاد مورد توجه است، مربوط به مقوله عدالت است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: از این‌رو ما در اسلام و نظام اسلامی باید به مقوله عدالت به طور جد توجه کنیم، اما در کشور ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به مسئله عدالت وجود دارد، چرا که عده‌ای از نخبگان و کارشناسان ما اساساً عدالت را به عنوان هدف قابل فهم و پیگیری مطرح نمی‌کنند.

پیغامی تأکید کرد: در واقع تا زمانی‌که عرصه‌هایی چون عدالت‌پژوهی، مطالعات حوزه عدالت و سیاست‌پژوهی مسئله عدالت، سرباز نداشته باشد ما نمی‌توانیم به درستی پیگیر موضوع عدالت اقتصادی در جامعه باشیم.

وی گفت: در حقیقت تعداد نخبگانی که در عرصه عدالت فعالیت دارند بسیار اندک است و این عرصه نیازمند سربازانی است و این سربازان باید از درون دانشگاه تولید و خارج شوند. همچنین از طرفی نیز تعداد مقالات و کتاب‌هایی که در عرصه عدالت نوشته می‌شود نیز بسیار اندک هستند و این در حالی است که در غربی که اساساً به ایدئولوژی عدالت قائل نیستند بسیار بیشتر از ما به موضوع عدالت توجه دارند و مقالات بسیاری نیز در این خصوص در دست دارند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: ما امروزه در جامعه خود مشکل عدالت داریم، اما ادراک بی‌عدالتی در جامعه بیشتر است، به گونه‌ای که به نظام جمهوری اسلامی ایران تهمت زده می‌شود که روندی که در طی این 40 سال گذرانده است، روند خوبی نبوده، البته که به آنچه که هدف نظام و مطلوب اقتصاد اسلامی است، نرسیده‌ایم و از این مطلوب فاصله زیادی داریم اما حقیقتاً آنچه که طی شده را نباید نادیده بگیریم و اینکه ادراک عدالت به گونه‌ای ساخته شود که گویا وضعیت نامطلوب است، کار درستی نیست. در هر صورت آنچه که تکلیف عموم مردم حکم می‌کند این است که تا حدی سواد عدالت داشته باشند تا سرگرم بازی‌های رسانه‌ای و ادراک‌سازی‌های غلط نشوند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت: بنابراین با وجود اینکه گفتته شد کشور با عدالت فاصله‌ بسیار زیادی دارد اما باز هم ما می‌بینیم که در 40 سال گذشته مقوله فقر در جامعه ما دچار تغییرات اساسی شده و همواره اقدامات بسیار تأثیر گذاری در جهت فقر زدایی و زندگی مردم نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha